Budka telefoniczna | Teresa Murak
Prezentowana
praca to Budka telefoniczna (cykl Zasiewy), zarejestrowana w dniach
10 maja – 17 czerwca 1990 roku. Pierwsza realizacja Budki telefonicznej była
planowana na wystawę Galerie lat
osiemdziesiątych.
Budki telefoniczne, które w dzisiejszych
czasach są raczej rzadko używane, w latach 90. a także w dawnym systemie
politycznym stanowiły jedną z niewielu możliwości rozmowy na odległość.
Konieczność odbycia konwersacji w konkretnym miejscu publicznym wiązała się z
szeregiem okoliczności, które z dzisiejszego punktu widzenia, wydają się już
abstrakcyjne. Na przykład długa rozmowa mogła oznaczać kolejkę oczekujących
osób. W dokumentacji Teresy Murak widzimy jedną z popularnych wówczas budek na
Placu Bankowym w Warszawie „zamieszkaną” przez postać z rzeżuchy ociekającą
wodą. Przechodnie zaglądają, przypatrują się niecodziennej personie, a w tle
widzimy jeszcze pędzące „maluchy”.
Instalację Teresy Murak można odebrać na
kliku poziomach. Na pewno należy wspomnieć wielokrotnie przywoływane przy
okazji jej sztuki skojarzenia z land artem czy sztuką ziemi (najczęstszym
materiałem jej pracy artystycznej jest wykorzystana i tu rzeżucha), ale może w
przypadku tej pracy nie jest to najistotniejszy kontekst. Zielona postać w
przestrzeni publicznej, w miejscu stworzonym do konwersacji na chwilę, a więc
skoncentrowanej na treści rozmowy, zdaje się przeciągać czas, zastygać. W centrum
uwagi znajduje się nagle forma – zadziwiająco milcząca. Paradoksalnie więc może
w tej pracy należałoby zapytać, na jaki temat artystka milczy? Czy też; czy w
jakiejś istotnej kwestii brakuje dialogu?
Teresa Murak jest rzeźbiarką, autorką instalacji, akcji, rysunków i obiektów. Bliskie są jej performance i sztuka ziemi. Jest jedną z czołowych przedstawicielek neoawangardy. Urodziła się w 1949 roku w Kiełczewicach. Jest absolwentką warszawskiej Akadami Sztuk Pięknych (1976). W swoich pracach bardzo często wykorzystuje motyw rzeżuchy – zarówno ziaren, jak i rośliny.
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus