Konstanty Kulka | Five o'clock
Wybitny polski skrzypek Konstanty Andrzej Kulka
w 2014 roku świętował 50. lecie pracy zawodowej, o czym opowiadał
podczas audycji Five o’clock. Jak przypomniał, po raz pierwszy w 1954
roku grał na estradzie z orkiestrą symfoniczną – Orkiestrą Filharmonii i
Opery Bałtyckiej. Także wtedy, jako siedemnastolatek otrzymał
wyróżnienie specjalne na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im.
Niccolò Paganiniego w Genui. Mimo że na skrzypcach zaczął grać dość
późno, bo w wieku ośmiu i pół roku, już jako dziewiętnastolatek
zwyciężył w Międzynarodowym Konkursie ARD w Monachium (1966 r.), co
otworzyło mu drogę na światowe estrady. Choć do Polski wrócił wtedy już
jako gwiazda, musiał ciężko pracować, by w krótkim czasie opanować
ogromny repertuar, gdyż jego własny był wtedy jeszcze bardzo
ograniczony.
W drugiej połowie spotkania artysta starał się przybliżyć
publiczności twórczość Karola Lipińskiego, uważanego często za
„najwybitniejszego polskiego kompozytora przed Chopinem”. Wspierali go w
tym zadaniu skrzypek Andrzej Gębski i wiolonczelista Andrzej Wróbel.
Kompozycje Lipińskiego są odbiciem potrzeb dziewiętnastego wieku, jest
to muzyka wirtuozowska, która swoją biegłością miała zachwycać ówczesną
publiczność. Utwory te są świetnie napisane od strony muzycznej, nie ma
tam typowych dla Paganiniego sztuczek technicznych. Muzyka Lipińskiego
jest jednak mało znana i niepopularna, gdyż brak dostępu do nut, które
współcześnie nie są wydawane. Obecnie gra się na nutach wydanych jeszcze
przez samego Lipińskiego w XIX wieku, wyszukanych przez Internet lub w
bibliotekach narodowych Paryża, Wiednia czy Berlina. Najmniej utworów
Lipińskiego posiada Biblioteka Narodowa w Warszawie, a zdarza się i tak,
że poszczególne części jednego utworu znajdują się w bibliotekach
różnych krajów.
Na koniec spotkania Konstanty Andrzej Kulka,pedagog Uniwersytetu
Muzycznego Fryderyka Chopina, przypomniał własną metodologię nauczania,
której celem jest jedynie określenie granic, jakich młodemu muzykowi nie
wolno przekraczać, by zachować swą indywidualność. W nauce ważne są
tradycje wykonawcze, ale najważniejszy jest styl, w którym utwór został
napisany, a dopiero potem własna interpretacja. W interpretacji samego
artysty mogliśmywysłuchać utworów m. in. Karola Lipińskiego, Niccolò
Paganiniego, Jana Sebastiana Bacha i Francesco Geminianiego.
Konstanty Andrzej Kulka jest wirtuozem skrzypiec, wybitnym polskim
solistą, kameralistą i pedagogiem. Ukończył Państwową Wyższą Szkołę
Muzyczną w Gdańsku w klasie skrzypiec Stefana Hermana. W jego
repertuarze są utwory od baroku po współczesność. Dał ponad dwa tysiące
koncertów we wszystkich krajach Europy, w USA, Ameryce Południowej,
Japonii i Australii. Dokonał wielu nagrań płytowych, radiowych i
telewizyjnych. Występował w duecie z pianistą Jerzym Marchwińskim (od
1968 r.) i w Kwartecie Polskiego Radia i Telewizji. Od 1994 r. jest
profesorem i Kierownikiem Katedry Instrumentów Smyczkowych Uniwersytetu
Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie oraz wykładowcą
kursów mistrzowskich. jest również członkiem jury Międzynarodowego
Konkursu Skrzypcowego im. Josepha Joachima i Międzynarodowego Konkursu
Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu.
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus