Orlando | Georg Friedrich Händel
Uznawana
dziś za jedną z najpiękniejszych oper barokowych – Orlando (1733) G.F.
Händla – długo, bo ponad 200 lat, czekała na należne jej uznanie. We wrześniu
2015 roku Natalia Kozłowska jako pierwsza wystawiła operę na polskiej scenie.
Po raz kolejny jej inscenizacja zagościła w Teatrze Stanisławowskim w
warszawskich Łazienkach Królewskich – rok wcześniej reżyserka wystawiła tam Aggripinę Georga Friedricha Händla.
Libretto Orlanda opowiada historię nieszczęśliwej
miłości jednego z rycerzy Karola Wielkiego, tytułowego bohatera eposu Ludowica Ariosta Orland szalony. Dzielny rycerz traci
zmysły, kiedy dowiaduje się, że ukochana Angelica, uratowana przez niego księżniczka z dalekiego Orientu, darzy uczuciem innego
mężczyznę – saraceńskiego księcia Medora. Medoro jest również obiektem westchnień pasterki Dorindy,
ta jest jednak gotowa poświęcić swoją miłość dla szczęścia ukochanego. Na takie poświęcenie nie jest gotów Orlando. Zaślepiony gniewem i rozpaczą, pragnie już tylko śmierci swojego rywala i nieodwzajemniającej miłości Angeliki. W tej sytuacji nieodzowna okazuje się interwencja czarodzieja Zoroastro.
W tytułową rolę wcielił się Jan
Jakub Monowid, kontratenor z Warszawskiej Opery Kameralnej, w roli
Angeliki wystąpiła sopranistka Aleksandra Zamojska, która na stałe
mieszka w Salzburgu i koncertuje w Polsce bardzo rzadko. Na scenie towarzyszyli im: Artur Janda (bas), Dagmara Barna (sopran)
i Damian Ganclarski (kontratenor). Poruszające widowisko o miłości,
szaleństwie i zemście reżyserka Natalia Kozłowska i scenografka
Julia Skrzynecka umieściły wśród zieleni – scena Teatru Stanisławowskiego zamieniła
się w las. – Händel rozgrywa akcję wśród natury, a my znajdujemy się
we wspaniałym ogrodzie, jakim są Łazienki Królewskie. Wszystko wpisuje się
w jedną przestrzeń – mówiła o wyborze scenografii Natalia Kozłowska.
Na
instrumentach z epoki lub ich wiernych kopiach muzykę Händla wykonał Royal
Baroque Ensemble pod dyrekcją Lilianny Stawarz.
Organizatorzy:
Stowarzyszenie Dramma per Musica, Muzeum Łazienki Królewskie i Warszawska
Opera Kameralna
Narodowy Instytut Audiowizualny był partnerem wydarzenia.
Natalia Kozłowska (ur. 1985) – reżyserka teatralna, Absolwentka Wydziału
Reżyserii Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie, studiowała też
filozofię na Uniwersytecie Warszawskim. W 2013 roku otrzymała prestiżowe
stypendium „Młoda Polska” przyznawane przez Ministra Kultury i Dziedzictwa
Narodowego. Autorka spektakli teatralnych i operowych, m.in. Dydony i Eneasza Purcella w Teatrze
Collegium Nobilium (2010), Nowego Don
Kiszota Aleksandra Fredry w Teatrze Polskim w Warszawie (2011), Le Villi Giacomo Pucciniego w Operze
Bałtyckiej w Gdańsku (2012).
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus