Koncert Krzysztofa Pendereckiego | EKK | 9.09.2011
Zapis trzech kompozycji Krzysztofa Pendereckiego – Ofiarom Hiroszimy – Tren, Kanonu i Polymorphii – wykonanych przez AUKSO Orkiestrę Kameralną Miasta Tychy we wrocławskiej Hali Stulecia podczas drugiego dnia Europejskiego Kongresu Kultury. Koncertowi towarzyszyły spektakularne wizualizacje oraz mapping.
Adam Suprynowicz, pisząc o Ofiarom Hiroszimy – Tren w Dwutygodnik.com, przypomniał słowa kompozytora:
- „Nigdy nie interesowało mnie «brzmienie dla brzmienia»” – deklarował po latach Penderecki. „Tren” zdaje się tego dowodzić. To muzyka „czysta”, a zarazem wyrazowo silnie nacechowana, we wspólnej intuicji licznych wykonawców i słuchaczy – głęboko dramatyczna. Choć zaistniał w najrozmaitszych, także popkulturowych kontekstach (np. jako muzyka filmowa), pomimo deklaratywnego tytułu – wymyka się banalizacji. To cecha arcydzieła.
Podobnie wyraził się o Kanonie Pendereckiego, przywołując jego historię:
- „Kanon” (1962) wywołał największą, ale i najkrótszą burzę spośród trzech dzieł Pendereckiego wybranych do wrocławskiej retrospektywy. Podczas Warszawskiej Jesieni w 1962 roku grupa młodzieży wygwizdała utwór, który potem wykonywany był rzadziej od pozostałych. Nie jest on w założeniu ani tak ekspresywny, ani tak brzmieniowo zróżnicowany jak „Tren” czy „Polymorphia”. To przede wszystkim zadanie kontrapunktyczne, konstrukcyjne – w kulminacji kompozytor splata 208 głosów, czego zresztą nie da się usłyszeć. Ale też niemałe w rzeczywistości sprzed pół wieku wyzwanie technologiczne: podczas wykonania orkiestrowy temat wraz z polifonicznymi wariantami zostaje nagrany na taśmę, następnie część materiału jest z tej taśmy odtworzona, a potem – do nagrania dołącza znów w kontrapunkcie żywa orkiestra. Na „Kanon” krytycznie zareagował między innymi Mycielski, który odniósł wrażenie „jak gdyby partytura taka była pisana przez kogoś, kto dąży jedynie do uzyskania efektu muzycznego określanego gestem: zwiększenie masy, rozsypanie, zanikanie, akcentowanie – ale nie ma nut”. Czy dziś takie słowa należy traktować jak zarzut?
Krzysztof Penderecki – ur. 1933 w Dębicy, jeden z najwybitniejszych kompozytorów współczesnych, przedstawiciel techniki sonorystycznej w muzyce. Odkąd zajął trzy pierwsze miejsca w konkursie kompozytorskim w 1959 roku, nieprzerwanie zdobywa kolejne nagrody, sale koncertowe i zamówienia. W 2011 roku odbyło się prawykonanie Powiało na mnie morze snów... Pieśni zadumy i nostalgii (na zamówienie NIFC), 12 marca 2012 ukazała się płyta Penderecki/Greenwood, pokłosie projektu, którego premiera odbyła się podczas Europejskiego Kongresu Kultury (Wrocław, wrzesień 2011), organizowanego przez Narodowy Instytut Audiowizualny.
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus