Trzy pieśni do słów Trakla | Paweł Szymański
1. Festiwal Muzyki Pawła Szymańskiego, zorganizowany przez Polskie Wydawnictwo Audiowizualne przy współpracy Polskiego Radia, odbył się w dniach 24 listopada - 1 grudnia 2006 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Wszystkie wykonania zostały zarejestrowane zarówno w warstwie audialnej, jak i wizualnej, a w 2007 roku Polskie Wydawnictwo Audiowizualne wydało czteropłytowy album DVD z nagraniami.
Ewa Schreiber tak pisała o nim w Ruchu Muzycznym:
- (...) dokumentacja festiwalu umożliwia ponowne podarowanie odbiorcom muzyki Szymańskiego, wraz z wizerunkiem ludzi, ich osobistego zaangażowania oraz całej niepowtarzalnej sytuacji koncertowej. To, co zwykle tracimy w kontekście nagrania dźwiękowego, tu zostało wzbogacone o dodatkowe walory. Wreszcie mamy okazję spojrzeć muzykom w twarz.
Szóstego dnia Festiwalu, 29 listopada 2006 roku, Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca wykonała m.in. Trzy pieśni do słów Trakla.
Trzy pieśni (Ein Traum, Einer Vorübergehenden, Im Herbst) w wersji na fortepian i orkiestrę ukończone zostały w styczniu 2002 roku i wykonane po raz pierwszy 26 czerwca 2005 roku przez Urszulę Kryger i Tomasza Herbuta w Fürstensaal der Residenz w Würzburgu podczas festiwalu Mozart Fest. Wersja na alt i fortepian została opracowana w 2003 roku dla Jadwigi Rappé, która z towarzyszeniem Helmuta Hölla przedstawiła ją 19 października 2004 roku w sali koncertowej warszawskiej Filharmonii Narodowej. Podczas Festiwalu Muzyki Pawła Szymańskiego odbyło się prawykonanie utworu w wersji orkiestrowej.
Paweł Szymański, Trzy pieśni do słów Trakla na sopran i orkiestrę kameralną
Wykonawcy:
Urszula Kryger (sopran)
Orkiestra Muzyki Nowej
Szymon Bywalec (dyrygent)
Podczas Festiwalu Muzyki Pawła Szymańskiego odbyło się prawykonanie Trzech pieśni (Ein Traum, Einer Vorübergehenden, Im Herbst) w wersji orkiestrowej.
Paweł Szymański urodził się w 1954 roku w Warszawie. Studiował kompozycję u Włodzimierza Kotońskiego (1974-78) i Tadeusza Bairda (1978) w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie, którą ukończył z wyróżnieniem. W latach 1982-87 wykładał na Wydziale Kompozycji, Teorii i Dyrygentury tej uczelni. Był stypendystą wielu szkół i instytucji: w 1976 brał udział w Międzynarodowej Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Innsbrucku, a w latach 1978, 1980 i 1982 – w Międzynarodowych Kursach Wakacyjnych Nowej Muzyki w Darmstadt. W 1984 roku otrzymał stypendium im. Herdera, dzięki któremu kontynuował studia u Romana Haubenstocka-Ramatiego. Był także stypendystą Deutscher Akademischer Austauschdienst w Berlinie (1987-1988). Współpracował ze Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia (1979-81), z Niezależnym Studiem Muzyki Elektroakustycznej (1982-84) i Studiem Muzyki Elektronicznej Akademii Muzycznej w Krakowie (1983). Początki twórczości kompozytora, jego młodzieńcze kompozycje, naznaczone były awangardą. Widać to między innymi w Epitafium na dwa fortepiany(1974) i Limerykach na skrzypce i fortepian (1975). Jan Topolski w rysie biograficznym nazywa go „kompozytorem pokolenia stalowolskiego”, debiutującego podczas festiwalu w Stalowej Woli, należą do niego także: Lasoń, Knapik, Krzanowski. Paweł Szymański tworzy około dwóch utworów rocznie. Od początku swojej pracy artystycznej stworzył ok. 50 kompozycji.
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus