Loophole to Happiness/Furtka do szczęścia | Muzeum Sztuki Łodź
odtwarzaj/zatrzymaj - spacja|
przewiń w przód/przewiń w tył - strzałki prawo/lewo|
głośniej/ciszej - strzałki góra/dół|
jakość - q
Wystawa pokazująca furtki i luki istniejące na marginesach systemów społecznych i ekonomicznych
Opis materiału
Loophole to happiness / Furtka do szczęścia
27 stycznia-27 marca 2011 roku
Muzeum Sztuki w Łodzi
Artyści biorący udział w wystawie: Adam Chodzko, Petra Feriancova, Siniša Labrović, Ciprian Muresan, Csaba Nemes, Nada Prlja, Janek Simon, Péter Szabó i Katarina Šević
Kuratorzy: Maja i Reuben Fowkes
Zbiorowa wystawa Furtka do szczęścia za punkt wyjścia obiera luki, czy też furtki pojawiające się na marginesach systemów społecznych i ekonomicznych. Luki te dają możliwość poszerzania granic osobistej wolności, i przybliżają osiągnięcie przyjemności i spełnienia. Kapitalizm do perfekcji opanował sztukę absorbowania wszelkiej krytyki, a poprzez wykorzystywanie kreatywności i dialogu społecznego w celu generowania zysku, stworzył nowe formy wyzysku i niekończącej się presji produktywności. Wystawa Furtka do szczęścia bada możliwości tworzenia wyjątków od tej zasady, znajdywania dróg ucieczki i unikania ugładzonej powierzchni neoliberalnego kapitalizmu. Działania te pokazane są z perspektywy strategii oporu klasy robotniczej w środkowej i wschodniej Europie czasów socjalizmu.
Tytuł wystawy został zaczerpnięty z kultowej książki węgierskiego dysydenta Miklosa Harasztiego Robotnik w robotniczym kraju (A Worker in a Worker's State), pokazującej niegodne warunki pracy i akty oporu pracowniczego, których autor był świadkiem pracując w fabryce Red Star na Węgrzech na początku lat 70. Haraszti opisuje niezgodną z regulaminem praktykę tworzenia przedmiotów na własny użytek, wykorzystując do tego maszyny i materiały dostępne w fabryce. Obiekty te były owocami kreatywności robotników, przynoszącej ulgę w monotonnym dniu pracy w fabryce, i rzucającej wyzwanie wyzyskowej pracy na akord. Społeczna kreatywność uwalniania w procesie tworzenia tych obiektów, może być przeciwstawiona postfordowskiej rzeczywistości, w której wszelkie działania zawiązane z twórczym myśleniem i działaniem są z powrotem zasysane przez zamknięty krąg opłacalności ekonomicznej, a energia emocjonalna przekładana jest na zawodową rywalizację.|
Wystawa prezentuje prace dotykające tematu dopasowywania środowiska pracy i codziennego życia do wymogów ekonomicznej mobilizacji ludzkiej efektywności; prace te proponują alternatywne modele stylu życia, które uwalniają wolny czas i pozwalają na jego kreatywne wykorzystanie: do nauki, podróżowania i prostego cieszenia się nim. Drogi ucieczki przed zasadami rządzącymi współczesnym porządkiem społecznym i ekonomicznym odkrywane są w najmniej oczekiwanych miejscach i czynnościach, takich jak malarskie przywołanie wspólnego świętowania w czasach komunizmu, czy też refleksja nad wolnością zabawy w miejscach publicznych zanim zapanował wszechobecny lęk przed czyhającymi zagrożeniami współczesnego świata. Dążenie do szczęścia i spełnienia skontrastowane jest z mentalnym zanieczyszczeniem, wynikającym z nadmiaru informacji i ustawione jest na tle działań mających na celu wskrzeszenie nie-kapitalistycznych form wiedzy i promocję nieekonomicznego podejścia do relacji międzyludzkich.
Tytuł wystawy został zaczerpnięty z kultowej książki węgierskiego dysydenta Miklosa Harasztiego Robotnik w robotniczym kraju (A Worker in a Worker's State), pokazującej niegodne warunki pracy i akty oporu pracowniczego, których autor był świadkiem pracując w fabryce Red Star na Węgrzech na początku lat 70. Haraszti opisuje niezgodną z regulaminem praktykę tworzenia przedmiotów na własny użytek, wykorzystując do tego maszyny i materiały dostępne w fabryce. Obiekty te były owocami kreatywności robotników, przynoszącej ulgę w monotonnym dniu pracy w fabryce, i rzucającej wyzwanie wyzyskowej pracy na akord. Społeczna kreatywność uwalniania w procesie tworzenia tych obiektów, może być przeciwstawiona postfordowskiej rzeczywistości, w której wszelkie działania zawiązane z twórczym myśleniem i działaniem są z powrotem zasysane przez zamknięty krąg opłacalności ekonomicznej, a energia emocjonalna przekładana jest na zawodową rywalizację.|
Wystawa prezentuje prace dotykające tematu dopasowywania środowiska pracy i codziennego życia do wymogów ekonomicznej mobilizacji ludzkiej efektywności; prace te proponują alternatywne modele stylu życia, które uwalniają wolny czas i pozwalają na jego kreatywne wykorzystanie: do nauki, podróżowania i prostego cieszenia się nim. Drogi ucieczki przed zasadami rządzącymi współczesnym porządkiem społecznym i ekonomicznym odkrywane są w najmniej oczekiwanych miejscach i czynnościach, takich jak malarskie przywołanie wspólnego świętowania w czasach komunizmu, czy też refleksja nad wolnością zabawy w miejscach publicznych zanim zapanował wszechobecny lęk przed czyhającymi zagrożeniami współczesnego świata. Dążenie do szczęścia i spełnienia skontrastowane jest z mentalnym zanieczyszczeniem, wynikającym z nadmiaru informacji i ustawione jest na tle działań mających na celu wskrzeszenie nie-kapitalistycznych form wiedzy i promocję nieekonomicznego podejścia do relacji międzyludzkich.
Loophole to happiness / Furtka do szczęścia
27 stycznia-27 marca 2011 roku
Muzeum Sztuki w Łodzi
Artyści biorący udział w wystawie: Adam Chodzko, Petra Feriancova, Siniša Labrović, Ciprian Muresan, Csaba Nemes, Nada Prlja, Janek Simon, Péter Szabó i Katarina Šević
Kuratorzy: Maja i Reuben Fowkes
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus