Archiwa społeczne - wstęp | Status: obywatel 2012
odtwarzaj/zatrzymaj - spacja|
przewiń w przód/przewiń w tył - strzałki prawo/lewo|
głośniej/ciszej - strzałki góra/dół|
jakość - q
wstęp Simona Tannera do ścieżki "Archiwa społeczne"
Opis materiału
Simon Tanner zauważa, że ważniejsze od zaawansowania technologicznego i pieniędzy przy tworzeniu archiwów społecznych jest zaciekawienie i przekonanie do tego ludzi. Najpierw trzeba im pokazać jak to wygląda i wtedy być może odbiorcy zaczną chcieć z nich korzystać i je współtworzyć. W archiwach każdy może znaleźć i opowiedzieć swoją historię, ma szansę przekształcać informacje w swoją osobistą wiedzę.
Zdaniem Tannera digitalizacja wytworów kultury to znaczące korzyści gospodarcze i społeczne: co roku w Wielkiej Brytanii oszczędza się spore kwoty dzięki cyfryzacji, powstają nowe miejsca pracy w muzeach, zwiększa się poziom samoświadomości ludzi; zasoby mogą też wspierać naukę (np. kolekcja zdjęć polarnych, nauczyciele bazujący na zdigitalizowanych partyturach podczas prowadzenia zajęć). Prowadzący przytacza również statystyki świadczące o tym, że udostępnienie zasobów w sieci zwiększa publiczność przychodzącą do muzeów.
Jak mierzyć wpływ archiwów na daną społeczność? Simon Tanner w swoim wystąpieniu po raz pierwszy prezentuje opracowany przez siebie Balanced Value Impact Model – nowy sposób myślenia o archiwach, w którym równoważą się perspektywy społeczna i ekonomiczna przy uwzględnieniu kluczowych wartości kulturowych.
Simon Tanner – kierownik Digital Consultancy oraz pracownik naukowy Departament of Digital Humanities King’s College London. Jest znanym innowatorem, konsultantem i akademikiem z ogromnym doświadczeniem w zakresie strategii zarządzania zmianą cyfrową. Współpracuje z najważniejszymi instytucjami na całym świecie, pomagając im w przekształcaniu kolekcji oraz kształtowaniu obecności w sieci. Simon Tanner jest założycielem Digital Futures Academy, której dotychczasowi uczestnicy wywodzą się z ponad 40 krajów i która działa na terenie Wielkiej Brytanii, Australii i Afryki Południowej. Prowadzi szeroką działalność badawczą. Ostatnio brał udział w tworzeniu raportu Inspiring Research, Inspiring Scholarship.
Festiwal Kultura 2.0 w 2012 roku (26-27 października) odbywał się pod hasłem STATUS: obywatel, a jego ramy merytoryczne wyznaczały trzy ścieżki tematyczne: Obywatel 2.0 w kulturze, Archiwa społeczne i Sztuka dla obywatelskości. W programie festiwalu znalazły się wykłady, warsztaty, seminaria, wystawa Wejdź na Poziom 2.0, gra w obiegi kultury, a także akcje i zbiórki materiałów do digitalizacji. Wydarzeniem towarzyszącym był koncert AUDIO: BABILON 2:0 wiążący dokonania polskiego undergroundu z dniem dzisiejszym.
Zdaniem Tannera digitalizacja wytworów kultury to znaczące korzyści gospodarcze i społeczne: co roku w Wielkiej Brytanii oszczędza się spore kwoty dzięki cyfryzacji, powstają nowe miejsca pracy w muzeach, zwiększa się poziom samoświadomości ludzi; zasoby mogą też wspierać naukę (np. kolekcja zdjęć polarnych, nauczyciele bazujący na zdigitalizowanych partyturach podczas prowadzenia zajęć). Prowadzący przytacza również statystyki świadczące o tym, że udostępnienie zasobów w sieci zwiększa publiczność przychodzącą do muzeów.
Jak mierzyć wpływ archiwów na daną społeczność? Simon Tanner w swoim wystąpieniu po raz pierwszy prezentuje opracowany przez siebie Balanced Value Impact Model – nowy sposób myślenia o archiwach, w którym równoważą się perspektywy społeczna i ekonomiczna przy uwzględnieniu kluczowych wartości kulturowych.
Simon Tanner – kierownik Digital Consultancy oraz pracownik naukowy Departament of Digital Humanities King’s College London. Jest znanym innowatorem, konsultantem i akademikiem z ogromnym doświadczeniem w zakresie strategii zarządzania zmianą cyfrową. Współpracuje z najważniejszymi instytucjami na całym świecie, pomagając im w przekształcaniu kolekcji oraz kształtowaniu obecności w sieci. Simon Tanner jest założycielem Digital Futures Academy, której dotychczasowi uczestnicy wywodzą się z ponad 40 krajów i która działa na terenie Wielkiej Brytanii, Australii i Afryki Południowej. Prowadzi szeroką działalność badawczą. Ostatnio brał udział w tworzeniu raportu Inspiring Research, Inspiring Scholarship.
Festiwal Kultura 2.0 w 2012 roku (26-27 października) odbywał się pod hasłem STATUS: obywatel, a jego ramy merytoryczne wyznaczały trzy ścieżki tematyczne: Obywatel 2.0 w kulturze, Archiwa społeczne i Sztuka dla obywatelskości. W programie festiwalu znalazły się wykłady, warsztaty, seminaria, wystawa Wejdź na Poziom 2.0, gra w obiegi kultury, a także akcje i zbiórki materiałów do digitalizacji. Wydarzeniem towarzyszącym był koncert AUDIO: BABILON 2:0 wiążący dokonania polskiego undergroundu z dniem dzisiejszym.
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus