Uwaga granica | Janusz Bałdyga
Niniejszy dokument, to zapis performance Janusza Bałdygi Uwaga granica, który odbył się 7 października w 1989 roku w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Performance ten jest rodzajem badania granic własnego ciała przyjmującego bardzo realny i dosłowny wymiar. Artysta pisał o tym w ten sposób:
UWAGA GRANICA (zapis czynności):
1. Wchodzę w swoje najmniejsze terytorium, linią barwnej cieczy opisuję kształt mojego ciała, wyznaczam rysunek swoich granic.
2. Ustawiam słup graniczny mając za sobą obszar właśnie opuszczany. To słup złożony z drewnianych klocków, proporcjonalnie do swej wielkości coraz bardziej chwiejny, niestabilny, kruchy... Przesuwany - musi runąć.
3. Wobec kolejnych niepowodzeń decyduję się na ważny dla mnie gest. Wypycham słup do góry, możliwie najwyżej. Z powrotem spadło zaledwie kilka niewielkich klocków.
4. Kolejny słup przedłuża kierunek mego ciała, powtarza mój ruch, moje położenie, moja temperaturę, zmęczenie... Oznacza granicę ruchomego, aktywnego. Buduje go na granicy mojej wytrzymałości. Ten słup to świadectwo aspiracji balansującego w pobliżu granicy.
Wydarzenia performance, których twórcami byli artyści tacy jak Jerzy Bereś, Paweł Kwaśniewski, Zygmunt Piotrowski, Janusz Bałdyga, Zbigniew Warpechowski, Teresa Murak czy Grupa Terapeutyczna Performer, odbyły się w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku podczas przeglądu działań w dniach 16 września-15 października 1989 roku. Dokumentacja tych wydarzeń została zaprezentowana w CSW Mała Galeria ZPAF w czerwcu 1990 roku, towarzyszył jej katalog w którym znalazł się tekst Janusza Zagrodzkiego, Wokół Performance. W Kolekcji Sztuki Współczesnej prezentujemy dokumentację z powyżej opisanych wydarzeń.
Janusz Bałdyga jest artystą performance. Zajmuje się też rysunkiem, tworzy obiekty i instalacje. Swoje działania performatywne często przenosi do przestrzeni publicznej, interesuje go też sam warsztat performance i jego edukacyjny wymiar. Ukończył Wydział Malarstwa na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Od 1976 roku związany był z Akademią Ruchu. Jego pierwsze realizacje, zwłaszcza te z lat 80., wpisywały się w sztukę oporu przeciwko ówczesnemu systemowi politycznemu. W swoich instalacjach i rysunku posługuje się zazwyczaj oszczędnym językiem i materiałem; nawet w tym „materialnych” realizacjach, ważnymi elementami zawsze pozostają ciało i przestrzeń.
Opracowanie: Z. Cielątkowska
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus