Jak działa jamniczek | Julian Antonisz
- 00:00:03 [Lektorka]: Tak działa prosta elektryczna.
- 00:00:08 Mechaniczna stukawka, pukawka.
- 00:00:17 Tak działa kapaczitron bieśniowe.
- 00:00:22 Tak działa pięćdziaula defuzelina.
- 00:00:29 Tak działa elektrokapuściocha.
- 00:00:37 Tak działa koziówka stalowa.
- 00:00:43 Tak działa agrafka.
- 00:00:48 I inne okropnie złożone wynalazki.
- 00:00:57 A jak działa jamniczek?
- 00:01:02 [dostojna muzyka]
- 00:02:03 [pianie koguta]
- 00:02:09 [muzyka jazzowa na organach elektrycznych]
- 00:02:24 [L]: Jamniczek posiada głowę.
- 00:02:33 Środek.
- 00:02:37 I tylną część ciała.
- 00:02:43 W środku ma kiszkę.
- 00:02:45 Ostatecznie, wszystko co żyje ma w środku jakąś kiszkę.
- 00:02:55 Jamniczek posiada 3 stany emocjonalne.
- 00:03:04 Może być zły.
- 00:03:10 Wściekły.
- 00:03:19 A może być smutny, żałosny.
- 00:03:26 Może być radosne, wesołe.
- 00:03:31 Może być wesołe.
- 00:03:39 [fragment piosenki "Bo ja się boję utyć"] "Bo ja się boję utyć. I tu i tam".
- 00:03:44 [L]: Może być wesoły.
- 00:03:49 [muzyka jazzowa w tle]
- 00:04:09 [ptasie szczebiotanie]
- 00:04:22 [piski]
- 00:04:32 [szeleszczenie trawy]
- 00:04:39 [gra na flecie]
- 00:05:00 [L]: Nie niszczmy jamniczka,
- 00:05:03 bo to bardzo skomplikowane mechanizmy przy którym nawet komputer to ma lepiej, bo...
- 00:05:15 [żywa muzyka w tle]
- 00:05:27 [L]: Nie niszczmy kiciucha.
- 00:05:30 [żywa muzyka w tle]
- 00:05:37 [L]: Nie niszczmy szczupaka.
- 00:05:39 [żywa muzyka w tle]
- 00:05:48 [L]: Nie niszczmy żurawki.
- 00:05:51 [żywa muzyka w tle]
- 00:06:10 [L]: Bo to są zwierzątka nam potrzebne do życia.
- 00:06:20 Starajmy się raczej naśladować przyrodę.
- 00:06:28 Zbudujmy silnik mięśniowy.
- 00:06:33 Cichubieżnię.
- 00:06:40 [dostojna muzyka]
- 00:06:52 [L]: Jedno oko motyla składa się z tysięcy fotodiod biologicznych.
- 00:07:01 Jedna fotodioda germanowa typu FG70 kosztuje 75 złotych.
- 00:07:26 Razy dwoje oczu.
- 00:07:33 Niszcząc jednego motyla, niszczymy wysokiej klasy sprzęt biologicznej wartości
- 00:07:43 30 milionów złotych.
- 00:07:52 Nie niszczmy jamniczka.
- 00:07:55 [w tle śpiew "lalalalala"]
- 00:08:09 [doniosła muzyka]
„Tak działa elektryczna mechaniczna stukawka pukawka. Tak działa elektrokapuściocha. Tak działa agrafka. I inne okropnie złożone wynalazki (kapacytron wiśniowy, koziówka stalowa oraz piłupdziwula dyfuzyjna). A jak działa jamniczek?” Na to, i wiele innych „okropnie złożonych” pytań odpowiada krótkometrażowy film animowany Juliana Antoniusza, w którym wykorzystano niekonwencjonalne techniki filmowe, takie jak wycinankę, rysunek, filmowanie reakcji chemicznych, czy wydrapywanie obrazów na taśmie filmowej. Komentarz, ze wspaniałym kresowym akcentem, czyta pensjonariuszka krakowskiego domu starców.
Z animacji, która w 1972 roku została na Krakowskim Festiwalu Filmowym nagrodzona Brązowym Lajkonikiem za „oryginalną wyobraźnię, wysokie walory plastyczne oraz za inteligentną parodię stereotypów myślowych”, dowiadujemy się, że „Jamniczek posiada głowę, kiszkę (bo wszystko, co żyje, posiada w środku jakąś kiszkę) i tylną część ciała. Oraz trzy stany emocjonalne.” Oraz że nie powinniśmy niszczyć jamniczka ani elektrokapuściochy, bo „to są potrzebne nam zwierzątka.” Niszcząc jednego motyla niszczmy wysokiej klasy sprzęt biologiczny! Chyba nie można w bardziej humorystyczny i przekonujący sposób zawrzeć przesłania o potrzebie ochrony naturalnego środowiska człowieka oraz wartości humanistycznych (co podkreślali krytycy po premierze filmu).
Julian Antonisz (właściwie Julian Józef Antoniszczak, ur. w 1941 roku w Nowym Sączu, zm. w 1987 roku w Lubieniu) był plastykiem, scenarzystą i twórcą eksperymentalnych filmów animowanych. Zasłynął także jako kompozytor i wynalazca. W 1977 roku w manifeście artystycznym przedstawił wizję filmu tworzonego bezpośrednio na taśmie filmowej, bez użycia kamery. Sam konsekwentnie realizował filmy w tej technice – poszczególne klatki były rysowane, malowane, wydrapywane, a nawet wypalane na taśmie. Fascynował go świat mechaniki. Jeszcze na studiach zbudował z dwóch rowerów „samochód”. Konstruował też „maszyny filmowe”, których używał potem w pracy. Jedną z nich był antoniszograf fazujący (jak czytamy w opisie, było to „urządzenie wydrapujące na taśmie filmowej serie klatek z płynnym przejściem między dwiema skrajnymi klatkami”). Do ważniejszych zrealizowanych przez Antonisza tytułów należą: Fobia (1967), W szponach seksu (1969), …Te wspaniałe bąbelki w tych pulsujących limfocytach (1973), Kilka praktycznych sposobów na przedłużenie sobie życia (1974). Antonisz jest także autorem cyklu Polska kronika non-camerowa. W 1968 roku założył wraz z kolegami z pracowni rysunku filmowego krakowską filię warszawskiego Studia Miniatur Filmowych, które w 6 lat później usamodzielniło się jako Studio Filmów Animowanych.
Studio Miniatur Filmowych to polskie studio filmowe i jeden z najstarszych w kraju producentów filmowych. Działa od 1958 roku, wyprodukowało ponad 1500 obrazów. Wśród nich są zarówno autorskie filmy krótkometrażowe (w tym Piotra Dumały czy Jana Lenicy), jak i seriale dla dzieci oraz filmy kinowe.
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus