Bzik teatralny. Początek | Joanna Makowska
18 stycznia 1997 roku w Teatrze Rozmaitości w Warszawie odbyła się premiera debiutanckiego spektaklu Grzegorza Jarzyny Bzik tropikalny. W zgodnej opinii krytyków i teatrologów ta data była cezurą i przełomem w najnowszej historii polskiego teatru, otwarciem na nową estetykę i młodą publiczność. Wyjątkowość Bzika tropikalnego polegała na połączeniu kilku elementów: zderzenia cywilizacyjnego między Zachodem i Azją, nowego języka teatralnego, nawiązującego do estetyki wideoklipu i brutalnego kina spod znaku Quentina Tarantino oraz energii młodego zespołu, który sformował wokół siebie Grzegorz Jarzyna. Był to powrót do rytualnych źródeł teatru, wypartych w Polsce w latach 80. i 90. przez aktualną publicystykę i rozrywkę. Po raz pierwszy od czasów komunistycznych teatr zawiązał wspólnotę z publicznością, która reagowała podczas przedstawień żywiołowo, jak na koncertach rockowych.
Bzik tropikalny stał się początkiem nowego rozdziału w historii Teatru Rozmaitości. Rok po premierze Jarzyna został dyrektorem artystycznym sceny przy Marszałkowskiej. W chwili gdy obejmował to stanowisko, był najmłodszym szefem teatru w Polsce, nie skończył jeszcze 30 lat. Pod jego kierunkiem Rozmaitości stały się główną kwaterą młodej generacji twórców, wchodzących na scenę z nową tematyką i artystycznym językiem. Kiedy w 2005 roku Bzik tropikalny schodził z afisza, teatr przy Marszałkowskiej (noszący nową nazwę TR Warszawa) był jednym z najbardziej rozpoznawalnych polskich zespołów teatralnych na świecie. I takim jest do dzisiaj.
W styczniu 2017 roku minęło 20 lat od premiery Bzika tropikalnego, która wyznaczyła kierunek rozwoju sztuki scenicznej i zmieniła polski teatr. Film dokumentalny w reżyserii Joanny Makowskiej Bzik Teatralny. Początek przypomina ten przełomowy moment, a jednocześnie stawia pytania dotyczące możliwości rewolucji w dzisiejszym teatrze. Film pokazuje TR Warszawa jako miejsce, generujące energię twórczą - przestrzeń debiutów i rozwoju nowych pokoleń twórców teatru. Rok 2017 przyniósł kolejną cezurę w historii TR Warszawa – powstał projekt nowej siedziby teatru na Placu Defilad, a zespół TR przygotowuje się do jej budowy. Film łączy te dwa ważne momenty w historii TR Warszawa i opowiada o nowym etapie rozwoju teatru. Osią dramaturgiczną filmu są przygotowania do premiery spektaklu Grzegorza Jarzyny G.E.N (prem.17.02.2017), będącego odpowiedzią na film Idioci Larsa von Triera opowieścią o alternatywnej wspólnocie, której członkowie kontestują rzeczywistość aby poprzez prowokacje zmienić system, oparty na strachu, manipulacji i zniewoleniu jednostki. W filmie materiały z prób do spektaklu G.E.N przeplatane są wspomnieniami twórców, wykonawców i realizatorów Bzika tropikalnego, takich jak Maria Maj, Maja Ostaszewska, Cezary Kosiński, czy Magdalena Cielecka. Twórcy filmu odkrywają materialne i niematerialne ślady po legendarnym przedstawieniu Grzegorza Jarzyny, odwiedzają teatralne magazyny, gdzie gromadzone są elementy scenografii do przedstawień TR Warszawa. W filmie zostały wykorzystane także unikalne materiały 1997 roku z premiery Bzika tropikalnego autorstwa Dariusza Jarzyny. Archiwalne zdjęcia i wspomnienia nakładają się na współczesne sceny z życia zespołu TR Warszawa. Twórcy wspólnie z bohaterami filmu szukają odpowiedzi na pytanie, co zostaje po przełomowych dziełach teatralnych poza wspomnieniami, fotografiami i zapisami wideo. Film Joanny Makowskiej pokazuje teatr jako wspólnotę ludzi, poruszanych tymi samymi ideami: wolności artystycznej, otwartości i twórczego niepokoju.
scenariusz: Roman Pawłowskireżyseria: Joanna Makowska
zdjęcia: Mateusz Wołoczko
asystentka reżysera: Agnieszka Jęksa
dźwięk: Anna Rok, Adam Stanisławski oraz Michał Baczuń
montaż: Paweł Matula
postprodukcja dźwięku: Grzegorz Martecki
grafika: Szymon Tomiło
projekt plakatu: Grzegorz Laszuk
wykonanie plakatu: Kwiaciarnia Grafiki
dokumentacja: Magda Raźny
koordynacja produkcji: Małgorzata Cichulska, Olga Drygas, Natalia Starowieyska
współpraca: Kaja Stępkowska
prawa autorskie: Małgorzata Makowska
kostiumy: Elżbieta Kołtonowicz
charakteryzacja: Milena Jura
producent wykonawczy: WAWA Movie
produkcja: TR Warszawa, Telewizja Polska S.A., Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny | 2017
Joanna Makowska – reżyserka telewizyjna , autorka i współtwórczyni kilkuset programów telewizyjnych dotyczących kultury, m. in. Tygodnika Kulturalnego, Pegaza, magazynu literackiego Zakładka, Sceny Alternatywnej, Kultury, Głupcze, WOK teatr, cykli Ksiażki na lato, jesień, zimę i na święta, Rozmowy Poszczególne, a także telenowel kulturalnych Kulturalni i Redakcja Kultury, magazynu Wstęp wolny, Ulice Kultury, W polskim kinie, Jazdy kulturalnej, Ale jazdy, Seansu filmowego, oraz serialu dokumentalnego 250 minut o polskim teatrze. Reżyserka i współreżyserka gali telewizyjnych, m. in. wręczenia Nagród Literackich NIKE, Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, Festiwalu Dwa Teatry, Nagrody Literackiej Gdynia.
źródło: TR Warszawa
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus