Krzysztof Zanussi o współpracy z Wojciechem Kilarem | Wojciech Kilar
odtwarzaj/zatrzymaj - spacja|
przewiń w przód/przewiń w tył - strzałki prawo/lewo|
głośniej/ciszej - strzałki góra/dół|
jakość - q
Krzysztof Zanussi opowiada o niezwykłej, wieloletniej współpracy z Wojciechem Kilarem, która przerodziła się w przyjaźń
Opis materiału
Współpraca
reżysera Krzysztofa Zanussiego z Wojciechem Kilarem stanowiła fenomen na
światową skalę. Ścieżki artystów zbiegły się bowiem jeszcze w latach 60. XX
wieku i miały rozejść się dopiero wraz ze śmiercią Kilara . Kompozytor napisał
muzykę do debiutanckiego obrazu młodego twórcy (Struktura kryształu z 1969 roku), a ten był tak zachwycony zarówno
warstwą dźwiękową dzieła, jak i wyrozumiałością i ogólną ogładą Kilara, że
swoje artystyczne propozycje składał już tylko jemu. W rezultacie ów wybitny
duet ukończył ponad czterdzieści filmów fabularnych, a także dokumenty i utwory
telewizyjne. Z krótkiej opowieści Krzysztofa Zanussiego dowiadujemy się więcej
o tej wyjątkowej, wieloletniej współpracy.
Zanussi przyznaje, że w przypadku tej – jakże owocnej przecież – współpracy, Wojciech Kilar stawał przed niełatwym zadaniem, co wynikało to z natury filmów reżysera. Jego dzieła nie dają łatwej wizualnej zachęty – w przeciwieństwie do dzieł Wajdy czy Coppoli, które posługują się bardziej emocjonalnym językiem. Kompozytorowi ta uczuciowa nieoczywistość najwyraźniej pasowała, a swoją muzyką starał się ją niejako porządkować. Do tego stopnia, że – jak przyznaje reżyser – wzbogacał filmy Zanussiego znaczeniowo, udzielając wnikliwemu odbiorcy dźwiękowych wskazówek. Kluczowe dla fabuły sceny podkreślał bogatą, wielowymiarową muzyką, podczas gdy te drugorzędne oznaczał skromniejszymi melodiami. Z tego powodu ścieżki dźwiękowe autorstwa Kilara nierzadko zderzały się z wydarzeniami na ekranie, stanowiąc dla nich swoisty kontrapunkt.
Ostatnim akordem trwającej ponad czterdzieści lat współpracy Zanussiego z Kilarem był dramat Rewizyta, który miał premierę w 2009 roku.
Historia nasza jest tak bogata, że najrozmaitsze bywały relacje, ale ja już nigdy po Strukturze kryształu nie pozwoliłem sobie na to, aby coś narzucać czy upierać się przy swoim. Po prostu wiem, że gust mojego kompozytora jest gustem, któremu mogę zaufać. I nie zdarzyło mi się, żebym był z jakiejś muzyki niezadowolony czy mniej zadowolony. Byłem zachwycony wszystkimi, które on dla mnie napisał.
Zanussi przyznaje, że w przypadku tej – jakże owocnej przecież – współpracy, Wojciech Kilar stawał przed niełatwym zadaniem, co wynikało to z natury filmów reżysera. Jego dzieła nie dają łatwej wizualnej zachęty – w przeciwieństwie do dzieł Wajdy czy Coppoli, które posługują się bardziej emocjonalnym językiem. Kompozytorowi ta uczuciowa nieoczywistość najwyraźniej pasowała, a swoją muzyką starał się ją niejako porządkować. Do tego stopnia, że – jak przyznaje reżyser – wzbogacał filmy Zanussiego znaczeniowo, udzielając wnikliwemu odbiorcy dźwiękowych wskazówek. Kluczowe dla fabuły sceny podkreślał bogatą, wielowymiarową muzyką, podczas gdy te drugorzędne oznaczał skromniejszymi melodiami. Z tego powodu ścieżki dźwiękowe autorstwa Kilara nierzadko zderzały się z wydarzeniami na ekranie, stanowiąc dla nich swoisty kontrapunkt.
Ostatnim akordem trwającej ponad czterdzieści lat współpracy Zanussiego z Kilarem był dramat Rewizyta, który miał premierę w 2009 roku.
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus