Definicja i proces | Digitalizacja | 1/3
odtwarzaj/zatrzymaj - spacja|
przewiń w przód/przewiń w tył - strzałki prawo/lewo|
głośniej/ciszej - strzałki góra/dół|
jakość - q
Czym jest digitalizacja i na czym polega jej wdrażanie?
- 00:00:00 (dynamiczna muzyka)
- 00:00:12 Powstający w wyniku
- 00:00:14 pracy skanera czy aparatu cyfrowego
- 00:00:15 strumień bitów
- 00:00:17 zapisywany jest na komputerze,
- 00:00:18 który obsługuje to urządzenie do digitalizacji,
- 00:00:20 w postaci plików.
- 00:00:22 Czas przetwarzania obiektów
- 00:00:23 w ścieżce digitalizacji,
- 00:00:24 nazywanej, niestety, z angielskiego workflow'em,
- 00:00:27 jest bardzo różny.
- 00:00:29 Zależy od tego, jaki to jest obiekt,
- 00:00:31 jakie są do niego prawa,
- 00:00:33 a też jakie są trudności z jego przetwarzaniem.
- 00:00:35 (dynamiczna muzyka)
- 00:00:39 Digitalizacja jest wieloetapowym procesem
- 00:00:42 i na pewno nie można jej sprowadzić do skanowania.
- 00:00:45 To jest gigantyczny kapitał kulturowy,
- 00:00:47 który zostanie uwolniony
- 00:00:48 i który to się przełoży
- 00:00:50 zarówno na kapitał zwykły,
- 00:00:52 jak i na kapitał społeczny, kapitał naukowy
- 00:00:53 w wielu, wielu dziedzinach i w wielu obszarach.
- 00:00:56 (dynamiczna muzyka)
- 00:01:03 Znajdujemy się teraz
- 00:01:05 w magazynie negatywów.
- 00:01:07 Jest to jeden z trzech magazynów,
- 00:01:09 w których przechowujemy fotografie.
- 00:01:11 W tym akurat znajduje się kilka milionów negatywów.
- 00:01:16 (dynamiczna muzyka)
- 00:01:21 W ciągu roku takich negatywów skanujemy
- 00:01:24 ponad pięćdziesiąt tysięcy.
- 00:01:25 Przy czym mniej więcej
- 00:01:27 ok. trzydziestu tysięcy rocznie dodajemy kolejnych obiektów.
- 00:01:31 (dynamiczna muzyka)
- 00:01:49 Pracownia fotograficzna jest najbardziej uniwersalną
- 00:01:53 pracownią digitalizacyjną,
- 00:01:55 ponieważ możemy tu fotografowaćpraktycznie wszystkie formaty,
- 00:02:00 od najmniejszego do największego.
- 00:02:02 Poza tym możemy fotografować
- 00:02:04 obiekty trójwymiarowe o głębokiej strukturze,
- 00:02:09 a także takie, których na żaden skaner
- 00:02:12 nie jesteśmy w stanie ułożyć.
- 00:02:13 (dynamiczna muzyka)
- 00:02:23 Co użytkownik w CBN Polona znajdzie?
- 00:02:26 Co my tak naprawdę digitalizujemy
- 00:02:28 i dlaczego wybieramy te dokumenty,
- 00:02:30 a nie inne do digitalizacji?
- 00:02:32 Przede wszystkim jest to ochrona
- 00:02:35 materiałów Biblioteki Narodowej,
- 00:02:37 czyli tych dostępnych tylko i wyłącznie
- 00:02:39 w egzemplarzu archiwalnym.
- 00:02:41 Tych już zniszczonych,
- 00:02:43 grożących rozpadem destruktów.
- 00:02:46 Dlatego one w pierwszej kolejności są digitalizowane.
- 00:02:50 Są to też nasze skarby.
- 00:02:51 Chcemy pochwalić się wszystkim tym,
- 00:02:53 co trzymamy w skarbcach, trzymamy w magazynach.
- 00:02:56 Żeby użytkownik - ten, który na co dzień nie ma dostępu
- 00:02:58 do takich zbiorów,
- 00:02:59 chociaż wirtualnie mógł z nimi obcować.
- 00:03:02 (dynamiczna muzyka)
- 00:03:07 Biblioteka Narodowa planuje w najbliższym czasie
- 00:03:10 digitalizację dużego zestawu
- 00:03:13 takich właśnie współczesnych książek,
- 00:03:15 potrzebnych przede wszystkim w pracy naukowcom i studentom.
- 00:03:19 W ciągu najbliższych czterech lat
- 00:03:21 planujemy zeskanowanie
- 00:03:23 stu siedemdziesięciu tysięcy jednostek bibliotecznych:
- 00:03:27 książek i czasopism
- 00:03:28 wydawanych bądź współcześnie, bądź w ostatnich latach.
- 00:03:32 Specyfika digitalizacji materiałów filmowych
- 00:03:35 polega przede wszystkim na
- 00:03:37 mozolnym, czasochłonnym przygotowaniu
- 00:03:41 w pierwszej kolejności materiałów filmowych.
- 00:03:44 W naszym przypadku materiały filmowe nitrowe
- 00:03:47 są szczególnym zbiorem Filmoteki Narodowej.
- 00:03:52 Te materiały
- 00:03:53 mają po osiemdziesiąt, osiemdziesiąt pięć i więcej lat.
- 00:03:56 Z przyczyn technicznych
- 00:03:57 te materiały mają skończoną żywotność.
- 00:03:59 (dynamiczna muzyka)
- 00:04:08 Naszą rolą jako archiwum filmowego
- 00:04:10 jest to, że my przechowujemy historię filmu.
- 00:04:13 Zbiór filmów przedwojennych
- 00:04:15 składa się z kopii, wyłącznie.
- 00:04:18 Tam nieliczne są przykłady negatywów,
- 00:04:21 ponieważ negatywy nie ocalały po prostu.
- 00:04:23 Więc my pracujemy na kopiach,
- 00:04:25 które były eksploatacyjne,
- 00:04:27 które były używane wówczas w kinach przed wojną.
- 00:04:31 No i one, siłą rzeczy, już wtedy były zniszczone.
- 00:04:35 (dynamiczna muzyka)
- 00:04:39 W Polsce jesteśmy na takim,
- 00:04:40 powiedziałbym, etapie rozpoznawania problemu.
- 00:04:46 Natomiast właśnie ten rok jest pierwszym,
- 00:04:49 kiedy rozpoczęto działania systemowe,
- 00:04:51 które dotyczą digitalizacji
- 00:04:53 w ogóle w zakresie kultury.
- 00:04:55 To jest projekt ministra kultury,
- 00:04:58 gdzie powstają cztery centra kompetencji.
- 00:05:01 Dotyczy to digitalizacji
- 00:05:03 tej najbardziej zaawansowanej,
- 00:05:05 czyli dotyczącej książki czy dokumentów pisanych.
- 00:05:09 I tu odpowiedzialność Biblioteki Narodowej,
- 00:05:11 NAC-u, czyli Narodowego Archiwum Cyfrowego.
- 00:05:14 Głównie to są dokumenty i obszar, nazwijmy to, fotografii.
- 00:05:20 Kolejny to KOBIS i tutaj będzie
- 00:05:22 największa chyba praca do wykonania,
- 00:05:24 dotycząca digitalizacji zasobów muzealnych.
- 00:05:27 No i Narodowy Instytut Audiowizualny,
- 00:05:29 który się zajmuje kwestią
- 00:05:31 dotyczącą digitalizacji dokumentów audialnych, audiowizualnych,
- 00:05:36 no i także, częściowo, filmowych.
- 00:05:37 (dynamiczna muzyka)
Opis materiału
W krótkim materiale o digitalizacji i jej wdrażaniu w poszczególnych instytucjach opowiadają specjaliści i dyrektorzy Biblioteki Narodowej, Narodowego Archiwum Cyfrowego, Filmoteki Narodowej oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego.
W krótkim materiale o digitalizacji i jej wdrażaniu w poszczególnych instytucjach opowiadają specjaliści i dyrektorzy Biblioteki Narodowej, Narodowego Archiwum Cyfrowego, Filmoteki Narodowej oraz Narodowego Instytutu Audiowizualnego.
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus