Co to jest edukacja przez sztukę?
- 00:00:09 [Halina Machulska]: Nie jest to gadanie, tylko jest to działanie.
- 00:00:12 A działanie najbardziej wciąga, zwłaszcza młodego człowieka.
- 00:00:16 Potrzebuje być aktywnym.
- 00:00:18 A jeszcze przez sztukę dowiaduje się rzeczy, które są obiektywnie bardzo atrakcyjne.
- 00:00:28 Wzbogaca swoją wiedzę, swój intelekt, swoją znajomość sztuki przez to, że przez sztukę, prawda.
- 00:00:36 No i wiem sama z doświadczenia, że uczyłam się dzięki temu,
- 00:00:41 że zajęcia prowadzili ludzie, którzy się sztuką zajmowali i mieli sami pewien rodzaj takiego entuzjazmu do pracy ze sztuką.
- 00:00:56 I myślę, że ten rodzaj stosunku do przedmiotu, którego się uczymy jest ogromnie ważny w pracy z nauczycielem dziecka.
- 00:01:09 I nauczyciela z dzieckiem.
- 00:01:12 I tak szczerze mówiąc, ja się tak właśnie uczyłam, wciągałam się w tzw. problematykę dużo ciekawszą niż przeciętne życie.
- 00:01:23 No bo wzbogaconą jeszcze o ten artystyczny element, o ten rodzaj atrakcyjności, której na codzień nie widać czasem.
- 00:01:35 I to dodawało ochoty do tego żeby się zajmować sztuką.
- 00:01:41 I pewnie dlatego i teatr i rysunki i rzeźba, wszystko to interesowało mnie bardziej niż jakieś matematyczne, fizyczne działania.
- 00:02:03 Rozbudza się takie estetyczne poglądy i przekonania, a także umiejętności.
- 00:02:14 Bo pokazując piękno sztuki, pobudza się zainteresowania, jak to robić, żeby osiągnąć to piękno.
- 00:02:33 Każda praca jest jakimś szlifowaniem charakteru, a przy tej pracy jeszcze się estetykę podkreśla.
- 00:02:42 I jak ogromną rolę ona odgrywa, ta praca, w rozwoju estetycznych poglądów, estetycznego zachowania, estetycznego traktowania innych ludzi.
- 00:02:55 Myślę, że tak.
- 00:03:04 Myślę, że to jest jakieś nastawienie do tego, żeby osiągnąć poprzez sztukę wyższy stopień człowieczeństwa.
- 00:03:18 Wyższy stopień artystycznego wyrazu.
- 00:03:22 I pewną głębię, która się pod tą formą ukrywa.
- 00:03:32 I to jest pociągające.
- 00:03:35 Sama się temu poddałam.
- 00:03:45 Ja myślę, że najskuteczniejszym elementem edukacji jest dobry przykład własnego życia.
- 00:03:54 Bo jeżeli będziemy piękne rzeczy mówić o tym, jaki powinien być człowiek,
- 00:03:58 a jednocześnie będziemy sprzeczni w naszych zachowaniach z tymi zasadami, które tak głosimy.
- 00:04:05 No to się kompromitujemy raczej niż osiągamy cel.
- 00:04:10 Nie osiągniemy celu.
- 00:04:20 Ja w swoim życiu wykorzystuję teatr jako środek edukacji, ponieważ jest to atrakcyjny bardzo środek.
- 00:04:30 A bardzo często ten atrakcyjny środek działa degradująco, deprecjonująco.
- 00:04:39 Dajemy przykłady bardzo agresywnych zachowań w teatrze, prawda?
- 00:04:47 Ale wtedy, kiedy ja traktuję ten środek edukacji w życiu to staram się znaleźć przykłady właśnie takie, które godne by były naśladowania.
- 00:05:03 Dla mnie teatr był bardzo ważnym środkiem edukacji moich uczniów, wtedy, kiedy uczyłam ich aktorstwa.
- 00:05:13 Bo to bardzo się wydaje łatwo nauczyć aktorstwa takiego wulgarnego, otwartego we wszystkich tematach, nawet drastycznych,
- 00:05:28 No, ale trzeba wyraźnie określić swoją filozofię, że tak powiem.
- 00:05:36 Co jest dobre, a co jest złe.
- 00:05:40 I w tym uczeniu aktorstwa tego trochę brakuje.
- 00:05:52 Należałoby się specjalnie nad tym zastanowić, bo to jest w ogóle problem numer 1.
- 00:05:58 Ogromnie może zrobić dobrego, jeżeli weźmiemy przykłady Kamińskiego.
- 00:06:05 Aleksandra Kamińskiego, tego wielkiego pedagoga, który tymi środkami doprowadzał do przemiany dziecka
- 00:06:12 z jakiegoś złodzieja czy jakiegoś napastnika agresywnego w normalnego człowieka.
- 00:06:22 I on kształcił całe pokolenia, ja chodziłam na jego wykłady.
- 00:06:27 I muszę powiedzieć, że to jest ten sposób w którym przykładem można osiągnąć najwięcej.
- 00:06:37 Myślę, że także tym, że pobudza się celowe, mądre zachowanie tych ludzi, które jest jeszcze przy tym wszystkim atrakcyjne.
- 00:06:50 I teatr może temu służyć jeżeli się tego szuka w nim.
- 00:07:03 Najwcześniej, jak tylko można, od dziecka.
- 00:07:07 W szkołach za mało się mówi o teatrze jako środku edukacji, a jest on środkiem edukacji.
- 00:07:16 W szkole nauczyciele się tego nie uczą, tego nie potrafią i nie rozumieją. I to może martwic.
- 00:07:25 I ja starałam się właśnie, jak miałam jakieś kontakty z nauczycielami, podkreślać wartość tego,
- 00:07:33 że teatr może być źródłem inspiracji do mądrzejszego życia niż jakieś pogadanki.
- 00:07:44 I że trzeba szukać takich tematów w teatrze, które to rozbudzają.
- 00:07:52 Czasem się udawało, ale to niełatwe.
- 00:08:03 To jest proces długotrwały.
- 00:08:06 Tego na raz się nie zrobi.
- 00:08:08 Więc to powinien być człowiek, który sam jest przekonany, że taka właśnie metoda podejścia do pracy z młodzieżą nad sztuką jest skuteczna.
- 00:08:21 Jeżeli ktoś ma to przekonanie głębokie, to znajdzie sposoby.
- 00:08:25 Nie trzeba go uczyć tego, on sam będzie to dalej rozwijał w sobie, będzie to umiał robić.
- 00:08:32 Ja przyznam się szczerze, nigdy nie miałam problemów z tym właśnie pytaniem.
- 00:08:37 Jak sprawiać, żeby dzieci interesowały się sztuką.
- 00:08:43 Ponieważ to, co robiłam, zawsze było takie, żeby je zainteresować.
- 00:08:48 Sama się tym interesowałam, bardzo mnie to interesowało.
- 00:08:52 Nie było to zadanie z przymusu, tylko było to zadanie z chęci robienia czegoś, co chciało się przekazać innym.
- 00:09:10 To nie przez mówienie, nie przez rozmowę, nie przez gadanie, tylko przez przykłady.
- 00:09:17 Zabieranie dzieci do teatru dla dzieci, a nie dla dorosłych.
- 00:09:23 Zrobienie z dziećmi przedstawienia, nawet jeżeli się dopiero uczymy my, jako wykładowcy.
- 00:09:31 I uczymy dzieci też jako naszych pierwszych uczniów, to już będzie zalążek pewnego tematu, który może się rozwinąć i dać dobre skutki.
- 00:09:52 No, zapytać!
- 00:09:53 Ja myślę, że nie mówić tego, co ja myślę, tylko pytać, prawda?
- 00:09:58 Dzieci są bardziej nastawione na to, żeby same mówiły i chciałyby to robić,
- 00:10:04 niż na to, żeby odpowiadać na pytania, które ktoś zadaje sobie i sam odpowiada.
- 00:10:20 Poprosić ich żeby pomogły znaleźć mi rozwiązanie, bo ja mam problem.
- 00:10:26 Problem, no nie wiem jak sprawić, żeby moja klasa chciała chodzić do teatru.
- 00:10:32 "Jak myślicie, wy chcecie chodzić?"
- 00:10:36 I one odpowiadają. Ktoś chce, to go pytam "a dlaczego chcesz?".
- 00:10:41 A jak ktoś nie chce, no to "dlaczego nie chcesz?".
- 00:10:44 Jak wiem, że nie chce dlatego, że go za bardzo często zmuszają do tego,
- 00:10:49 no to już wiem, że zmuszanie jest najgorszym sposobem na zabieranie kogoś do teatru.
- 00:11:04 Teatr jako metoda pracy pedagogicznej, jeżeli jest rozumiana tak, jak ja ją rozumiem,
- 00:11:11 jak ja się uczyłam jej rozumieć, bo uczyli mnie znakomici mistrzowie, wspomniany Kamiński.
- 00:11:21 I myślę, że tak uczone dzieci mogą być zakochane w teatrze, bo dobrze jest jeszcze zaczynać bardzo wcześnie samemu,
- 00:11:35 tworzyć takie dwuosobowe, trzyosobowe grupki dziecięce, nie tworzyć tylko one się same tworzą.
- 00:11:44 I one same wymyślają sobie teatr dla siebie.
- 00:11:47 Ja tak zaczynałam.
- 00:11:49 I grałam bardzo często role męskie, ponieważ żadna dziewczyna, tylko dziewczyny chciały ze mną pracować,
- 00:11:56 nie chciała grać chłopaków, a ja bardzo chętnie.
- 00:12:01 Także grałam chłopaków, a one grały dziewczyny.
- 00:12:03 I to od dziecka robiłam takie zabawy.
- 00:12:07 I to jest też bardzo dobra zabawa młodzieży ze sobą.
- 00:12:13 Kiedy ktoś mówi "podzielmy się na dwie grupy, wy jesteście mężczyznami, a my kobietami".
- 00:12:20 No i teraz wymyślają sobie jakąś sytuację konfliktową. I kto idzie do tej sytuacji?
- 00:12:27 Wchodzą w tą sytuację i zaczynają improwizować.
- 00:12:31 I to improwizowanie jest bardzo skuteczne i bardzo ciekawe, pobudzające do tego, żeby się teatrem interesować.
- 00:12:48 Warto, bo on pomagają wychowawcy czy pedagogowi w realizowaniu jego celu.
- 00:12:57 Jeżeli te metody stosuję jest skuteczniejszy.
- 00:13:01 Ja wiem po sobie, mając takich uczniów.
Czym jest edukacja poprzez sztukę? Jak o jej roli w edukacji wypowiada się znana pedagog Halina Machulska? Założycielka ogniska teatralnego dla dzieci i młodzieży przy Teatrze Ochoty w Warszawie podpowiada, co można osiągnąć w pracy z młodzieżą dzięki wykorzystaniu w edukacji elementów związanych z szeroko pojętą sztuką, ze szczególnym uwzględnieniem teatru. Może stać się ona przekaźnikiem emocji i poglądów, ale również znakomitym narzędziem do wspomagania rozwoju poznawczego i kształtowania osobowości młodych ludzi.
Do filmu odnosi się również scenariusz lekcji pt. Spotkanie z Teatrem, który jest dostępny dla nauczycieli zarejestrowanych w NINATECE EDU.
Film powstał przy współpracy z Fundacją po DRUGIE, która pomaga młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym, patologią, bezradnością. Swoją opieką objęła w szczególności wychowanków i byłych wychowanków placówek resocjalizacyjnych. Fundacja prowadzi również działania z zakresu profilaktyki, których celem jest zapobieganie marginalizacji i demoralizacji dzieci i młodzieży.
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus