Palowanie
Zrujnowany Stadion X-lecia był dla wielu Warszawiaków zaskakującym odkryciem. W środku stolicy wyrastała widowiskowa, jakby antyczna ruina obiektu sportowego, który został zbudowany w 1955 roku z gruzów zburzonej Warszawy. Wokół działało miasteczko wietnamskie. To miejsce przez kilkanaście lat funkcjonowało jak miasto w mieście. Botanicy szukali na nim dzikich roślin, archeologowie – fragmentów średniowiecznej Warszawy, antropolodzy – bohaterów, a kulturoznawcy – legend miejskich. Dzięki projektowi Finisaż Stadionu X-lecia udało się wprowadzić na Stadion artystów. W latach 2006-2008 powstało tam w sumie siedem projektów: inscenizowane spacery, fikcyjne mecze, audycje w niedzielnym radiowęźle i nocny spektakl na placu budowy. Sztuka stała się sposobem wskazania fascynującej wielowątkowości tego obszaru, sprawiła, że Stadion można postrzegać inaczej.
annas kollektiv to szwajcarski kolektyw tancerzy, architektów, filmowców i socjologów. Artyści traktują architekturę jako potencjalną scenografię miejską, stawiają pytania o społeczne, urbanistyczne i kulturowe znaczenia przez ingerowanie w nią. Ich interwencje odrealniają konkretne bryły i obiekty poprzez optyczne naruszenie praw grawitacji, sytemu wyjść ewakuacyjnych czy efekty świetlne. Tworzą widowiska o charakterze „site-specific” na parkingach podziemnych, w wieżowcach lub na dworcach kolejowych. W Warszawie artyści skonstruowali spektakl wpisany w bryłę Stadionu Dziesięciolecia. Pracowali na Stadionie przez dwa tygodnie na wiosnę, w momencie kiedy rozpoczynały się już testy pod budowę nowego obiektu. Bardzo zżyli się z tym miejscem. Mimo majowych chłodów (panuje tu zawsze trochę wyższa temperatura), piknikowali w przerwach w próbach na trybunie honorowej.
We współpracy z muzykiem m.bunio.s stworzyli jednorazowy nocny spektakl na placu budowy, gdzie razem z ludźmi tańczyły koparki i maszyny do wbijania pali. Artyści „rozmawiali” z bryłą dzięki bardzo prostym rozwiązaniom (lampka od roweru oświetlała w ciemności bieżnię, cztery osoby rzucały cienie na kilkutysięczne trybuny, Stadion równomiernie i głośno oddychał). Poprzez wykorzystanie instalacji świetlnych i dźwiękowych oraz sprzętów na terenie budowy, artyści wskazali powoli zanikające miejsca – między innymi historyczne fragmenty trybun, wejścia do tunelu lub punkty wbijania pali. Palowanie było też próbą odpowiedzi na brak debaty w Polsce na temat architektonicznego dziedzictwa realnego socjalizmu. Szwajcarska grupa zainspirowana architekturą Stadionu Dziesięciolecia jako wielopłaszczyznową przestrzenią inscenizacji historii, zaproponowała swoją interpretację znikającego obiektu.
Finisaż Stadionu X-lecia i Jarmarku Europa. odcinek 5: ,,Palowanie". Autorzy projektu: Annas Kollektiv: Anna Bürgi, Martin Bölsterli, Boris Hitz, Katrin Oettli, Deborah Suhner. Realizacja filmu: Marta Pruska. organizatorzy: Fundacja Nowej Ku|tury Bęc Zmiana, Fundacja Laury Palmer. Kuratorka: Joanna Warsza. Warszawa 2008. Projekt zrealizowany dzięki dotacji od m.st. Warszawy.
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus