Przestrzeń publiczna Śląska | Blaski i wrzaski
odtwarzaj/zatrzymaj - spacja|
przewiń w przód/przewiń w tył - strzałki prawo/lewo|
głośniej/ciszej - strzałki góra/dół|
jakość - q
O przestrzeni publicznej Śląska
- 00:00:24 Anna Jurksztowicz - piosenkarka i producent muzyczny.
- 00:00:27 Miłośniczka piękna pod każdą postacią.
- 00:00:29 Podczas licznych podróży po świecie z pasją fotografuje niezwykłą architekturę.
- 00:00:33 Na co dzień mieszka na wsi, bo jej ulubiona architektura to natura.
- 00:00:37 Jakub Szczęsny - architekt.
- 00:00:39 Najbardziej pociąga go twórczy dialog
- 00:00:40 z ograniczeniami narzuconymi przez miejsce, prawo i ludzką psychikę.
- 00:00:44 Piotr Sarzyński - dziennikarz tygodnika "Polityka".
- 00:00:46 Na jego łamach od blisko 20 lat popularyzuje sztukę.
- 00:00:49 Ostatnio wydał "Wrzask w przestrzeni" - książkę o dobrych i złych gustach Polaków.
- 00:00:55 Anna Jurksztowicz, Piotr Sarzyński, Jakub Szczęsny - wspólnie wyruszają w Polskę,
- 00:01:00 by tropić to, co brzydkie, podziwiać to, co ładne i poszukiwać tego, co niezwykłe.
- 00:01:04 Wszędzie.
- 00:01:05 Od Warszawy po malutką wieś.
- 00:01:07 Będą podpowiadać - jak patrzeć na polską architekturę, by ją lepiej zrozumieć.
- 00:01:11 Zapraszamy widzów do wspólnej podróży.
- 00:01:16 Dzień dobry. Witam telewidzów.
- 00:01:18 Witam was.
- 00:01:19 Cieszę się, że przyjęliście moje zaproszenie, bo ruszamy w podróż.
- 00:01:23 W związku z tym mam dla was zagadkę, a nawet dwie zagadki,
- 00:01:26 związane z tymi oto dwoma nakryciami głowy.
- 00:01:29 Aniu, Kubo, z czym ci się kojarzę?
- 00:01:36 Chyba się wybieramy na Śląsk.
- 00:01:38 To była łatwa zagadka dla ciebie.
- 00:01:42 Kubo, pozwól.
- 00:01:45 A teraz dla ciebie będzie zagadka druga.
- 00:01:50 Taki elegancki biret z takim oto.
- 00:01:52 O, to chyba mówimy o współczesnej architekturze budynków edukacyjnych na Śląsku.
- 00:01:58 Brawo, to jest w takim razie nagroda dla ciebie.
- 00:02:00 Dziękuję bardzo. Dziękuję.
- 00:02:02 Słuchajcie, wybieramy się rzeczywiście odczarować Śląsk.
- 00:02:04 Pokazać, że to nie jest tylko obszar kopalni i hałd węglowych,
- 00:02:08 ale, że powstają tam naprawdę piękne budynki i to właśnie budynki uczelniane.
- 00:02:12 Zapraszam zatem do samochodu i jedziemy.
- 00:02:14 Wspaniale!
- 00:02:24 Dziękuję.
- 00:02:35 [Sarzyński] Mam taką prośbę, zamknijcie oczy
- 00:02:37 i na zasadzie zupełnie luźnego i szczerego skojarzenia,
- 00:02:40 powiedzcie z czym się wam łączy obraz Śląska.
- 00:02:46 Hm... Kluseczki śląskie.
- 00:02:49 Ale tak szerzej.
- 00:02:50 Wychodzisz na ulicę i co widzisz?
- 00:02:53 Stare, brudne kamienice.
- 00:02:56 Co jeszcze?
- 00:02:57 A właśnie, od pyłu węglowego zabrudzone elewacje, szyby... naftowe.
- 00:03:04 Ja bym jeszcze dorzucił...
- 00:03:05 [Jurksztowicz] Kominy.
- 00:03:06 Tak. Jakieś hałdy z węglem, prawda?
- 00:03:10 Porzucony przemysł.
- 00:03:11 I powiem wam, że to jest obraz typowy.
- 00:03:14 Ponad 90% Polaków, pytanych o to, właśnie tak kojarzy Śląsk.
- 00:03:28 [Sarzyński] Słuchajcie, jesteśmy w centrum Katowic.
- 00:03:31 Ja myślałam, że jesteśmy w moim rodzinnym Szczecinie.
- 00:03:33 Jest tak samo.
- 00:03:34 No to pojedziemy też do Szczecina, ale na razie jesteśmy w Katowicach.
- 00:03:37 Chciałem wam pokazać takie miejsce,
- 00:03:40 które bardzo kojarzy się z tym starym wizerunkiem takiego bardzo górniczego i zaniedbanego miasta.
- 00:03:46 Bo takie też miejsca możemy tu spotkać.
- 00:03:55 [Szczęsny] Ojojoj.
- 00:03:57 [Sarzyński] To jest właśnie to miejsce, które wam chciałem pokazać.
- 00:04:00 [Jurksztowicz] Świetnie tu jest.
- 00:04:02 Ja proponuję, Aniu, żebyś już sięgnęła po aparat.
- 00:04:05 Ania robi zdjęcia, które za chwilę prześlemy do pracowni architektonicznej,
- 00:04:10 a pod koniec programu dowiemy się,
- 00:04:12 co architekci proponują w tym miejscu zrobić, żeby było lepiej.
- 00:04:17 A jest chyba co poprawiać, Kubo.
- 00:04:20 Oj jest, zdecydowanie.
- 00:04:21 Bo to jest właściwie... co to jest za miejsce właściwie?
- 00:04:24 Teoretycznie podwórko.
- 00:04:25 [Szczęsny] To jest miejsce, które jest wszystkim, jak podejrzewam.
- 00:04:27 Śmietnikiem, parkingiem, podwórkiem,
- 00:04:30 miejscem wyprowadzania psów, względnie nocnych działań nożowników.
- 00:04:35 I takich jest w Polsce setki, tysiące, myślę, że dziesiątki tysięcy.
- 00:04:39 One wszystkie czekają na dobry pomysł.
- 00:04:42 Mam nadzieję, że już niedługo ten pomysł się tutaj zadzieje.
- 00:04:47 [Lektor] Wykonane przez Annę Jurksztowicz fotografie
- 00:04:49 wysyłamy do pracowni architektonicznej w Katowicach.
- 00:04:52 Architekci pod kierunkiem Marleny Wolnik zastanowią się, jak zmienić to miejsce.
- 00:04:58 Marlena, masz te zdjęcia?
- 00:04:59 Mam.
- 00:05:00 Nieźle.
- 00:05:01 Katastrofa. Co to jest?
- 00:05:03 Chyba poznajemy to miejsce.
- 00:05:04 Tutaj miał powstać Wydział Radia i Telewizji w Katowicach.
- 00:05:06 No najwidoczniej nie powstał.
- 00:05:08 [Śmiech]
- 00:05:09 Tylko trzeba coś fajnego zaproponować tutaj.
- 00:05:12 Trzeba będzie.
- 00:05:13 To może na przekór jakiś ogród?
- 00:05:15 Miasto ogrodów?
- 00:05:17 Katowice - miasto ogrodów?
- 00:05:19 Dobrze by było, nie?
- 00:05:21 Ale chyba trzeba by było to pokazać w trochę inny sposób, co?
- 00:05:24 Na te ściany, jakoś pozarastać?
- 00:05:26 A na dole można by zrobić jakiś fajny plac z różnymi funkcjami dla ludzi.
- 00:05:30 Słuchaj, a kojarzysz w Kopenhadze lustro na elewacji?
- 00:05:34 Tę blachę polerowaną?
- 00:05:35 Odbijalibyśmy tam, gdzie się nie da zrobić zieleni albo czegoś innego.
- 00:05:40 Zabudować jakąś, tu jest jakaś taka ruina.
- 00:05:42 Straszna z przodu ta ruinka, ta kamienica.
- 00:05:45 O jest, tutaj. To jest chyba to.
- 00:05:47 Tak, tak, tak.
- 00:05:48 Z tego wiele to nie da się zrobić.
- 00:05:50 Nawet jak to obsadzisz zielenią, to...
- 00:05:52 Ukryjemy przez odbicie, no.
- 00:05:54 No ale trzeba by też sam plac jakoś zagospodarować.
- 00:05:56 I funkcję jakąś też powinno się...
- 00:05:57 Może, żeby było wielofunkcyjne, nie wiem.
- 00:05:59 Najlepiej.
- 00:06:00 Parę różnych rzeczy, żeby zaproponować.
- 00:06:02 Plac zabaw i coś nie wiem...
- 00:06:03 Kino letnie?
- 00:06:04 O, kino letnie.
- 00:06:05 Masz ściankę akurat.
- 00:06:06 Dla każdego coś dobrego.
- 00:06:13 [Sarzyński] Słuchajcie, opuszczamy zatem tę obietnicę lepszej przyszłości.
- 00:06:17 Ale o co ci chodzi? Tam mi się podobało.
- 00:06:18 Ale tu ci się jeszcze bardziej będzie podobało, bo tu idziemy...
- 00:06:21 [Szczęsny] Olaboga!
- 00:06:21 A tu idziemy już naprawdę w przyszłość.
- 00:06:24 I proponuję obejrzeć ten budynek dokładnie i szczegółowo.
- 00:06:34 Budynek z daleka wyglądał ciekawie.
- 00:06:36 Z bliska wygląda interesująco.
- 00:06:38 Też ciekawie.
- 00:06:39 Centrum Informacji Naukowej i Biblioteka Akademicka.
- 00:06:42 Dlatego w skrócie większość mówi po prostu CINiBA.
- 00:06:45 Tak jak Sindbad.
- 00:06:47 No troszeczkę.
- 00:06:48 Budynek obsypany wszelkimi możliwymi nagrodami w ciągu ostatniego roku.
- 00:06:52 I tak sobie myślę, mówiąc szczerze, właściwie za co?
- 00:06:55 Taki bunkier?
- 00:06:56 [Jurksztowicz] Bo ty byś chciał, żeby wszystkie budynki wyglądały jak Kapitol;
- 00:07:00 że to jest taki kanon piękna.
- 00:07:02 [Sarzyński] Kolumny, jakieś gzymsy.
- 00:07:04 [Szczęsny] Też chyba mało bunkrów ma tyle nacięć,
- 00:07:06 które pozwalają na wprowadzenie światła do strefy czytelni.
- 00:07:11 No dobrze, co tu jest takiego - powiedz nam - szczególnego, wyróżniającego w tym budynku.
- 00:07:15 Bardzo prosto i czytelnie przeprowadzona idea książek stojących na półkach.
- 00:07:20 Bo do tego się odnosi ten pomysł, pozwalający...
- 00:07:22 [Jurksztowicz] W elewacji.
- 00:07:23 [Szczęsny] W elewacji również na zrobienie kolejnych małych okienek, nacięć,
- 00:07:27 które dają dyskretne i odpowiednie do czytania światło.
- 00:07:30 [Sarzyński, potakująco] Mhm.
- 00:07:32 Po drugie, bardzo prosta bryła.
- 00:07:34 Bardzo rozpoznawalna.
- 00:07:36 Materiał, który jest wizytówką tego budynku, jednocześnie nawiązuje do koloru cegły.
- 00:07:41 [Sarzyński, potakująco] Mhm.
- 00:07:42 To jest polski materiał? Jaki to jest, co to jest?
- 00:07:44 On jest od naszych sąsiadów, on jest prosto z Indii.
- 00:07:47 A, z pobliskich Indii, rozumiem.
- 00:07:48 Tak, z pobliskich Indii.
- 00:07:50 Zresztą podobno z tym materiałem jest związanych ileś ciekawych anegdot,
- 00:07:52 bo on przestał być tak łatwo dostępny i przez ileś lat go szukali
- 00:07:56 i znaleźli na szczęście.
- 00:07:58 Słuchaj, powiedz mi w takim razie, jakbyś miał ocenić ten budynek w takiej skali:
- 00:08:01 dobry, bardzo dobry, wybitny.
- 00:08:05 [Szczęsny] Zdecydowanie wybitny.
- 00:08:06 [Jurksztowicz i Sarzyński] Wybitny.
- 00:08:07 [Sarzyński] Na zewnątrz.
- 00:08:08 [Szczęsny] No i w dodatku mający wpływ na swoje otoczenie, chyba pozytywne.
- 00:08:11 Stający się początkiem - myślę - dobrej przestrzeni publicznej
- 00:08:15 w mieście, które wcale nie cierpi na nadmiar tej przestrzeni.
- 00:08:19 Więc budynek jest z zewnątrz wybitny.
- 00:08:21 Proponuję, żebyśmy weszli do środka i zobaczyli,
- 00:08:23 czy w środku jest równie pięknie i równie niezwykle.
- 00:08:26 Doskonale.
- 00:08:27 Zapraszam.
- 00:08:37 Jest to nie tylko najnowocześniejsza biblioteka w Polsce,
- 00:08:41 ale również najpiękniejsza wg różnych, najróżniejszych konkursów i rankingów.
- 00:08:45 Jak pan się z tym czuje jako szef, jako dyrektor?
- 00:08:49 Czuję się z tym znakomicie.
- 00:08:50 Natomiast w tej przestrzeni czuję się zupełnie normalnie,
- 00:08:52 ponieważ właściwie od wielu lat, kiedy zajmowałem się tym projektem,
- 00:08:55 niejako zamieszkałem najpierw na papierze, a teraz już na szczęście w realnej konstrukcji,
- 00:09:01 i zupełnie nie odczuwam jakiejś nowości tego miejsca.
- 00:09:05 Działa efekt przyzwyczajenia, ale mam nadzieję, że nasi użytkownicy rzeczywiście podziwiają
- 00:09:09 i - jak widać z pierwszych reakcji - znakomicie się w tym obiekcie poruszają.
- 00:09:12 Tak? A rzeczywiście zachwycają się?
- 00:09:15 No oczywiście zwracają uwagę też na funkcje,
- 00:09:17 które tutaj stwarzamy.
- 00:09:18 Ale trudno, żeby te funkcje zupełnie oddzielić od przestrzeni w sensie architektonicznym,
- 00:09:23 ponieważ ona zapewnia taką możliwość dobrego poruszania się w otwartej przestrzeni,
- 00:09:27 a jednocześnie możliwość jakby schowania się z książką, z komputerem w miejsce zamknięte.
- 00:09:32 Możliwość spotkania z innymi, rozmowy,
- 00:09:34 możliwość skupienia się na materiale, nad którym aktualnie pracujemy.
- 00:09:37 Taka racjonalność i syntetyczna tej przestrzeni daje mi do myślenia,
- 00:09:41 że to w sumie jest budynek o wpływie terapeutycznym na użytkowników.
- 00:09:46 Uspokaja.
- 00:09:47 To jest bardzo ciekawe spostrzeżenie.
- 00:09:49 Na razie tych, którzy pracowali przy tym projekcie, nie uspokajał - wręcz przeciwnie,
- 00:09:52 ale mam nadzieję, że na użytkownika tak będzie działał w istocie.
- 00:09:58 Ciekawe jest rozwiązanie związane ze światłem.
- 00:10:01 Ponieważ z zewnątrz, obiekt sprawia wrażenie hermetycznego, zamkniętego.
- 00:10:05 Tak, że jest w ogóle pozbawiony okien, że jest bunkrem.
- 00:10:07 Tak, właśnie.
- 00:10:08 Te słowa się też pojawiały w komentarzach.
- 00:10:10 Natomiast kiedy się wejdzie do środka, jest zupełnie inne wrażenie,
- 00:10:13 ponieważ jest światło z dużego - wielkiego - świetlika zapewnione,
- 00:10:17 na całą tę przestrzeń się rozlewające,
- 00:10:19 i jednocześnie dyskretne światło, wpadające przez te wąskie szczeliny,
- 00:10:22 które jednakowoż zapewniają...
- 00:10:23 [Jurksztowicz] Które są oknami. I to jest ich aż 4000 podobno.
- 00:10:25 4004.
- 00:10:26 Aha.
- 00:10:28 To, to, to... tajemnicza liczba.
- 00:10:32 Przez wiele lat to Spodek był takim symbolem architektury Śląska, nowoczesności Śląska.
- 00:10:38 Można powiedzieć, że nawet był ikoną Śląska.
- 00:10:41 Czy sądzi pan, że taką ikoną Śląska w przyszłości stanie się biblioteka?
- 00:10:45 Bardzo by mnie to oczywiście cieszyło.
- 00:10:48 Możemy szukać jakichś zalążków takiego myślenia i nadziei
- 00:10:51 w tym, że w plebiscycie internautów, całkiem niedawno, wygrała biblioteka,
- 00:10:56 jako Obiekt Roku w Polsce
- 00:10:58 i wygrała z bardziej chyba rozpoznawalnym w masowej skali obiektem,
- 00:11:04 jakim jest przepiękny stadion w Gdańsku.
- 00:11:05 Spektakularny.
- 00:11:07 Spektakularny.
- 00:11:08 Być może to jest zapowiedź tego, że biblioteka doczeka się rangi takiej ikony regionu.
- 00:11:20 O, poczekajcie chwileczkę.
- 00:11:21 Tu bym się chciał zatrzymać.
- 00:11:23 Bo tu mamy kawałek starych Katowic, ale fajny jest ten mural,
- 00:11:28 który przedstawia, no?
- 00:11:30 To są gwiazdy, przecież.
- 00:11:32 [Jurksztowicz] To są słynne katowickie wieżowce.
- 00:11:34 Tak. I co się z nimi dzieje?
- 00:11:36 Lecą.
- 00:11:37 [Jurksztowicz] Nie, one leżą.
- 00:11:39 [Szczęsny] Widzisz te ognie? One lecą w kosmos.
- 00:11:40 Czyli, jak byśmy to odczytali?
- 00:11:43 To jest... to są Katowice, które lecą w przyszłość, ku lepszej przyszłości... kosmicznej.
- 00:11:48 Kosmicznej przyszłości Katowic?
- 00:11:50 Tak.
- 00:11:51 Dobrze, chodźmy zatem i powiem wam tak...
- 00:11:53 Gwiazdy lecą w gwiazdy.
- 00:11:54 Kawałek tej dobrej przyszłości widzieliśmy już w postaci biblioteki,
- 00:11:59 a ja wam proponuję jeszcze zobaczyć kawałek tej przyszłości,
- 00:12:01 czy już właściwie nawet teraźniejszości.
- 00:12:03 Taki budynek, który też, myślę, że może stać się ikoną tego miasta
- 00:12:08 i miejscem, do którego chętnie się wraca i chętnie się je ogląda.
- 00:12:27 Aniu, jak wrażenia akustyczne?
- 00:12:30 Słyszysz się?
- 00:12:31 Ja? [wołanie]
- 00:12:32 Nawet ty tutaj pięknie brzmisz.
- 00:12:34 Kuba, powiedz coś.
- 00:12:35 [odgłos kasłania]
- 00:12:37 Kuba, ale nie tylko względy akustyczne decydują o niezwykłości tego miejsca.
- 00:12:42 Mamy do czynienia z bardzo zgrabną rozbudową istniejącego obiektu,
- 00:12:47 do którego dostawiono nowy, w tym samym języku materiałowym,
- 00:12:55 co jest oczywiście cegłą klinkierową, która jest kojarzona ze Śląskiem;
- 00:13:00 nowego obiektu, nawet kilku połączonych... kładkami.
- 00:13:04 Ale nie udających starych.
- 00:13:05 Nie udających starych.
- 00:13:07 [Przejmująca muzyka]
- 00:13:19 Aniu, powiedz mi, jak ci się podoba w architekturze takie łączenie starego z nowym?
- 00:13:23 Bardzo mi się podoba.
- 00:13:25 Jest tutaj to zrobione bardzo dobrze.
- 00:13:27 Ten nowy budynek bardzo pasuje do starego, chociaż go kompletnie nie naśladuje.
- 00:13:31 I tak się zresztą teraz buduje w Europie.
- 00:13:33 Bardzo często można to spotkać, np. w Barcelonie,
- 00:13:35 gdzie są stare fasady, a za nimi nowe budynki, prawda?
- 00:13:40 [Sarzyński] To teraz nasz dyżurny architekt niech nam powie
- 00:13:42 na czym tu polega połączenie starego z nowym.
- 00:13:45 Oczywiście przede wszystkim na wykorzystaniu materiału,
- 00:13:47 który ma tę samą kolorystykę, jest bardzo podobny, może ma nieco inne wymiary,
- 00:13:51 i dyskretnym dosyć wstawieniu się między dwa stare budynki pseudogotyckie.
- 00:13:58 Ja myślę, że o intencjach architekta dowiemy się za chwilę, bo nas tu odwiedzi.
- 00:14:03 A teraz proponuję, żebyśmy jeszcze pospacerowali troszkę, pooglądali te różne fajne detale.
- 00:14:08 Chodźmy.
- 00:14:21 [Sarzyński] Och, dzień dobry.
- 00:14:23 Dzień dobry.
- 00:14:24 Pan Tomasz Konior.
- 00:14:25 Dzień dobry. Gratuluję w imieniu muzyków polskich, że pan taką wspaniałą kuźnię talentów zaprojektował.
- 00:14:29 Ku chwale ojczyzny.
- 00:14:30 Bardzo mi miło.
- 00:14:31 Mam nadzieję, że kawał dobrej przestrzeni.
- 00:14:32 Dużo ciepłych słów padło, ale co tu było największym dla pana problemem, wyzwaniem?
- 00:14:37 Szukaliśmy takiej dobrej kontynuacji tego, co zastaliśmy.
- 00:14:41 Chcieliśmy, żeby ten budynek wpisał się w to miejsce takim czystym akordem
- 00:14:47 i żeby, mimo tego, że ten budynek powstał na początku XXI w.,
- 00:14:53 jednak odnosiło się wrażenie, że on tutaj powinien był być.
- 00:14:56 Rzeczywiście dobrze brzmiący akord.
- 00:14:58 Bardzo fajna jest ta przestrzeń publiczna, którą udało wam się stworzyć.
- 00:15:02 To jest ta wartość dodana, zapisany w programie konkursowym łącznik lub przewiązka,
- 00:15:08 rozbudowaliśmy do wewnętrznego placu, bez którego dzisiaj - wiemy o tym - ten budynek nie byłby tym, czym jest.
- 00:15:14 [Sarzyński] Trudno go sobie wyobrazić.
- 00:15:15 [Jurksztowicz] Tak, jest to serce budynku.
- 00:15:16 I faktycznie ono skupia mnóstwo różnych sytuacji.
- 00:15:20 Oczywiście akademia żyje na co dzień w tym atrium.
- 00:15:23 Ale tutaj też przychodzą mieszkańcy Katowic, co nas strasznie cieszy,
- 00:15:26 ponieważ akurat w Katowicach brakuje nam przestrzeni publicznej,
- 00:15:29 a ten budynek żyje na co dzień nie tylko koncertami, tą fenomenalną atmosferą muzyczną akademii,
- 00:15:37 ale tętni normalnym miejskim życiem.
- 00:15:39 Czy wierzy pan w to, że ten budynek będzie jednym z tych elementów,
- 00:15:43 który będzie budował nową tożsamość centrum Katowic?
- 00:15:47 Ja myślę, że to nie jest kwestia wiary.
- 00:15:49 Ja po prostu obserwuję, co tutaj się dzieje.
- 00:15:52 I to, co mnie naprawdę najbardziej cieszy to to, że ten budynek żyje.
- 00:15:55 Zatem panie Tomaszu, niech pan buduje tutaj w Katowicach jak najwięcej takich budynków.
- 00:16:01 Niech pan zmienia to miasto tak, żebyśmy nie kojarzyli go tylko z szybami górniczymi.
- 00:16:06 Dziękujemy za rozmowę.
- 00:16:07 Dziękuję bardzo. Dziękuję.
- 00:16:13 Jesteśmy w pracowni architektonicznej
- 00:16:15 i - mówiąc szczerze - umieram z ciekawości, co też panie zrobiły z tym okropnym placem.
- 00:16:20 Więc może pokrótce...
- 00:16:21 Tak, to jest punkt wyjścia...
- 00:16:22 Tak.
- 00:16:23 Ten plac rzeczywiście bardzo zaniedbany.
- 00:16:25 Chciałyśmy wprowadzić po prostu takie samopoczucie ogrodu, zieleni do miejsca,
- 00:16:29 w którym tego nie było w ogóle wcześniej.
- 00:16:31 [Lektor] By chronić zieleń architekci postanowili podnieść ją do pionu
- 00:16:33 i przenieść na zniszczone ściany budynków.
- 00:16:37 Proszę mi powiedzieć, tutaj coś wygląda mi tak,
- 00:16:38 jakby to była wielka szyba na tym budynku.
- 00:16:41 Nie jest to szyba, jest to taka polerowana blacha na wysoki połysk.
- 00:16:44 Dzięki temu dostajemy efekt takiego lustra, co również pozwala nam jak gdyby zwiększyć przestrzeń,
- 00:16:50 pokazać zieleń, której nie chcieliśmy położyć już na ten budynek,
- 00:16:54 ale odbija nam się z drugiej strony.
- 00:16:57 [Lektor] Część placu zaproponowano pokryć drewnianymi panelami.
- 00:17:00 Można tu zorganizować letnie kino z siedziskami wysuwanymi wprost z drewnianej podłogi.
- 00:17:05 Zaprojektowano też rzeźbę.
- 00:17:07 Która jest rzeźbą, ale nie do końca, prawda?
- 00:17:10 Wielofunkcyjny element, który pozwoli zarówno dzieciom się bawić,
- 00:17:13 jak i osobie starszej usiąść i odpocząć sobie podczas spaceru.
- 00:17:17 [Lektor] Jeszcze raz przypomnijmy, jak podwórko wygląda dziś...
- 00:17:24 a tak wyglądałoby, gdyby zmienić je zgodnie z pomysłami architektów.
- 00:17:34 Zaprosiłem was do Katowic, żebyśmy na przykładzie tego miasta pokazali,
- 00:17:38 jak zmienia się Śląsk i czy się zmienia.
- 00:17:40 Ten widok za nami jest bardzo symboliczny,
- 00:17:43 bo z jednej strony mamy tam szyb kopalniany, jakiś komin, stare budynki,
- 00:17:48 a z drugiej strony powstaje nowe.
- 00:17:49 Są żurawie i coś się dzieje i te dwa światy się mieszają ze sobą.
- 00:17:55 Czy też macie takie wrażenie, że to już jest trochę inny Śląsk
- 00:17:58 niż ten Śląsk zimny, brudny, pełen pyłu kopalnianego?
- 00:18:03 No ja odniosłem wrażenie, że jest tu jakiś pomysł na przyszłość.
- 00:18:07 W każdym razie w Katowicach.
- 00:18:08 I że to miasto radzi sobie z długim cieniem przemysłowej przeszłości,
- 00:18:12 a jednocześnie jest w stanie jakoś zinterpretować ją na rzecz przyszłości.
- 00:18:17 Tak. I choć wiele jeszcze jest do zrobienia w zakresie urbanistycznym,
- 00:18:20 to już w tej chwili imponujące są bardzo te obiekty kulturalne.
- 00:18:24 Zarówno te, które już istnieją i te, które są w budowie.
- 00:18:27 To naprawdę jest fascynujące tutaj.
- 00:18:30 Możemy się cieszyć, że się Śląsk zmienia.
- 00:18:33 Ja wam bardzo dziękuję.
- 00:18:34 Wkrótce wyruszamy w kolejną podróż.
- 00:18:37 Dziękuję również państwu i zapraszam na kolejny program z cyklu "Blaski i wrzaski".
Opis materiału
Blaski i wrzaski to nowy cykliczny program, którego autorem jest Piotr Sarzyński, socjolog i dziennikarz szczególnie zainteresowany tematyką kulturalną i krytyką sztuki, stale publikujący na łamach Polityki. Program to próba zaznajomienia widza z problematyką estetyki w przestrzeni publicznej, wyczulenia go na piękno i brzydotę oraz nauczenia kryteriów oceny architektury poprzez pokazywanie i omawianie przykładów rozmaitych realizacji architektonicznych. Piotr Sarzyński, popularyzator sztuki i autor książki Wrzask w przestrzeni wspólnie z piosenkarką Anną Jurksztowicz i architektem Jakubem Szczęsnym podróżują po Polsce poszukując tytułowych blasków i wrzasków – obiektów architektonicznych zasługujących na szczególną pochwałę oraz takich, które zaśmiecają przestrzeń publiczną.
Uczestnicy programu udają się na Śląsk, gdzie mają okazję zweryfikować stereotypy na temat śląskiej przestrzeni publicznej i sprawdzić jak wiele zmieniło się w regionie wraz z przemianami społeczno-politycznymi ostatniego dwudziestolecia. Czy Śląsk to obszar hałd i kopalń węgla, czy miejsce tętniące życiem, w którym można znaleźć ciekawą i niebanalną architekturę. Czy w ramach wyprawy uda się odczarować Śląsk?
Pierwsze z odwiedzonych przez uczestników programu miejsc to stare, zaniedbane podwórko w centrum Katowic – przykład niewykorzystanej i niszczejącej przestrzeni publicznej. Pomysłu na twórczą rewitalizację podwórka będzie poszukiwać grupa architektów Marleny Wolnik. Następnie odwiedzają Centrum Informacji Naukowej i Bibliotekę Akademicką w Katowicach – budynek uchodzący za jedną z najlepszych realizacji architektonicznych w Polsce w ostatnich latach. Ostatnim przystankiem podróży jest Centrum Nauki i Edukacji Muzycznej SYMFONIA Akademii Muzycznej w Katowicach, które stanowi wzorcowy przykład harmonijnego połączenia dawnej architektury z nowoczesnym i funkcjonalnym budownictwem.
Jakie są prognozy dla rozwoju przestrzeni publicznej na Śląsku? Czy industrialne dziedzictwo regionu nadal kształtuje śląski krajobraz?
Program jest produkowany przez TVP na zlecenie Narodowego Instytutu Audiowizualnego.
Uczestnicy programu udają się na Śląsk, gdzie mają okazję zweryfikować stereotypy na temat śląskiej przestrzeni publicznej i sprawdzić jak wiele zmieniło się w regionie wraz z przemianami społeczno-politycznymi ostatniego dwudziestolecia. Czy Śląsk to obszar hałd i kopalń węgla, czy miejsce tętniące życiem, w którym można znaleźć ciekawą i niebanalną architekturę. Czy w ramach wyprawy uda się odczarować Śląsk?
Pierwsze z odwiedzonych przez uczestników programu miejsc to stare, zaniedbane podwórko w centrum Katowic – przykład niewykorzystanej i niszczejącej przestrzeni publicznej. Pomysłu na twórczą rewitalizację podwórka będzie poszukiwać grupa architektów Marleny Wolnik. Następnie odwiedzają Centrum Informacji Naukowej i Bibliotekę Akademicką w Katowicach – budynek uchodzący za jedną z najlepszych realizacji architektonicznych w Polsce w ostatnich latach. Ostatnim przystankiem podróży jest Centrum Nauki i Edukacji Muzycznej SYMFONIA Akademii Muzycznej w Katowicach, które stanowi wzorcowy przykład harmonijnego połączenia dawnej architektury z nowoczesnym i funkcjonalnym budownictwem.
Jakie są prognozy dla rozwoju przestrzeni publicznej na Śląsku? Czy industrialne dziedzictwo regionu nadal kształtuje śląski krajobraz?
Program jest produkowany przez TVP na zlecenie Narodowego Instytutu Audiowizualnego.
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus