Bar Listopad | Agnieszka Osiecka
Choć znana jest głównie jako poetka i autorka tekstów najpiękniejszych polskich piosenek, Agnieszka Osiecka jest również absolwentką łódzkiej „Filmówki”. W latach 1957-1961 studiowała na tamtejszym Wydziale Reżyserii Filmowej. Jako studentka odbyła praktykę na planie Niewinnych czarodziejów Andrzeja Wajdy, była też pierwowzorem postaci reżyserki Agnieszki z jego Człowieka z marmuru. W trakcie studiów zrealizowała w sumie 9 etiud filmowych. Reżyserką filmową nigdy jednak nie została. Po latach wspominała:
- Na drugim czy trzecim roku zrozumiałam, że nie będę reżyserem, kiedy zaczęłam pisać piosenki i artykuły. Bo człowiek, który pisze, może to robić sam w pokoiku, tramwaju, pod ulubionym drzewem, a do filmu trzeba mieć szaloną energię, zdrowie i umiejętność przebywania w dużych grupach ludzi.
Do etiudy Bar Listopad (1960), utrzymanej w konwencji kina niemego, wkrada się sporo nostalgii i niemało magii. W tytułowym barze – typowej „mordowni” z przedmieść – pojawia się któregoś wieczoru tajemniczy, noszący się z nieco staroświecką elegancją jegomość z dziurawym parasolem w dłoni. Parasol, a właściwie znajdująca się w nim pokaźna dziura, okazuje się zaczarowanym oknem do innej, piękniejszej rzeczywistości…
Agnieszka Osiecka (ur. 9 października 1936 roku w Warszawie, zm. 7 marca 1997 roku tamże) – najsłynniejsza polska autorka tekstów piosenek (napisała ich ok. 2 tysięcy), poetka, pisarka, reżyserka telewizyjna i teatralna, dziennikarka. Córka pianisty Wiktora Osieckiego i polonistki Marii Osieckiej z domu Sztechman. Niezwykle uzdolniona, ukończyła Liceum Ogólnokształcące im. Marii Curie-Skłodowskiej w wieku 15 lat. W latach 1952-1956 studiowała dziennikarstwo na Uniwersytecie Warszawskim, pisując w tym czasie eseje i reportaże do pism literackich i młodzieżowych. W 1954 roku nawiązała współpracę ze Studenckim Teatrem Satyryków, gdzie zadebiutowała jako autorka tekstów piosenek (napisała ich dla STS-u w sumie aż 166). W latach 1957-1961 studiowała reżyserię w Wyższej Szkole Teatralnej i Filmowej w Łodzi. Począwszy od 1963 roku, przez 7 lat współpracowała z Radiowym Studiem Piosenki, które wydało ponad 500 piosenek i pozwoliło wypromować wiele gwiazd polskiej estrady. Napisała piosenki m.in. dla Skaldów, Maryli Rodowicz, Seweryna Krajewskiego, Magdy Umer, śpiewali je też Katarzyna Nosowska i Raz, Dwa, Trzy. Jest autorką scenariusza widowiska muzycznego Niech no tylko zakwitną jabłonie (1964), które zdobyło główną nagrodę na Festiwalu Polskiej Dramaturgii Współczesnej w 1964 roku i stało się największym przebojem teatralnym lat 60. XX wieku w Polsce. Autorka opowiadań (Biała bluzka), powieści (m.in. Czarna wiewiórka, Salon gier), wspomnień (m.in. Szpetni czterdziestoletni, Rozmowy w tańcu) i książek dla dzieci (m.in. Wzór na diabelski ogon, Ptakowiec, Szczególnie małe sny) oraz sztuk teatralnych (m.in. Najpiękniejszy z całej wsi, Darcie pierza).
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus