Krzysztof Krauze | Niedziela z...
Reżyser Krzysztof Krauze opowiada Agnieszce Szydłowskiej o
swoim (oraz żony, Joanny Kos-Krauze) najnowszym filmie, Papuszy (2013),
historii romskiej poetki, która została uznana za zdrajczynię przez cygańską
społeczność w której żyła, co przypłaciła wykorzenieniem i chorobą psychiczną. O
pracy nad Papuszą mówią także
goszczący w programie odtwórcy głównych ról w filmie. Krauze zdradza szczegóły
procesu twórczego, który w przypadku jego i pracującej z nim na co dzień żony zazwyczaj
znacznie rozciąga się w czasie, trwając – bywa – latami. Mówi też o tym, co
jest motorem ich wspólnego kina: „Nam chodzi o to, żeby to kino nie było
autystyczne, zainteresowane tylko sobą. Szukamy miejsc, otworów w filmie, przez
które wpłynie świat. Dziurawimy to pudełko i świat, jak światło, wnika do
środka”. Zwraca też uwagę na to, że do swoich filmów szukają z żoną historii i
sytuacji, w których może „przejrzeć się” więcej niż jedna osoba.
Historyczka
literatury Kazimiera Szczuka i aktorka Jowita Budnik podkreślają znaczenie
kobiecych postaci w filmach tandemu, a reżyser tłumaczy to faktem, że jego
zdaniem kobieta jest dziś w kinie lepszym medium niż mężczyzna: „Moim zdaniem
XXI wiek jest czasem, który oddamy kobietom, może również dlatego, że jesteśmy
świadomi, że ich pół- czy ćwierćobecność
w życiu kulturalnym i publicznym okalecza społeczeństwo. Przyszedł czas kobiet, bo to jest jedyna
droga ocalenia”. Innym wątkiem poruszanym w programie, związanym z filmem
Krauzego Gry uliczne (1996) jest
sprawa współpracownika SB, dziennikarza Lesława Maleszki, który w czasie, kiedy
powstawał film, nie ujawnił się jeszcze publicznie jako tajny współpracownik SB o pseudonimie „Ketman”, choć Krauze i jego filmowa
ekipa domyślali się już jego roli w głośnej sprawie śmierci studenta UJ Stanisława Pyjasa.
Na koniec reżyser mówi kilka słów o filmie, nad którym dopiero rozpoczyna pracę
– jego bohaterką będzie młoda Rwandyjka, ocalona z ludobójstwa przez polskiego
naukowca.
Krzysztof Krauze (1953–2014) – reżyser i scenarzysta filmowy. Ukończył wydział operatorski szkoły filmowej w Łodzi. Współpracował m.in. ze Studiem Małych Form Filmowych SE-MA-FOR w Łodzi (1978-1983), Studiem im. Karola Irzykowskiego (1983-85) i Studiem Filmowym TOR (1985-95). Od 2001 roku jest członkiem Europejskiej Akademii Filmowej, w latach 2007-2011 był członkiem Zarządu Głównego Stowarzyszenia Filmowców Polskich, a w latach 2008-2011 przewodniczącym Rady Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. W styczniu 2011 roku został odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski. Jego fabularnym debiutem było Szczęśliwego Nowego Jorku z 1988 roku – film przyjęty życzliwie przez publiczność, ale chłodno przez środowisko filmowe. Przełomowy dla kariery Krauzego był Dług (1999) nagrodzony m.in. Złotymi Lwami za najlepszy film i reżyserię w Gdyni i nagrodą filmową „Orzeł” za najlepszy scenariusz i reżyserię w 1999 roku. Kolejnymi obrazami: Mój Nikifor (2004), Plac Zbawiciela (2006) i Papusza (2013) Krauze ugruntował swoją pozycję jednego z najwrażliwszych i najbardziej wnikliwych obserwatorów polskiej rzeczywistości.
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus