Pasja według św. Łukasza | Krzysztof Penderecki, Grzegorz Jarzyna
odtwarzaj/zatrzymaj - spacja|
przewiń w przód/przewiń w tył - strzałki prawo/lewo|
głośniej/ciszej - strzałki góra/dół|
jakość - q
Rejestracja „Pasji według św. Łukasza“ to nie tylko dokumentacja tego szczególnego wydarzenia, lecz także nowe, autonomiczne dzieło audiowizualne pozwalające w pełni dostrzec zamysł reżyserski Grzegorza Jarzyny oraz przestrzeń, w której odbył się koncert
Opis materiału
Grzegorz Jarzyna, jeden z najciekawszych polskich reżyserów,
znany z realizacji m.in. Bzika tropikalnego
czy Magnetyzmu serca, sięgnął po
jeden z najsłynniejszych utworów Krzysztofa Pendereckiego – Pasję wg św. Łukasza skomponowaną w
latach 60. XX wieku na zamówienie niemieckiego radia Westdeutscher Rundfunk z
okazji 700-lecia katedry w Münster. Dwa spektakle w podkrakowskich Alvernia Studios, prezentujące utwór w ascetycznej inscenizacji
Jarzyny, odbyły się 31 marca i 1 kwietnia 2012 roku.
Rejestracja Pasji według św. Łukasza to nie tylko dokumentacja tego szczególnego wydarzenia, w którym uczestniczyć mogła określona liczba osób, lecz także nowe, autonomiczne dzieło audiowizualne pozwalające w pełni dostrzec zamysł reżyserski Grzegorza Jarzyny oraz przestrzeń, w której odbył się koncert. Ultranowoczesna kopuła Alvernia Studios skupiła chóry i widzów – ale także sprzęt i ekipy realizujące nagranie – wokół umiejscowionej środkowo sceny, przypominając jednocześnie ascetyczną salę koncertową, studio nagraniowe i plan filmowy. Tak zorganizowana przestrzeń pozwoliła zniwelować dystans pomiędzy widownią a twórcami spektaklu, jak również wywołać wrażenie, że wszyscy widzowie są jednocześnie uczestnikami „pasji”. Rejestracja umożliwia oglądanie spektaklu z kilku różnych perspektyw, co ze względu na aranżację studia nie było możliwe podczas trwania widowiska. Daje to poczucie bycia w centrum tej historii, doświadczenia muzyki zarejestrowanej z dużą dbałością o jakość dźwięku oraz w inscenizacji podkreślającej współczesny wymiar tego dzieła.
Intymna i ascetyczna reżyseria Grzegorza Jarzyny, będąca pewnego rodzaju hołdem złożonym Mistrzowi w roku poprzedzającym osiemdziesiątą rocznicę jego urodzin, podąża za dźwiękami muzyki, subtelnie wskazując, w którym momencie tego pasyjnego misterium się znajdujemy. Podczas spektaklu sam kompozytor nie tylko poprowadził AUKSO Orkiestrę Kameralną Miasta Tychy, solistów: Iwonę Hossę – sopran, Thomasa E. Bauera – baryton, Piotra Nowackiego – bas oraz Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” wraz z Chłopięcym chórem Pueri Cantores Sancti Nicolai, ale pojawił się także w wizualizacjach wyświetlanych na sklepieniu studia. Widzowie oglądają Krzysztofa Pendereckiego kreślącego na białej kartce papieru symboliczny wykres emocji towarzyszących mu podczas słuchania własnego utworu, a także obraz jego fal mózgowych zarejestrowanych za pomocą encefalografu, co jest nawiązaniem do Polymorphii, innego awangardowego utworu kompozytora. Artystycznie spotkanie obu twórców było również impulsem dla Krzysztofa Pendereckiego do wprowadzenia w utworze minimalnych zmian i dookreślenia pewnych, pozostających dotychczas w gestii dyrygenta, fragmentów partytury.
Projekt powstał z inicjatywy Narodowego Instytutu Audiowizualnego w ramach podsumowania Krajowego Programu Kulturalnego Polskiej Prezydencji 2011 i towarzyszył festiwalowi Misteria Paschalia.
ilustracja: fot. Grzegorz Ziemianski/KBF/NInA
Rejestracja Pasji według św. Łukasza to nie tylko dokumentacja tego szczególnego wydarzenia, w którym uczestniczyć mogła określona liczba osób, lecz także nowe, autonomiczne dzieło audiowizualne pozwalające w pełni dostrzec zamysł reżyserski Grzegorza Jarzyny oraz przestrzeń, w której odbył się koncert. Ultranowoczesna kopuła Alvernia Studios skupiła chóry i widzów – ale także sprzęt i ekipy realizujące nagranie – wokół umiejscowionej środkowo sceny, przypominając jednocześnie ascetyczną salę koncertową, studio nagraniowe i plan filmowy. Tak zorganizowana przestrzeń pozwoliła zniwelować dystans pomiędzy widownią a twórcami spektaklu, jak również wywołać wrażenie, że wszyscy widzowie są jednocześnie uczestnikami „pasji”. Rejestracja umożliwia oglądanie spektaklu z kilku różnych perspektyw, co ze względu na aranżację studia nie było możliwe podczas trwania widowiska. Daje to poczucie bycia w centrum tej historii, doświadczenia muzyki zarejestrowanej z dużą dbałością o jakość dźwięku oraz w inscenizacji podkreślającej współczesny wymiar tego dzieła.
Intymna i ascetyczna reżyseria Grzegorza Jarzyny, będąca pewnego rodzaju hołdem złożonym Mistrzowi w roku poprzedzającym osiemdziesiątą rocznicę jego urodzin, podąża za dźwiękami muzyki, subtelnie wskazując, w którym momencie tego pasyjnego misterium się znajdujemy. Podczas spektaklu sam kompozytor nie tylko poprowadził AUKSO Orkiestrę Kameralną Miasta Tychy, solistów: Iwonę Hossę – sopran, Thomasa E. Bauera – baryton, Piotra Nowackiego – bas oraz Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” wraz z Chłopięcym chórem Pueri Cantores Sancti Nicolai, ale pojawił się także w wizualizacjach wyświetlanych na sklepieniu studia. Widzowie oglądają Krzysztofa Pendereckiego kreślącego na białej kartce papieru symboliczny wykres emocji towarzyszących mu podczas słuchania własnego utworu, a także obraz jego fal mózgowych zarejestrowanych za pomocą encefalografu, co jest nawiązaniem do Polymorphii, innego awangardowego utworu kompozytora. Artystycznie spotkanie obu twórców było również impulsem dla Krzysztofa Pendereckiego do wprowadzenia w utworze minimalnych zmian i dookreślenia pewnych, pozostających dotychczas w gestii dyrygenta, fragmentów partytury.
Projekt powstał z inicjatywy Narodowego Instytutu Audiowizualnego w ramach podsumowania Krajowego Programu Kulturalnego Polskiej Prezydencji 2011 i towarzyszył festiwalowi Misteria Paschalia.
ilustracja: fot. Grzegorz Ziemianski/KBF/NInA
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus