Farnace | Antonio Vivaldi
Farnace, opera Antonio Vivaldiego, została wykonana po raz pierwszy w 1727 roku w Wenecji. Choć cieszyła się wówczas wielkim powodzeniem, po latach została zapomniana, by zostać odkryta na nowo z początkiem XX wieku. Libretto opowiada o Farnace, królu Pontu, który został pokonany przez Rzymian i – aby uniknąć ich niewoli w rękach zwycięzców – rozkazuje Tamiri, swojej małżonce, by zabiła ich syna, a następnie siebie samą. Ta jednak nie wykonuje rozkazu i ukrywa dziecko. Berenice, matka Tamiri i królowa Kapadocji, nienawidzi Farnace i usiłuje skłonić Pompejusza, dowódcę rzymskich legionów, by zgładził jej zięcia. Tymczasem Selinda, siostra Farnace, zostaje wzięta do niewoli przez Rzymianina Akwiliusza, który zakochuje się w niej, podobnie jak pozostający na służbie Berenice książę Gilades. Selinda wykorzystuje namiętności konkurentów, by ratować swego brata, namawiając ich do zamordowania Berenice i Pompejusza. Wszystko jednak kończy się szczęśliwie, choć zakończenie wydaje się psychologicznie całkiem nieprawdopodobne: Pompejusz godzi Berenice z zięciem, zwraca Farnace koronę i obdarza go przyjaźnią, a wszyscy żyją dalej szczęśliwie.
Dzieło Vivaldiego i librecisty Antonia Marii Leccheniego zostało zaprezentowane i zarejestrowane podczas Festiwalu Oper Barokowych Dramma per Musica. Przedstawienia odbyły się 2, 3 i 5 września 2017 roku w Teatrze Królewskim w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie.
Farnace – Anna Radziejewska
Tamiri – Elżbieta Wróblewska
Berenice – Urszula Kryger
Gilade – Kacper Szelążek
Selinda – Joanna Krasuska-Motulewicz
Pompeo – Jan Jakub Monowid
Aquilio – Przemysław Baiński
Straże – Edgar Lewandowski, Krzysztof Bujnicki
Chłopiec – Mieszko Rydzewski
Royal Baroque Ensemble, kierownictwo muzyczne – Lilianna Stawarz
reżyseria – Natalia Kozłowska
scenografia i kostiumy – Paulina Czernek
współpraca przy scenografii i kostiumach – Anna Puchalska
światła – Krzysztof Wójcik
make-up – Anna Sawicka
fryzury – Ewa Bernatowicz
asystent reżysera – Bożena Bujnicka
układ scen walki – Krzysztof Bujnicki
tłumaczenie libretta – Anna Makuracka
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus