O wewnętrznym geście aktora | Krystian Lupa | Wiedzieć, żeby być
odtwarzaj/zatrzymaj - spacja|
przewiń w przód/przewiń w tył - strzałki prawo/lewo|
głośniej/ciszej - strzałki góra/dół|
jakość - q
Wykład Krystiana Lupy o relacji aktor-widz
Opis materiału
Krystian Lupa w niemal dwugodzinnym wykładzie mówi o swoim rozumieniu relacji aktor-widz. Jak sam przyznaje, jego wypowiedź z założenia miała być poświęcona aktorowi, jednak w równym stopniu skupia się na tym, jak działania teatralne odbiera widownia. Słynny reżyser wylicza, co według niego ma wpływ na konkretny, specyficzny dla każdego człowieka odbiór sztuki w określonych okolicznościach, określonego dnia. Uważa, że sposób przyswajania dzieła nigdy nie jest obiektywny, lecz zawsze uzależniony od specyficznych warunków.
Lupa określa relację aktor-widz jako relację przeciwników, w której aktor zawsze musi zdobyć widza. Gdy mu się to udaje, osiąga sukces, jeśli orientuje się, że jego działanie nie przynosi zamierzonego efektu, ponosi porażkę. Największym osiągnięciem dla aktora jest, jeśli uda mu się wciągnąć widownię w swoją grę do tego stopnia, aby zapomniała o niekomfortowej sytuacji, w jaką wprowadzają ją ramy teatru.
Dużą część swojego wykładu twórca poświęca także definiowaniu aktorskich typów. Uważa, że można dokonać ich podziału na improwizatorów, aktorów-postaci i performerów. Wszyscy kierują się w swojej pracy czym innym, a ich gra opiera się na trochę innych zasadach. Krystian Lupa operuje także pojęciami takimi jak katharsis czy rytuał. Wyjaśnia, jak je rozumie i jak funkcjonują we współczesnym teatrze.
Wykład został wygłoszony 23 kwietnia 2009 roku w ramach cyklu wykładów Wiedzieć, żeby być, przygotowywanych w Nowym Teatrze Krzysztofa Warlikowskiego.
Krystian Lupa (ur. 1943) jest jednym z najbardziej znanych polskich reżyserów teatralnych oraz scenografem. Obronił dyplom na Wydziale Grafiki krakowskiej ASP w 1969, dwa lata studiował reżyserię w PWSFTviT w Łodzi, a w 1973 roku dostał się na Wydział Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie. Po studiach związał się z Teatrem im. Norwida w Jeleniej Górze, a później także Teatrem Starym w Krakowie. Od 1983 wykłada w krakowskiej PWST, w latach 1990-1996 pełnił funkcję dziekana Wydziału Reżyserii. Jest laureatem nagrody im. Konrada Swiniarskiego, nagrody im. Leona Schillera oraz Europejskiej Nagrody Teatralnej.
Lupa określa relację aktor-widz jako relację przeciwników, w której aktor zawsze musi zdobyć widza. Gdy mu się to udaje, osiąga sukces, jeśli orientuje się, że jego działanie nie przynosi zamierzonego efektu, ponosi porażkę. Największym osiągnięciem dla aktora jest, jeśli uda mu się wciągnąć widownię w swoją grę do tego stopnia, aby zapomniała o niekomfortowej sytuacji, w jaką wprowadzają ją ramy teatru.
Dużą część swojego wykładu twórca poświęca także definiowaniu aktorskich typów. Uważa, że można dokonać ich podziału na improwizatorów, aktorów-postaci i performerów. Wszyscy kierują się w swojej pracy czym innym, a ich gra opiera się na trochę innych zasadach. Krystian Lupa operuje także pojęciami takimi jak katharsis czy rytuał. Wyjaśnia, jak je rozumie i jak funkcjonują we współczesnym teatrze.
Wykład został wygłoszony 23 kwietnia 2009 roku w ramach cyklu wykładów Wiedzieć, żeby być, przygotowywanych w Nowym Teatrze Krzysztofa Warlikowskiego.
Krystian Lupa (ur. 1943) jest jednym z najbardziej znanych polskich reżyserów teatralnych oraz scenografem. Obronił dyplom na Wydziale Grafiki krakowskiej ASP w 1969, dwa lata studiował reżyserię w PWSFTviT w Łodzi, a w 1973 roku dostał się na Wydział Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie. Po studiach związał się z Teatrem im. Norwida w Jeleniej Górze, a później także Teatrem Starym w Krakowie. Od 1983 wykłada w krakowskiej PWST, w latach 1990-1996 pełnił funkcję dziekana Wydziału Reżyserii. Jest laureatem nagrody im. Konrada Swiniarskiego, nagrody im. Leona Schillera oraz Europejskiej Nagrody Teatralnej.
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus