Zagajewski, Szmytka, Tsangaris | Warszawska Jesień 2012
odtwarzaj/zatrzymaj - spacja|
przewiń w przód/przewiń w tył - strzałki prawo/lewo|
głośniej/ciszej - strzałki góra/dół|
jakość - q
Prapremierowe wykonania utworów trojga kompozytorów: „canto” Artura Zagajewskiego, „happy deaf people” Jagody Szmytki oraz „Vivarium – Reisen, Kochen, Zoo” Manusa Tsangarisa
Opis materiału
Dokument jest zrealizowaną przez TVP na zlecenie Narodowego Instytutu Audiowizualnego relacją z koncertu, który odbył się 26 września 2012 roku w Centrum Kultury „Koneser” w ramach 55. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, który stał pod znakiem akcji, mowy, śpiewu, obrazu i nowych technologii… naturalnie w muzyce.
Podczas koncertu dokonano prawykonań trzech utworów: canto Artura Zagajewskiego, happy deaf people Jagody Szmytki oraz Vivarium – Reisen, Kochen, Zoo... Manosa Tsangarisa. W filmie sceniczne wykonania poszczególnych utworów zostały poprzedzone wypowiedziami ich kompozytorów.
Utwory:
1. Artur Zagajewski, canto na zespół kameralny (2012)
Kompozytor tak mówi o swojej kompozycji:
I. story tellers
II. siamo insieme, Iontani – coexistence
III. verliebt
IV. body – gestures
W nawiązującym do teatru instrumentalnego utworze Jagody Szmytki pojawia się – również literalnie – zagadnienie cielesnego odbioru dźwięku:
Nowa wersja wcześniejszego utworu niemieckiego kompozytora powstała na zamówienie Niemieckiej Rady Muzycznej.
Wykonawcy:
Uczestnicy European Workshop for Contemporary Music (Europejskich Warsztatów Muzyki Współczesnej)
Ji Eun Park – sopran
Conrad Schmitz – baryton
Marcin Majchrowski – speaker
Uczniowie Liceum Ogólnokształcącego nr 50 Stowarzyszenia Kultury i Edukacji
Rüdiger Bohn – dyrygent
W ramach przygotowań do festiwalu Warszawska Jesień, Muzykoteka Szkolna zrealizowała projekt, którego celem było znalezienie przez grupę licealistów mecenasów, skłonnych sfinansować zamówienie nowych utworów u kilku młodych polskich kompozytorów. Starania młodzieży zakończyły się sukcesem. W rezultacie Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego zostało mecenasem utworu happy deaf people Jagody Szmytki, kompozytorki łączącej jako integralne części muzyki elementy dźwiękowe, wizualne, przestrzenne, tekstualne i inscenizowane; kompozycję inspirującego się często muzyką rockową Artura Zagajewskiego, canto, sfinansował Program 2 Polskiego Radia, a utwór observerobserver wyróżniającej się pod względem stosowanej w swojej twórczości estetyki Aleksandry Gryki – zamówiła Sopocka Scena Off de BICZ.
Podczas koncertu dokonano prawykonań trzech utworów: canto Artura Zagajewskiego, happy deaf people Jagody Szmytki oraz Vivarium – Reisen, Kochen, Zoo... Manosa Tsangarisa. W filmie sceniczne wykonania poszczególnych utworów zostały poprzedzone wypowiedziami ich kompozytorów.
Utwory:
1. Artur Zagajewski, canto na zespół kameralny (2012)
Kompozytor tak mówi o swojej kompozycji:
- To nie jest opera, ani nie jest to utwór stricte wokalny, chociaż rzeczywiście wszyscy muzycy cały czas śpiewają. (…) Pomimo iż nie sugerowałem tego w komentarzu, wiele osób odczytuje istnienie głosu jako organicznej części tej kompozycji i istnienie pewnych gestów teatralnych, operowych, które nie są realistyczne, gdzieś wpływają i kumulują się przede wszystkim na samym dźwięku, na jakości dźwięku, i na jakości takiego czystego gestu, ale muzycznego, a nie teatralnego.
I. story tellers
II. siamo insieme, Iontani – coexistence
III. verliebt
IV. body – gestures
W nawiązującym do teatru instrumentalnego utworze Jagody Szmytki pojawia się – również literalnie – zagadnienie cielesnego odbioru dźwięku:
- Muzyka składa się z fal dźwiękowych wytwarzających wibrację dostarczaną do ludzkiego ciała. Zazwyczaj muzyka skierowana jest do słuchania, jakkolwiek może być odbierana również przez inne zmysły, w tym poprzez dotyk. W bezpośredni sposób poprzez dotyk doświadczają dźwięku muzycy grając na instrumentach. Na przykład wiolonczelistka „przytulając” wiolonczelę w trakcie gry odczuwa wibrację instrumentu w ciele. Podobnie doświadczany jest dźwięk przez osoby niesłyszące, które odbierają muzykę za pomocą balonów trzymanych w koniuszkach palców, by w ten sposób poczuć wibrację dźwięku. Dotykowy wymiar dźwięku, zazwyczaj zarezerwowany dla muzyków lub dla wrażliwości osób niesłyszących, może zostać „przetłumaczony”, udostępniony szerszej publiczności za pomocą znacznej amplifikacji w przypadku muzyki instrumentalnej...
Nowa wersja wcześniejszego utworu niemieckiego kompozytora powstała na zamówienie Niemieckiej Rady Muzycznej.
- Vivarium – podróże, gotowanie, zoo... to multimedialny teatr muzyczny, przywołujący poprzez grę i symbolikę podstawowe stany rozwoju ludzkości: człowiek jako koczownik, człowiek osiadły czy jako hipercywilizowana istota, która w dość łagodny sposób poskromiła swą naturalną żywiołowość. Czego oczekujemy po wizycie wśród ogrodzonej płotem dzikiej natury? Tego, że człowiek zostanie na nowo wywyższony jako człowiek?
Wykonawcy:
Uczestnicy European Workshop for Contemporary Music (Europejskich Warsztatów Muzyki Współczesnej)
Ji Eun Park – sopran
Conrad Schmitz – baryton
Marcin Majchrowski – speaker
Uczniowie Liceum Ogólnokształcącego nr 50 Stowarzyszenia Kultury i Edukacji
Rüdiger Bohn – dyrygent
W ramach przygotowań do festiwalu Warszawska Jesień, Muzykoteka Szkolna zrealizowała projekt, którego celem było znalezienie przez grupę licealistów mecenasów, skłonnych sfinansować zamówienie nowych utworów u kilku młodych polskich kompozytorów. Starania młodzieży zakończyły się sukcesem. W rezultacie Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego zostało mecenasem utworu happy deaf people Jagody Szmytki, kompozytorki łączącej jako integralne części muzyki elementy dźwiękowe, wizualne, przestrzenne, tekstualne i inscenizowane; kompozycję inspirującego się często muzyką rockową Artura Zagajewskiego, canto, sfinansował Program 2 Polskiego Radia, a utwór observerobserver wyróżniającej się pod względem stosowanej w swojej twórczości estetyki Aleksandry Gryki – zamówiła Sopocka Scena Off de BICZ.
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus