Plany na jutro | Digitalizacja | 3/3
odtwarzaj/zatrzymaj - spacja|
przewiń w przód/przewiń w tył - strzałki prawo/lewo|
głośniej/ciszej - strzałki góra/dół|
jakość - q
Zadania instytucji zajmujących się digitalizacją
- 00:00:00 (dynamiczna muzyka)
- 00:00:32 Digitalizacja i cyfryzacja
- 00:00:33 jest pewnym sposobem na to,
- 00:00:35 aby wszystko to co wartościowe, niezwykłe,
- 00:00:37 znalazło się w powierzchni, w przestrzeni publicznej.
- 00:00:40 I dlatego digitalizacja jest ważna.
- 00:00:42 My mówimy najczęściej, iż są takie dwa elementy,
- 00:00:45 które składają się na procesy upowszechniania
- 00:00:48 dzięki nowym technologiom.
- 00:00:50 Po pierwsze, to są wszystkie te czynności,
- 00:00:52 które są związane z przeniesieniem
- 00:00:55 obszaru kultury na określone nośniki.
- 00:00:58 Nie wchodząc w detale,
- 00:00:59 chodzi o to, aby je po prostu utrwalić.
- 00:01:01 Utrwalić obraz, utrwalić dźwięk, utrwalić przedmioty.
- 00:01:05 Utrwalić także przestrzenie muzealne.
- 00:01:07 I to jest jeden proces.
- 00:01:08 On jest o tyle ważny,
- 00:01:10 że także pełni inne funkcje.
- 00:01:11 Funkcje zabezpieczenia,
- 00:01:12 funkcje zabezpieczenia przed kradzieżami.
- 00:01:14 Jak i również ewentualne roszczeniowe.
- 00:01:17 Drugi proces jest procesem dzielenia się
- 00:01:20 tym zasobem z wszystkimi.
- 00:01:21 Proces digitalizacji, proces cyfryzacji,
- 00:01:24 proces utrwalania i proces upowszechniania
- 00:01:27 jest przeciwdziałaniem w procesach
- 00:01:30 wykluczenia z kultury, zwłaszcza wysokiej.
- 00:01:40 Digitalizacja to jest ogromna operacja techniczna
- 00:01:43 i ogromna operacja finansowa.
- 00:01:47 W ciągu najbliższych 10 lat
- 00:01:49 to są kwoty kilku miliardów złotych,
- 00:01:53 które muszą być, w znacznej części przynajmniej,
- 00:01:59 wygenerowane przez budżet Państwa.
- 00:02:01 W najbliższych latach,
- 00:02:03 w ramach wieloletniego programu rządowego,
- 00:02:06 przewidziane są duże środki na potrzeby digitalizacji.
- 00:02:11 Ale też muszą one być uwzględniane
- 00:02:14 w budżetach poszczególnych instytucji,
- 00:02:16 w ramach ich bieżącej działalności
- 00:02:19 przez najbliższe lata, najbliższe dziesięciolecia.
- 00:02:23 Trzeba po pierwsze nadrobić wszystko to,
- 00:02:27 co trzeba zrobić w odniesieniu do przeszłości,
- 00:02:30 ale także dokonywać prace bieżące.
- 00:02:34 Boje się takiej procedury,
- 00:02:36 w wyniku której centra kompetencyjne
- 00:02:39 będą bardzo silne i jednostkowe.
- 00:02:41 Wolę budować adresy kompetencji,
- 00:02:44 które będą podzielone zadaniami,
- 00:02:46 jak i również podzielone, jeżeli chodzi o możliwość
- 00:02:49 działalności takiej interaktywnej z poszczególnymi grupami społecznymi.
- 00:02:54 Digitalizacja audiowizualna jest najbardziej kosztownym procesem.
- 00:02:56 Stąd pomysł na to, aby Narodowy Instytut Audiowizualny
- 00:03:00 był instytucją,
- 00:03:04 która będzie rzeczywiście nie tylko takim centrum kompetencji
- 00:03:09 w zakresie wiedzy o tym procesie,
- 00:03:11 ale także pewnym centrum, powiedziałbym, całego procesu
- 00:03:15 digitalizowania największych dwóch
- 00:03:17 zasobów archiwalnych w tym zakresie,
- 00:03:20 a więc mówię o archiwach dawnego Radiokomitetu,
- 00:03:23 czyli archiwa Polskiego Radia i Telewizji Polskiej,
- 00:03:28 ale tych do roku 1993.
- 00:03:30 Jeżeli ten zasób archiwalny będzie w jakikolwiek sposób
- 00:03:34 systemowo zdigitalizowany,
- 00:03:36 to jest to rzecz niezbędna i konieczna,
- 00:03:38 ponieważ to jest dobro nas wszystkich,
- 00:03:40 to jest dziedzictwo kulturowe,
- 00:03:42 które powinno być udostępniane.
- 00:03:53 Znacznie trudniejsze są działania
- 00:03:55 związane z digitalizacją
- 00:03:58 dzieł sztuki trójwymiarowych,
- 00:04:01 zabytków, muzealiów.
- 00:04:04 Tutaj jeszcze nie ma dobrze wypracowanych
- 00:04:07 standardów technicznych.
- 00:04:09 To jest niezmiernie ważne, żebyśmy nie wykonali pracy,
- 00:04:13 która za kilka lat okaże się zupełnie bezużyteczna.
- 00:04:15 Więc po pierwsze te standardy techniczne,
- 00:04:18 po drugie dużo większe pieniądze.
- 00:04:21 Znacznie bardziej kosztowne jest
- 00:04:23 wykonanie digitalizacji
- 00:04:25 obiektu trójwymiarowego.
- 00:04:27 To wymaga zupełnie nowego podejścia
- 00:04:29 do działalności i muzeów, i całego systemu ochrony,
- 00:04:34 i dokumentowania zabytków.
- 00:04:37 Tu potrzebne są nowe ustawy.
- 00:04:39 Jeszcze nawet nie bardzo wiemy,
- 00:04:41 jak dokładnie te ustawy powinny brzmieć.
- 00:04:46 Zbieranie archiwów i uczynienie z archiwów
- 00:04:50 takiego centrum działań muzeum,
- 00:04:53 z którego wynikają badania,
- 00:04:55 to co nazywamy dzisiaj produkcją wiedzy
- 00:04:58 i nasz program edukacyjny...
- 00:05:01 Możemy tak ukształtować
- 00:05:04 że te archiwa znajdują się w centrum naszych zainteresowań.
- 00:05:08 Tego wyrazem są zakupy do kolekcji muzeum.
- 00:05:10 Dlatego, że oprócz klasycznych dzieł sztuki
- 00:05:13 rzeźb, obrazów, instalacji,
- 00:05:14 kupujemy też archiwa lub w inny sposób
- 00:05:17 staramy się je pozyskiwać jako donacje, depozyty.
- 00:05:19 Dlatego, że to one budują w tej chwili
- 00:05:22 w bardzo ważny sposób tożsamość i instytucji,
- 00:05:25 i tożsamość sztuki współczesnej.
- 00:05:27 Jest to też związane z bardzo specyficzną sytuacją
- 00:05:31 sztuk wizualnych w Europie Wschodniej,
- 00:05:34 w Polsce i Europie Wschodniej.
- 00:05:37 Bardzo długo nie prowadzono systematycznych badań.
- 00:05:40 Archiwa artystów nie były przedmiotem zainteresowania,
- 00:05:43 właściwie popadały w zapomnienie,
- 00:05:45 często w zniszczenie.
- 00:05:46 I teraz jest taki moment, kiedy cieszą się
- 00:05:49 ogromnym zaiteresowaniem.
- 00:05:50 Największy kłopot jest oczywiście
- 00:05:52 z tymi zabytkami ruchomymi.
- 00:05:53 Każdy digitalizował na własną rękę.
- 00:05:54 Obowiązywały różne standardy,
- 00:05:56 obowiązywały różne nośniki
- 00:05:57 i także różny sposób ich udostępniania.
- 00:06:00 W chwili obecnej
- 00:06:01 nadrabiamy zaległości z ubiegłych lat
- 00:06:04 i postanowiliśmy, aby w ramach jednego
- 00:06:06 zasobu kompetecyjnego - Krajowego Ośrodka Badań nad Zabytkami,
- 00:06:10 zbudować nie tylko system, ale go sprawnie uruchomić,
- 00:06:13 i aby on obejmował wszystko to, co znajduje się
- 00:06:16 zarówno w Kościołach, w muzeach, w rękach prywatnych,
- 00:06:18 co jest przedmiotem także postępowań transakcyjnych, aukcyjnych itd.
- 00:06:22 Wydaje mi się, że z zabytkami poradzimy sobie
- 00:06:25 na przestrzeni około pięciu, siedmiu lat,
- 00:06:26 jeżeli chodzi o stworzenie dobrych wzorów
- 00:06:28 i pierwszych zasobów, które będzie można upowszechniać i udostępniać.
- 00:06:33 Natomiast w tej materii zaległości są największe.
Opis materiału
W ostatnim, trzecim odcinku cyklu jest mowa o wyzwaniach, jakie stoją przed instytucjami odpowiedzialnymi za digitalizację w Polsce. Przedstawiciele poszczególnych instytucji mówią o najważniejszych kierunkach swoich działań na przyszłość.
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus