PO-LIN. Okruchy pamięci | Jolanta Dylewska
Film dokumentalny Jolanty Dylewskiej PO-LIN. Okruchy pamięci przy pomocy obrazów i opowieści stara się
zrekonstruować przedwojenną, polsko-żydowską rzeczywistość. Jego tytuł odnosi
się do hebrajskiej nazwy kraju:
Żydzi, uciekając z Niemiec przed pogromami i zarazą, przybyli do Polski. Spotkali się z gościnnością i życzliwym przyjęciem. Powiedzieli po hebrajsku PO-LIN – tu zamieszkamy – nadając w ten sposób żydowską nazwę Polsce. Tak głosi XIII-wieczna legenda.
Reżyserka odnalazła i odrestaurowała dziesiątki
archiwalnych, amatorskich taśm filmowych z lat 30. XX wieku, odwiedziła ponad
19 miejsc, w których je nagrano, wreszcie, zebrała wspomnienia od „ostatnich
świadków” i przejrzała tzw. księgi pamięci sporządzone przez ocalałych. W ten
sposób powstały portrety zamieszkanych przez żydowską diasporę miasteczek i
wsi, takich jak Kałuszyn, Kolbuszowa, Tykocin czy Sokołów Małopolski, oraz
szkice o konkretnych, zwyczajnych mieszkańcach, uśmiechających się do widzów z
czarno-białych zdjęć. Wiele z nich zostało dodatkowo opatrzonych nagranym
później dźwiękiem i muzyką Michała Lorenca, stylizowaną na aszkenazyjski
folklor.
Po tym nostalgicznym, nieco wyidealizowanym „raju utraconym”
oprowadza widzów narrator – Piotr Fronczewski. Choć dokument niewiele wspomina
o wydarzeniach wojennych, wymownie podkreśla dojmującą nieobecność mniejszości,
która kiedyś stanowiła blisko 10 procent ludności Polski.
Film zdobył Nagrodę Główną „Złoty Feniks” przyznawaną
podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Żydowskie Motywy (2009), Złotą
Taśmę Koła Piśmiennictwa Filmowego SFP (2009), a także Nagrodę w kategorii
pełnego metrażu na Festiwalu Filmu i Sztuki Dwa Brzegi w Kazimierzu Dolnym
(2008) oraz Nagrodę Publiczności na Festiwalu Filmu Polskiego w Chicago (2008).
Jolanta Dylewska
(ur. 1958) – reżyserka filmów dokumentalnych, scenarzystka i operatorka filmowa.
Absolwentka Wydziału Reżyserii Filmowej i Telewizyjnej oraz Wydziału
Operatorskiego i Realizacji Telewizyjnej Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej,
Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi (od 2006 roku posiada tytuł
naukowy profesora sztuki filmowej). Do jej filmów należą, m.in. Kronika Powstania w Getcie Warszawskim
według Marka Edelmana (1993), Świat
według Piotra D. (2001), PO-LIN.
Okruchy pamięci (2008) czy W świetle
(2012). Jest także autorką zdjęć filmowych
takich produkcji jak: W ciemności
Agnieszki Holland (2011), Made in Poland
(2010) i W dół kolorowym wzgórzem
(2004) Przemysława Wojcieszka, Chłopiec
na galopującym koniu Adama Guzińskiego (2006). Pracuje również jako wykładowczyni
PWSFTviT w Łodzi oraz Filmakademie Baden-Wuerttemberg w Niemczech. W 2013 roku została odznaczona Srebrnym
Medalem „Zasłużony Kulturze - Gloria Artis”.
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus