Pamięć filmu | Ruiny Warszawy
Przedstawiony materiał jest współczesnym montażem ujęć wykonanych w pierwszym kwartale 1945 roku w Warszawie przez nieznanego operatora. Ujęcie te są niezwykle cenne, ze względu na ukazanie opustoszałego miasta jeszcze przed powrotem ludności cywilnej. Wybrane fragmenty materiału zostały ułożone i pogrupowane tak, aby tworzyły spójną, chronologiczną całość.
Oryginalny film znajdujący się w zbiorach FINA trwa ponad godzinę i jest niezmontowaną, niemą kombinacją różnych powtórek, dubli i próbnych ujęć, które nigdy nie zostały finalnie wykorzystane w żadnym filmie dokumentalnym.
Materiał prezentujemy w ramach projektu „Pamięć filmu. Cud nad Wisłą i inne wydarzenia historyczne w filmowych zasobach FINA”, którego celem jest przede wszystkim udostępnienie szerokiej publiczności, często po raz pierwszy od wielu lat, oraz popularyzacja filmów archiwalnych z kolekcji FINA, poświęconych najważniejszym wydarzeniom historycznym XX wieku. Eksperci Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego poruszają takie wątki jak obecność postaci historycznych w filmie, ciągłość pamięci, czy kształtowanie się pamięci symbolicznej przez użycie w filmie określonych ujęć i scen, jak również dyskutują o osobach, miejscach i kontekstach, które nie są w produkcjach przedstawione.
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus