Janusz Głowacki | Rozmowy poszczególne
odtwarzaj/zatrzymaj - spacja|
przewiń w przód/przewiń w tył - strzałki prawo/lewo|
głośniej/ciszej - strzałki góra/dół|
jakość - q
Prozaik, dramaturg i scenarzysta Janusz Głowacki o swojej drodze artystycznej, pracy nad scenariuszem do filmu o Lechu Wałęsie, matce i tym, co podoba mu się w amerykańskiej mentalności
Opis materiału
Bohaterem programu jest Janusz Głowacki – prozaik,
dramaturg i scenarzysta; rozmowę
prowadzi były Minister Kultury Waldemar Dąbrowski – dyrektor naczelny Teatru
Wielkiego – Opery Narodowej.
Rozmowa o trwającej nieprzerwanie od lat 60. karierze Janusza Głowackiego to okazja do zapoznania się z typowym, w gruncie rzeczy, życiorysem artysty, w którego twórczość i losy wpisane są ważne społeczne i historyczne wydarzenia w Polsce: naznaczone II wojną światową dzieciństwo, pierwsze sukcesy w PRL, epizod emigracyjny i wreszcie powrót do Polski po upadku komunizmu i przemianach ustrojowych. To, co w życiorysie Głowackiego nietypowe, to fakt, że udało mu się w czasie emigracji odnieść niekwestionowany sukces – do jego największych osiągnięć zaliczane są dramaty, które pisał w USA i które wystawiały tamtejsze najbardziej prestiżowe sceny. Głowacki mówi o kombinacji talentu, ciężkiej pracy i powolnej wspinaczki w górę, ale również o uczuciu paniki, które mu towarzyszyło po tym, jak postanowił nie wracać do ogarniętej stanem wojennym Polski i szukać zawodowego spełnienia w Ameryce. Zdaniem bohatera programu, pobyt w stanach nauczył go tego jak konstruktywnie wygrywać i przegrywać – to umiejętność, której brakuje wielu Polakom, a która dla przebojowych i pozbawionych kompleksów Amerykanów jest czymś naturalnym. W USA nabrał również dystansu do spraw Polski, długa emigracja zmieniła też jego postrzeganie świata. To dlatego, zdaniem Głowackiego, to właśnie jemu Andrzej Wajda powierzył napisanie scenariusza do Wałęsy. Człowieka z Nadziei.
W programie Janusz Głowacki opowiada ponadto o pracy nad filmem o Lechu Wałęsie, odniesionych za oceanem sukcesach, o tym, co fascynuje w USA, a także o matce, której zawdzięcza uratowanie z wojennej pożogi i która była pierwszym i najważniejszym recenzentem wielu z jego utworów.
Janusz Głowacki (1938–2017), prozaik, dramaturg, scenarzysta. Jest absolwentem filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Zadebiutował w 1960 roku opowiadaniem Na plaży, w następnych latach pisywał felietony, recenzje teatralne oraz kolejne opowiadania, wydane później w zbiorach Wirówka nonsensu (1968) i Nowy taniec la-ba-da (1970). W latach 1964–80 współpracował z tygodnikiem „Kultura”, gdzie publikował felietony. Jest autorem scenariuszy, m.in. do kultowego filmu Rejs (1970) Marka Piwowskiego i Wałęsa. Człowiek z nadziei (2013) Andrzeja Wajdy. Największą popularność przyniosły mu sztuki teatralne, m.in. Kopciuch (1980), Polowanie na karaluchy (1990), Antygona w Nowym Jorku (1992), czy Czwarta siostra (2000). Po ogłoszeniu stanu wojennego Głowacki zamieszkał w Nowym Jorku, gdzie odniósł swoje największe sukcesy jako dramaturg. Jego sztuki były tłumaczone m.in. na język angielski, francuski, niemiecki, rosyjski i chiński. W 2005 roku otrzymał Złoty Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Jest laureatem m.in. John. S. Guggenheim Award (1988), American Theatre Critics Association Award (1986), Joseph Kesserling Award (1987) i Nagrody Fundacji Jurzykowskiego (1994), był dwukrotnie nominowany do literackiej nagrody NIKE.
Rozmowy poszczególne to cykl rozmów z luminarzami polskiej kultury i sztuki. W każdym z odcinków gość programu udziela wywiadu wybranej przez siebie osobie i we wskazanym przez siebie miejscu. Taka formuła zapewnia bohaterowi programu poczucie komfortu, a jednocześnie sprawia, że mamy do czynienia nie tyle z klasycznym wywiadem co właśnie z rozmową, w której obie strony dzielą się spostrzeżeniami, wymieniają uwagi, wspominają. Gośćmi programu są wybitni twórcy kultury o bogatym i niekwestionowanym dorobku m.in. Andrzej Wajda, Krzysztof Penderecki czy Tomasz Stańko. Rozmowy są okazją do podsumowania dotychczasowej twórczości, wskazania źródeł inspiracji i motywacji. Program został wyprodukowany przez Telewizję Polską i Narodowy Instytut Audiowizualny.
Rozmowa o trwającej nieprzerwanie od lat 60. karierze Janusza Głowackiego to okazja do zapoznania się z typowym, w gruncie rzeczy, życiorysem artysty, w którego twórczość i losy wpisane są ważne społeczne i historyczne wydarzenia w Polsce: naznaczone II wojną światową dzieciństwo, pierwsze sukcesy w PRL, epizod emigracyjny i wreszcie powrót do Polski po upadku komunizmu i przemianach ustrojowych. To, co w życiorysie Głowackiego nietypowe, to fakt, że udało mu się w czasie emigracji odnieść niekwestionowany sukces – do jego największych osiągnięć zaliczane są dramaty, które pisał w USA i które wystawiały tamtejsze najbardziej prestiżowe sceny. Głowacki mówi o kombinacji talentu, ciężkiej pracy i powolnej wspinaczki w górę, ale również o uczuciu paniki, które mu towarzyszyło po tym, jak postanowił nie wracać do ogarniętej stanem wojennym Polski i szukać zawodowego spełnienia w Ameryce. Zdaniem bohatera programu, pobyt w stanach nauczył go tego jak konstruktywnie wygrywać i przegrywać – to umiejętność, której brakuje wielu Polakom, a która dla przebojowych i pozbawionych kompleksów Amerykanów jest czymś naturalnym. W USA nabrał również dystansu do spraw Polski, długa emigracja zmieniła też jego postrzeganie świata. To dlatego, zdaniem Głowackiego, to właśnie jemu Andrzej Wajda powierzył napisanie scenariusza do Wałęsy. Człowieka z Nadziei.
W programie Janusz Głowacki opowiada ponadto o pracy nad filmem o Lechu Wałęsie, odniesionych za oceanem sukcesach, o tym, co fascynuje w USA, a także o matce, której zawdzięcza uratowanie z wojennej pożogi i która była pierwszym i najważniejszym recenzentem wielu z jego utworów.
Janusz Głowacki (1938–2017), prozaik, dramaturg, scenarzysta. Jest absolwentem filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Zadebiutował w 1960 roku opowiadaniem Na plaży, w następnych latach pisywał felietony, recenzje teatralne oraz kolejne opowiadania, wydane później w zbiorach Wirówka nonsensu (1968) i Nowy taniec la-ba-da (1970). W latach 1964–80 współpracował z tygodnikiem „Kultura”, gdzie publikował felietony. Jest autorem scenariuszy, m.in. do kultowego filmu Rejs (1970) Marka Piwowskiego i Wałęsa. Człowiek z nadziei (2013) Andrzeja Wajdy. Największą popularność przyniosły mu sztuki teatralne, m.in. Kopciuch (1980), Polowanie na karaluchy (1990), Antygona w Nowym Jorku (1992), czy Czwarta siostra (2000). Po ogłoszeniu stanu wojennego Głowacki zamieszkał w Nowym Jorku, gdzie odniósł swoje największe sukcesy jako dramaturg. Jego sztuki były tłumaczone m.in. na język angielski, francuski, niemiecki, rosyjski i chiński. W 2005 roku otrzymał Złoty Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Jest laureatem m.in. John. S. Guggenheim Award (1988), American Theatre Critics Association Award (1986), Joseph Kesserling Award (1987) i Nagrody Fundacji Jurzykowskiego (1994), był dwukrotnie nominowany do literackiej nagrody NIKE.
Rozmowy poszczególne to cykl rozmów z luminarzami polskiej kultury i sztuki. W każdym z odcinków gość programu udziela wywiadu wybranej przez siebie osobie i we wskazanym przez siebie miejscu. Taka formuła zapewnia bohaterowi programu poczucie komfortu, a jednocześnie sprawia, że mamy do czynienia nie tyle z klasycznym wywiadem co właśnie z rozmową, w której obie strony dzielą się spostrzeżeniami, wymieniają uwagi, wspominają. Gośćmi programu są wybitni twórcy kultury o bogatym i niekwestionowanym dorobku m.in. Andrzej Wajda, Krzysztof Penderecki czy Tomasz Stańko. Rozmowy są okazją do podsumowania dotychczasowej twórczości, wskazania źródeł inspiracji i motywacji. Program został wyprodukowany przez Telewizję Polską i Narodowy Instytut Audiowizualny.
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus