Miejsca znaczone | Janusz Bałdyga
odtwarzaj/zatrzymaj - spacja|
przewiń w przód/przewiń w tył - strzałki prawo/lewo|
głośniej/ciszej - strzałki góra/dół|
jakość - q
Janusz Bałdyga w Kolekcji Sztuki Współczesnej
Opis materiału
Zapis performansu Janusza Bałdygi Miejsca znaczone zrealizowanego w 2006 roku w Galerii Wschodniej jako otwarcie wystawy o tym samym tytule prezentującej obiekty i rysunki artysty. Bałdyga od lat posługuje się pojęciem „miejsca znaczone”, w których ogromne znaczenie ma wyczucie przestrzeni i jej uwarunkowań oraz dynamika, jaką wnosi w nią obecność człowieka. Sam performans elementami nawiązuje do gestu wykonanego kilkanaście lat wcześniej, podczas pierwszego wystąpienia Bałdygi w Galerii Wschodniej, którego częścią było przeciąganie wina w tubie opasującej korpus za pomocą oddechu. Akcję z 2006 roku tak podsumowuje Anna Leśniak:
Janusz Bałdyga jest artystą performance. Zajmuje się też rysunkiem, tworzy obiekty i instalacje. Swoje działania performatywne często przenosi do przestrzeni publicznej, interesuje go też sam warsztat performance i jego edukacyjny wymiar. Ukończył Wydział Malarstwa na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Od 1976 roku związany był z Akademią Ruchu. Jego pierwsze realizacje, zwłaszcza te z lat 80., wpisywały się w sztukę oporu przeciwko ówczesnemu systemowi politycznemu. W swoich instalacjach i rysunku posługuje się zazwyczaj oszczędnym językiem i materiałem; nawet w tym „materialnych” realizacjach, ważnymi elementami zawsze pozostają ciało i przestrzeń.
Gesty Bałdygi, a także użycie bieli czerwieni oraz światła nabiera rangi symbolu. Widz ma wrażenie, ze bierze udział w swoistym rytuale. Bałdyga w swoich działaniach balansuje między tym co stabilne i niestabilne, poprzez poruszenie jednego, na pozór mało znaczącego elementu może doprowadzić do zawalenia się całej konstrukcji. Charakterystyczne dla działań tego performera jest pojęcie tzw. "punktu krytycznego", momentu, w którym coś musi się zawalić, po którym następuje zmiana, przewartościowanie. Jego postawa jest refleksją na temat relacji społecznych i nieprzewidywalności ludzkiej natury. Bałdygę cechuje dociekliwa postawa wobec rzeczywistości. Artysta nie przyjmuje niczego na słowo, wnikliwie sprawdza czy chwytliwe hasła i slogany mają rzeczywiście jakąś wartość, czy też są tylko zdewaluowaną monetą.
Janusz Bałdyga jest artystą performance. Zajmuje się też rysunkiem, tworzy obiekty i instalacje. Swoje działania performatywne często przenosi do przestrzeni publicznej, interesuje go też sam warsztat performance i jego edukacyjny wymiar. Ukończył Wydział Malarstwa na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Od 1976 roku związany był z Akademią Ruchu. Jego pierwsze realizacje, zwłaszcza te z lat 80., wpisywały się w sztukę oporu przeciwko ówczesnemu systemowi politycznemu. W swoich instalacjach i rysunku posługuje się zazwyczaj oszczędnym językiem i materiałem; nawet w tym „materialnych” realizacjach, ważnymi elementami zawsze pozostają ciało i przestrzeń.
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus