Kirk Douglas | Marek Piwowski
Etiuda dokumentalna nakręcona na trzecim roku studiów. Punktem wyjścia była autentyczna wizyta w Polsce, w kwietniu 1966 roku, amerykańskiego gwiazdora Kirka Douglasa, którego prezydent Johnson wysłał do Europy Wschodniej z misją dobrej woli. Organizatorem jego spotkania ze studentami łódzkiej szkoły filmowej był dziekan Jerzy Bossak, który ogromnie lubił Piwowskiego i zaproponował mu nakręcenie reportażu z tej wizyty. Piwowski wciągnął do współpracy swojego kolegę z roku, Feriduna Erola, który przygotowywał akurat musical westernowy dla łódzkiego Teatru 7.15 i zaproponował wybudowanie westernowych dekoracji, co wykonali razem przez jedną noc, włącznie z saloonem i wypożyczeniem koni oraz przygotowaniem szkolnej orkiestry do westernowego występu. W efekcie spotkanie z aktorem przekształciło się we wspólną zabawę, w której wzięła udział cała szkoła filmowa. Film zdaje z tego sprawę: konwencja reportażu, od której się zaczyna, przekształca się szybko w radosną, zwariowaną opowieść o zabawie łódzkich studentów z przedstawicielem innego świata. Feridun Erol komentował po latach: „Nie znaliśmy wówczas słowa happening, ale to był happening.” Film nie wszedł do normalnego rozpowszechniania, ale krążył w obiegu festiwalowym, zdobył m.in. nagrodę za najlepszy dokument na Festiwalu Etiud Studenckich w Amsterdamie w 1967 roku.
(opis autorstwa Tadeusza Lubelskiego pochodzi z książeczki dołączonej do wydawnictwa Polska Szkoła Dokumentu | Marek Piwowski)
Marek Piwowski (ur. 1935) jest polskim reżyserem i scenarzystą. Ukończył studia dziennikarskie na Uniwersytecie Warszawskim i wydział reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej i Filmowej w Łodzi. Piwowski popularność zawdzięcza przede wszystkim kultowemu Rejsowi, wciąż popularnej i niezmiennie wysoko ocenianej komedii z 1970 roku. Obok realizacji stosunkowo nielicznych filmów fabularnych, na dorobek Piwowskiego składają się scenariusze filmowe i telewizyjne oraz reżyseria filmów dokumentalnych i etiud. Charakterystyczne dla jego twórczości jest zamiłowanie do groteski, absurdu i swoiście rozumianej sztuczności. Elementy te można również odnaleźć w jego dokumentach, gdzie warstwę faktograficzną wzbogacają elementy jawnie inscenizowane.
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus