Kultura nie jest produktem, odbiorca nie jest klientem | Bitwa o kulturę
Spotkanie odbyło się 20 listopada 2012 roku na deskach Teatru Starego w
Lublinie. Rozmowę z aktorem Mariuszem Bonaszewskim i reżyserem Pawłem Passinim poprowadziła
Grażyna Lutosławska. Tematem spotkania była kwestia charakteru polskiego
teatru: czy kultura jest produktem a widz klientem i właśnie tej optyce powinno
być podporządkowane funkcjonowanie polskich scen?
W czasie 32. Warszawskich Spotkań Teatralnych przed rozpoczęciem spektakli odczytywany był manifest polskiego środowiska teatralnego. Stanowił on głos sprzeciwu wobec polityki kulturalnej władz samorządowych, która zmierza do coraz większej komercjalizacji i uniformizacji życia teatralnego w Polsce. Czy wszystkie przejawy kultury powinny być rozpatrywane w kontekście ich komercyjnego potencjału i czy spektakle faktycznie są produktami? Jaki w tym wszystkim jest status widowni i na ile te kwestie interesują przeciętnego odbiorcę kultury? Czy uznanie przedstawienia teatralnego za produkt miałoby jedynie negatywne konsekwencje?
Cykle debat wokół tematów związanych z kulturą i literaturą – Bitwa o kulturę oraz Bitwa o literaturę – przygotowane zostały przez Krzysztofa Vargę i stanowią jeden z pięciu filarów interdyscyplinarnego repertuaru Teatru.
„To co nam zagraża w najbliższym czasie, to nie meteoryt, czy globalne ocieplenie albo brak ropy naftowej, ale uwiąd kultury, śmierć kultury zastąpionej przez zwykłą rozrywkę” – obawia się Krzysztof Varga. Stąd właśnie w Teatrze Starym rozmowy o kulturze.
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus