Muzyka tkana | Marcin Stańczyk
Prawykonanie
utworu Muzyka tkana Marcina Stańczyka
przez Orkiestrę Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Sergeya Polyanichko. Jak pisał o
nim kompozytor:
Sam tytuł Muzyka tkana sugeruje, że utwór będzie niejako "tkany" z małych i krótkich motywów, gestów i akcji muzycznych, składających się na większe płaszczyzny.
Tym samym charakter kompozycji luźno nawiązuje do
rapsodii, a raczej do jej źródłosłowu: „rapto ode” to właśnie dosłownie „muzyka
utkana”. Kolejnym odniesieniem jest futuryzm, od którego utwór czerpie rozkład
energii jako najważniejszy czynnik formotwórczy, gdzie witalność, aktywność i
dynamizm przeciwstawiają się bierności, statyce i kontemplacji.
Nagranie zostało zarejestrowane podczas koncertu
29 litopada 2014 roku w Sali koncertowej Uniwersyetu Muzycznego Fryderyka
Chopina w Warszawie . Utwór powstał w ramach programu „Kolekcje” – priorytet
„Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.
Marcin Stańczyk (ur. 16
listopada 1977 roku w Łęczycy) – absolwent teorii muzyki i kompozycji w klasie
Zygmunta Krauze w Akademii Muzycznej w Łodzi oraz prawa na Uniwersytecie
Łódzkim. W ramach 3-letniego kursu mistrzowskiego u Ivana Fedele studiował
podyplomowo w Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie, a w latach 2011 –
2012 brał udział w kursie muzyki elektronicznej i nowych technologii w IRCAM-ie
w Paryżu. Uczestnik krajowych i międzynarodowych kursów: 3th Young Composers
Meeting w Apeldoorn (2007), warsztatów z Klangforum Wien oraz Trilokiem
Gurtu (La Biennale di Venezia 2007, 2008), sesji kompozytorskiej Voix
Nouvelles w opactwie Royamount pod Paryżem (2009) z Brianem
Ferneyhough, Kursów Nowej Muzyki w Darmstadt (2010), Ovvero la fabbrica della creativita
(Nuova Consonanza – Rzym) z Beatem Furrerem (2010), Markiem Andre (2012),
Jerwood Opera Writing Programme (2010 – 2011) w Aldeburgh (UK) z Giorgio
Battistellim. Brał także udział w programie mistrzowskim Krzysztofa
Pendereckiego w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego (2007 –
2010). Jego utwory były wykonywane m.in. w Rotterdamie, Amsterdamie,
Belgradzie, Rzymie, Mediolanie, Bazylei, Paryżu, a także w Chinach, Japonii i
Stanach Zjednoczonych przez takie zespoły jak: Neue Vocalsolisten Stuttgart, Ensemble
Linea, Bang on a Can All Stars, Oslo Sinfonietta, Nikel Ensemble, Algoritmo
Ensemble, Zone Expérimentale Basel, Meitar Ensemble, Divertimento Ensemble,
Orkest de ereprijs, Orkiestra Muzyki Nowej. Jako kompozytor brał udział m.in.
w: Gaudeamus Musik Week w Amsterdamie, season IRCAM w Paryżu, Bang On a Can
Marathon oraz MATA w Nowym Jorku, Les Espaces Sonores w Bazylei, Rondò w
Mediolanie, Review of Composers w Belgradzie, Warszawskiej Jesieni, Sacrum
Profanum, Festiwalu Prawykonań NOSPR, Poznańskiej Wiośnie, Łódzkich Spotkaniach
Baletowych. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej, Związku
Kompozytorów Polskich i ZAIKS-u, stypendysta m.in. Internationales
Musikinstitut Darmstadt, Aldeburgh Center of Music, rządu włoskiego, programu
Młoda Polska, Stypendium im. Witolda Lutosławskiego, Ministra Kultury i
Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Łódzkiego. Jest laureatem
kilkunastu międzynarodowych konkursów kompozytorskich, m.in.: Toru Takemitsu
Award i Tokyo Compeititon for Chamber Music Composition w Japonii, Reading
Panel IRCAM, Franco Donatoni Competition w Mediolanie, Biennale/ISB David
Walter Competition w San Francisco, Salvatore Martirano Award w Illinois, Sun
River Competition w Chengdu. Na co dzień łączy pracę dydaktyka w łódzkiej
Akademii Muzycznej – gdzie obronił w 2013 roku doktorat – i wykłada współczesne
techniki kompozytorskie oraz historię muzyki elektronicznej. Pracuje także w
Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Łodzi oraz w Filharmonii Łódzkiej im.
Artura Rubinsteina.
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus