Polskie archiwa społeczne | Status:obywatel 2012 | 1/2
odtwarzaj/zatrzymaj - spacja|
przewiń w przód/przewiń w tył - strzałki prawo/lewo|
głośniej/ciszej - strzałki góra/dół|
jakość - q
projekty "Cyfrowe Archiwum Tradycji Lokalnej" oraz "Praga Gada"
Opis materiału
W różnych miastach Polski powstaje coraz więcej różnorodnych form archiwizacji zarówno historii, dziedzictwa, ale też życia codziennego mieszkańców określonego miejsca, czy regionu. Podczas festiwalu Kultura 2.0, STATUS: obywatel można było posłuchać o ciekawych przykładach tworzenia i udostępniania archiwów społecznych, które realizowane były w Polsce w ciągu ostatnich lat. Cechą wspólną tych projektów jest ich aspekt społeczny – każdy z nich na różne sposoby włączał społeczność w proces zbiórki materiałów, niektóre zakładają także włączenie jej przedstawicieli w sam proces digitalizacji lub uzupełniania już zdigitalizowanego materiału. Podczas krótkich prezentacji poszczególnych projektów przedstawiciele instytucji i organizacji, które były ich inicjatorami, opowiedają o założeniach i przebiegu projektu, a także najważniejszych wyzwaniach, jakie napotkali w swojej pracy.
Inicjatywy prezentowane w pierwszej części bloku:
Cyfrowe Archiwum Tradycji Lokalnej – projekt realizowany przez Fundację Ośrodka Karta w ramach Programu Rozwoju Bibliotek. CATL to sieć archiwów społecznych dokumentujących lokalną przeszłość, które zorganizowane zostały przy miejscowych bibliotekach, zaś ich zbiory dostępne są na stronie archiwa.org. Projekt prezentuje Alicja Gluza z Ośrodka KARTA.
Praga Gada – projekt stworzony wspólnie przez Muzeum Warszawskiej Pragi (oddział Muzeum Miasta Stołecznego Warszawy) oraz Fundację Animacja. W jego wyniku powstało 500 godzin zarejestrowanych rozmów z praskimi seniorami, spośród których wybrano 99 historii, które można odsłuchać na stronie projektu: pragagada.pl. Projekt prezentuje Przemysław Olszewski z Fundacji Animacja.
Na początku materiału Aleksandra Janus oraz Alicja Peszkowska opowiadają o przebiegu i efekcie booksprintu, czyli szybkiego pisania książki, który odbył się w ramach festiwalu. Jego tematem – a zarazem przedmiotem publikacji – było szeroko rozumiane zagadnienie digitalizacji dziedzictwa kulturowego. Uczestnicy booksprintu zastanawiali się nad tym, jakie korzyści przynieść może połączenie nowych technologii i sektora GLAM (galleries, libraries, archives, museums); w jaki sposób nowe, coraz bardziej demokratyczne sposoby rejestracji, udostępniania oraz dzielenia się dziedzictwem w sieci zmieniają nasz stosunek do przeszłości, który warunkuje naszą tożsamość, zarówno jednostkową, jak i grupową. Tematem booksprintu był więc nie tyle sam proces digitalizacji, ile to, co następuje po nim: praca ze społecznością, upowszechnianie, przetwarzanie i promocja zdigitalizowanych treści.
Festiwal Kultura 2.0 w 2012 roku (26-27 października) odbywał się pod hasłem STATUS: obywatel, a jego ramy merytoryczne wyznaczały trzy ścieżki tematyczne: Obywatel 2.0 w kulturze, Archiwa społeczne i Sztuka dla obywatelskości. W programie festiwalu znalazły się wykłady, warsztaty, seminaria, wystawa Wejdź na Poziom 2.0, gra w obiegi kultury, a także akcje i zbiórki materiałów do digitalizacji. Wydarzeniem towarzyszącym był koncert AUDIO: BABILON 2:0 wiążący dokonania polskiego undergroundu z dniem dzisiejszym.
Inicjatywy prezentowane w pierwszej części bloku:
Cyfrowe Archiwum Tradycji Lokalnej – projekt realizowany przez Fundację Ośrodka Karta w ramach Programu Rozwoju Bibliotek. CATL to sieć archiwów społecznych dokumentujących lokalną przeszłość, które zorganizowane zostały przy miejscowych bibliotekach, zaś ich zbiory dostępne są na stronie archiwa.org. Projekt prezentuje Alicja Gluza z Ośrodka KARTA.
Praga Gada – projekt stworzony wspólnie przez Muzeum Warszawskiej Pragi (oddział Muzeum Miasta Stołecznego Warszawy) oraz Fundację Animacja. W jego wyniku powstało 500 godzin zarejestrowanych rozmów z praskimi seniorami, spośród których wybrano 99 historii, które można odsłuchać na stronie projektu: pragagada.pl. Projekt prezentuje Przemysław Olszewski z Fundacji Animacja.
Na początku materiału Aleksandra Janus oraz Alicja Peszkowska opowiadają o przebiegu i efekcie booksprintu, czyli szybkiego pisania książki, który odbył się w ramach festiwalu. Jego tematem – a zarazem przedmiotem publikacji – było szeroko rozumiane zagadnienie digitalizacji dziedzictwa kulturowego. Uczestnicy booksprintu zastanawiali się nad tym, jakie korzyści przynieść może połączenie nowych technologii i sektora GLAM (galleries, libraries, archives, museums); w jaki sposób nowe, coraz bardziej demokratyczne sposoby rejestracji, udostępniania oraz dzielenia się dziedzictwem w sieci zmieniają nasz stosunek do przeszłości, który warunkuje naszą tożsamość, zarówno jednostkową, jak i grupową. Tematem booksprintu był więc nie tyle sam proces digitalizacji, ile to, co następuje po nim: praca ze społecznością, upowszechnianie, przetwarzanie i promocja zdigitalizowanych treści.
Festiwal Kultura 2.0 w 2012 roku (26-27 października) odbywał się pod hasłem STATUS: obywatel, a jego ramy merytoryczne wyznaczały trzy ścieżki tematyczne: Obywatel 2.0 w kulturze, Archiwa społeczne i Sztuka dla obywatelskości. W programie festiwalu znalazły się wykłady, warsztaty, seminaria, wystawa Wejdź na Poziom 2.0, gra w obiegi kultury, a także akcje i zbiórki materiałów do digitalizacji. Wydarzeniem towarzyszącym był koncert AUDIO: BABILON 2:0 wiążący dokonania polskiego undergroundu z dniem dzisiejszym.
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus