Dlaczego mitologia?
- 00:00:07 [Maja Jaszewska]: No, pewnie z wielu powodów.
- 00:00:10 Ponieważ, tak mogę się tylko domyślać,
- 00:00:13 ale tych wymiarów, takich edukacyjnych, rozwojowych w mitach jest bardzo dużo.
- 00:00:21 Można zacząć od tego, że jest to dorobek naszej kultury. Podstawa.
- 00:00:27 Można też powiedzieć o aspekcie... O kontakcie z pięknem.
- 00:00:33 Mity są po prostu piękne.
- 00:00:34 A kontakt z pięknem ma wpływ na rozwój człowieka, wszechstronny.
- 00:00:40 Można też powiedzieć o takim wymiarze etycznym mitów.
- 00:00:48 One stawiają najważniejsze pytania, nie tyko o to, co w życiu piękne, ale też o to co w życiu najbardziej wartościowe.
- 00:00:56 I bez względu na upływ czasu, te pytania są zawsze takie same.
- 00:01:01 Czyli pytają o sprawiedliwość, o dobro, o wierność, o odpowiedzialność, o miłość, o śmierć, o godność ludzką.
- 00:01:10 I bez względu na to, na ile się zmienia rzeczywistość wokół nas, te pytania dotyczące sedna egzystencji są właściwie takie same.
- 00:01:18 A ponieważ młodzi ludzie wchodząc w życie są szczególnie na tego rodzaju pytania wyczuleni,
- 00:01:22 to myślę, że mity mogą w pewien sposób pomóc im na nie, nawet, jeżeli nie odpowiedzieć to zastanowić się.
- 00:01:28 [Michał Maciejewski]: Wszystko już było.
- 00:01:32 Podobno melodii w muzyce różnych, jest tylko 4 i wszystkie napisał już Jan Sebastian Bach.
- 00:01:45 Podobnie jest i w teatrze.
- 00:01:49 Wszystkie postawy, wszystkie problemy zostały już dawno opisane.
- 00:01:59 Jeżeli się odwołamy do mitologii, to będziemy mieli pewne poczucie bezpieczeństwa.
- 00:02:09 Polega ono na tym, że wszystkie problemy jakie nas spotykają,
- 00:02:16 wszystkie niespodzianki od losu, które nas dotykają już zostały przez kogoś przeżyte.
- 00:02:23 Nie jesteśmy pierwsi, nie zmagamy się z czymś, co jest nowe, nieodkryte, niezbadane.
- 00:02:33 Możemy czerpać z doświadczeń innych ludzi.
- 00:02:39 To jest przyczyna tego, że możemy czuć się bezpieczni.
- 00:02:55 [Maja Jaszewska]: To jest właśnie ten aspekt mitów, który nam pozwala lepiej zrozumieć samych siebie.
- 00:03:02 Powiedział Tales z Miletu: "Najtrudniej jest poznać samego siebie".
- 00:03:05 Mity na pewno tego nie zrobią za nas, ale kontakt z mitami,
- 00:03:11 lektura mitów może pomóc znaleźć tę drogę, na której lepiej zrozumiemy nasze motywacje, nasze zachowania, emocje.
- 00:03:22 Ale też innych.
- 00:03:23 I dzięki temu, że innych lepiej zrozumiemy, to np. może to mieć wpływ na nasze relacje z drugim.
- 00:03:37 Przede wszystkim Orfeusz i Eurydyka... To jest przede wszystkim próba odpowiedzi na pytanie "co to jest miłość".
- 00:03:49 "Jaka powinna być miłość, żeby być spełniona, żeby być dojrzała?".
- 00:03:54 Ale to też jest pytanie o wierność, o potęgę sztuki, o potęgę piękna i o ludzkie ograniczenia. O nasze możliwości.
- 00:04:03 Na ile miłość i kontakt z pięknem powoduje, że sięgamy dalej i idziemy dalej niż jesteśmy w stanie sobie wyobrazić.
- 00:04:12 Bo Orfeusz robi rzeczy, które są niemożliwe.
- 00:04:16 Schodzi do piekieł dzięki dwóm rzeczom.
- 00:04:20 Dzięki potędze miłości, którą żywi do swojej Eurydyki i dzięki temu, że jest magiem.
- 00:04:30 Jest czarodziejem.
- 00:04:32 Włada takim pięknem, że jest w stanie nim zaczarować najgorsze demony.
- 00:04:37 Ale ten mit też pokazuje, że pomimo tych nadludzkich niemalże umiejętności, jednak jest też człowiekiem.
- 00:04:44 Orfeusz jest też człowiekiem i jako człowiek podlega pewnym ograniczeniom.
- 00:04:48 Więc nie cofnie czasu i granicy śmierci ostatecznie nie pokona. Nie wskrzesi Eurydyki.
- 00:05:02 No, to jest bardzo romantyczna historia.
- 00:05:05 Bo rzeczywiście to oddanie miłosne, ta wierność aż po przekroczenie granic życia i śmierci.
- 00:05:15 Ja nie wiem czy we współczesnym młodym człowieku to wzbudzi zainteresowanie czy może wyda się śmieszne, nierealne, nieprawdziwe.
- 00:05:27 Jakieś takie, nie wiem, wręcz histeryczne czy zatraceńcze.
- 00:05:33 Ale na pewno pozwoli postawić takie poważne pytania o to jak daleko, co można zrobić w miłości.
- 00:05:41 Co należy, co można, a czego już nie warto robić z miłości. Nawet największej.
- 00:05:47 Chociaż ja myślę, że bez względu na czas młodzi kochają tak samo gorąco.
- 00:06:00 Ja myślę, że to wspaniale zrobił Mariusz Treliński.
- 00:06:03 Czyli znajdując w mitologii, w opowieściach mitologicznych nowy sens.
- 00:06:07 Treść jest zawsze ta sama, ale nowe znaczenia.
- 00:06:12 Nie iść tak literalnie, tylko poszukać w tych historiach odpowiedników do współczesnych bohaterów, do współczesnych herosów.
- 00:06:25 Ale też i do współczesnych ofiar na przykład.
- 00:06:27 Jak najbardziej odnosić to do współczesności, nie zatrzymywać się na tym, co tam jest podane, tylko szukać tych historii dzisiaj.
- 00:06:36 Bo one absolutnie są do znalezienia.
- 00:06:38 [Michał Maciejewski]: I dzięki temu, jeżeli będziemy mówili o pracy z młodymi ludźmi nad mitami,
- 00:06:50 które maja nam dostarczyć materiału.
- 00:06:53 Możemy tym młodym ludziom powiedzieć, pokazać, że nie ma takiej sytuacji z której nie ma wyjścia.
- 00:07:06 Już ktoś przed nami daną sytuacje, dany problem przeżył i jakoś sobie z tym poradził.
- 00:07:21 [Anna Gradkowska]: Chyba najlepiej jest zadawać takie pytania, które wychodzą od własnego doświadczenia,
- 00:07:27 czyli co zobaczyliście ciekawego dla siebie, czy znacie podobne sytuacje, czy coś wam to przypomina.
- 00:07:32 Bo to daje szanse na takie osobiste zaangażowanie w rozmowę.
- 00:07:45 Powiedzieć, co się dzieje czy zapytać o co chodzi, że jest tak trudno.
- 00:07:51 Bo być może to jest jakiś dobry pomysł na to, żeby zacząć w ogóle rozmawiać o sytuacji.
- 00:07:56 Bo każda nowa sytuacja jest stresująca.
- 00:07:58 I zauważenie, że może być trudno, może być bardzo otwierające i bardzo wartościowe.
- 00:08:04 Że ci ludzie widzą, że jest zainteresowanie nie tym, żeby przeforsować temat tylko tym, co z nimi w związku z tym się dzieje.
- 00:08:19 Bardzo ważne. W ogóle ciekawość jest niezwykle ważną rzeczą w edukacji przez sztukę.
- 00:08:25 I ciekawość tematu, ciekawość ludzi i ciekawość tego, co mają do powiedzenia jest bardzo ważna.
- 00:08:32 Jasne, można się podzielić własnym swoim zdaniem.
- 00:08:35 Natomiast forsowanie go do niczego nie prowadzi.
- 00:08:37 Ono zamyka. Nie otwiera dyskusji, nie otwiera ani emocji.
- 00:08:41 No niczego.
- 00:08:42 To jest bardzo mocno zamykające.
- 00:08:44 Im więcej tej ciekawości, tym więcej może się wydarzyć.
Pedagodzy opowiadają o wpływie mitologii na dzisiejszą kulturę oraz o tym, w jaki sposób można wykorzystać mitologiczne wątki podczas szkolnych lekcji i rozmowie o problemach młodzieży. Czy upływ czasu sprawił, że są one już tylko śladem odległej epoki? Okazuje się, że niezupełnie. Kilka krótkich wypowiedzi obrazuje, jak ważne może być korzystanie z dzieł o ponadczasowej problematyce, czym jest psychologia mitów i jak wykorzystać ją w pracy z młodzieżą, tak, aby służyła za przyczynek do dyskusji na różne aktualne tematy.
Do filmu odnosi się również scenariusz lekcji Orfeusz i Eurydyka, który jest dostępny dla nauczycieli zarejestrowanych w NINATECE EDU.
Film powstał przy współpracy z Fundacją po DRUGIE, która pomaga młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym, patologią, bezradnością. Swoją opieką objęła w szczególności wychowanków i byłych wychowanków placówek resocjalizacyjnych. Fundacja prowadzi również działania z zakresu profilaktyki, których celem jest zapobieganie marginalizacji i demoralizacji dzieci i młodzieży.
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus