Jak głęboki jest ocean? | Filip Syczyński
odtwarzaj/zatrzymaj - spacja|
przewiń w przód/przewiń w tył - strzałki prawo/lewo|
głośniej/ciszej - strzałki góra/dół|
jakość - q
Zmęczony życiem pięćdziesięciolatek budzi się któregoś dnia w brzuchu wielkiego wieloryba, gdzie spotyka dawno zmarłych bliskich oraz całą menażerię osobliwych postaci. Uderzająca sztuczność otaczającego świata zmusza go do refleksji nad tym, co jest w życiu ostatecznie, dogłębnie prawdziwe
Opis materiału
Marek (Tomasz Borkowy), zmęczony sztucznością otaczającej go rzeczywistości – i życiem w ogóle – mężczyzna po
pięćdziesiątce, budzi się któregoś dnia w brzuchu potężnego wieloryba. Co prawda trzewia potwora również nie wyglądają zbyt autentycznie, ale przestaje mieć znaczenie, kiedy bohater natrafia w ich czeluściach na całą menażerię osobliwych postaci, w tym na osoby, które kochał za życia: żonę (Joanna Sydor),
którą wiele lat wcześniej pochłonęło morze, a także szalonego ojca (Jan
Janga-Tomaszewski), pretendującego w tym cudacznym światku do miana Króla Oceanów... Brakuje
tylko syna, z którym dawno stracił kontakt, ale wkrótce i Tomek (Wojciech Solarz)
pojawia się na wielkim balu, odbywającym się w wielorybim cielsku.
Filipowi Syczyńskiemu, który otwarcie mówi o swojej inspiracji dziełami Federico Felliniego, w Jak głęboki jest ocean? udało się stworzyć niezwykły świat, który – właśnie za sprawą swojej sztuczności i absurdalności – zachęca do refleksji nad tym, co jest ostatecznie w życiu i otaczającym świecie prawdziwe. Jakub Socha tak pisał o filmie na dwutygodnik.com:
Filip Syczyński (ur.1984) – operator, reżyser i scenarzysta. Studiował przez dwa lata malarstwo w Krakowie, w 2009 roku ukończył studia reżyserskie na ECA w Edynburgu. Jego filmy były pokazywane na wielu prestiżowych festiwalach (m.in. Cannes, Sundance, Edinburgh IFF, Camerimage), zdobywają nagrody (m.in. BAFTA). Był uczestnikiem Berlinale Talent Campus. Obecnie mieszka w Wielkiej Brytanii.
Program 30 minut realizowany w ramach Studia Munka ma na celu umożliwienie młodym filmowcom debiutu fabularnego w profesjonalnych warunkach, przygotowując ich do pełnometrażowego debiutu kinowego. Przywraca zarazem tradycję filmu nowelowego, umożliwiając młodym twórcom wypowiedzi na ważne, aktualne tematy w filmie krótkometrażowym.
Studio Munka jest producentem debiutów filmowych, działającym w strukturach Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Jest nastawione na produkcję ambitnych filmów artystycznych, a jego głównym celem jest produkcja pełnometrażowych debiutów fabularnych. Studio produkuje także filmy w ramach Programów dla Młodych Twórców: 30 minut, Pierwszy Dokument i Młoda Animacja, które pozwalają zrealizować w profesjonalnych warunkach pierwszy film krótkometrażowy po szkole filmowej. Studio Munka zostało powołane w 2008 roku przez Stowarzyszenie Filmowców Polskich i funkcjonuje na mocy porozumień zawartych z Polskim Instytutem Sztuki Filmowej, Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Telewizją Polską.
Filipowi Syczyńskiemu, który otwarcie mówi o swojej inspiracji dziełami Federico Felliniego, w Jak głęboki jest ocean? udało się stworzyć niezwykły świat, który – właśnie za sprawą swojej sztuczności i absurdalności – zachęca do refleksji nad tym, co jest ostatecznie w życiu i otaczającym świecie prawdziwe. Jakub Socha tak pisał o filmie na dwutygodnik.com:
(...) rzadko spotyka się u nas reżyserów o tak niepodległej wyobraźni, którzy biorą się za bary z tak nieoczywistą kategorią, jaką jest sztuczność, zamiast deklarować na przykład, że impulsem do zrobienia filmu była zasłyszana w mediach historia o młodym chłopaku, który zabił kogoś nożem w warszawskim tramwaju. Nie mam nic przeciwko historiom o nożach, ale najbardziej lubię te, w których widzę, że reżyser intensywnie nad czymś myśli i jeszcze nie wie, gdzie te myśli mogą go zaprowadzić. Krótko mówiąc: nie robi filmu po to, by wypowiedzieć puentę – konkluzję na temat tego, czym jest życie.
Filip Syczyński (ur.1984) – operator, reżyser i scenarzysta. Studiował przez dwa lata malarstwo w Krakowie, w 2009 roku ukończył studia reżyserskie na ECA w Edynburgu. Jego filmy były pokazywane na wielu prestiżowych festiwalach (m.in. Cannes, Sundance, Edinburgh IFF, Camerimage), zdobywają nagrody (m.in. BAFTA). Był uczestnikiem Berlinale Talent Campus. Obecnie mieszka w Wielkiej Brytanii.
Program 30 minut realizowany w ramach Studia Munka ma na celu umożliwienie młodym filmowcom debiutu fabularnego w profesjonalnych warunkach, przygotowując ich do pełnometrażowego debiutu kinowego. Przywraca zarazem tradycję filmu nowelowego, umożliwiając młodym twórcom wypowiedzi na ważne, aktualne tematy w filmie krótkometrażowym.
Studio Munka jest producentem debiutów filmowych, działającym w strukturach Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Jest nastawione na produkcję ambitnych filmów artystycznych, a jego głównym celem jest produkcja pełnometrażowych debiutów fabularnych. Studio produkuje także filmy w ramach Programów dla Młodych Twórców: 30 minut, Pierwszy Dokument i Młoda Animacja, które pozwalają zrealizować w profesjonalnych warunkach pierwszy film krótkometrażowy po szkole filmowej. Studio Munka zostało powołane w 2008 roku przez Stowarzyszenie Filmowców Polskich i funkcjonuje na mocy porozumień zawartych z Polskim Instytutem Sztuki Filmowej, Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Telewizją Polską.
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus