Bałtycki Teatr Tańca | Taniec_PL
- 00:00:01 Bardzo mi zależy,
- 00:00:05 Bardzo mi zależy,
- 00:00:06 żeby wrócić do teatru tańca
- 00:00:10 takiego, jaki ja kocham,
- 00:00:13 to znaczy, że ja tańcem robię teatr.
- 00:00:18 MUZYKA POWAŻNA
- 00:00:33 To, co w tej chwili w teatrach tańca jest obecne,
- 00:00:35 czyli... upraszczając oczywiście,
- 00:00:40 że tego tańca jest coraz mniej...
- 00:00:42 W Bałtyckim Teatrze Tańca tego tańca jest coraz więcej.
- 00:00:47 MUZYKA POWAŻNA, NASTRÓJ GROŹNY, PONURY
- 00:00:54 To wyróżnia tak naprawdę moje spektakle.
- 00:00:57 Gęste, o dużej strukturze,
- 00:01:00 bardzo trudne technicznie,
- 00:01:03 w związku z tym, to musi być naprawdę bardzo wysokiej klasy zespół,
- 00:01:08 żeby sprostał tym zadaniom,
- 00:01:10 a jednocześnie stawiający tancerzom
- 00:01:14 bardzo ciekawe i skomplikowane zadania aktorskie.
- 00:01:20 MUZYKA POWAŻNA
- 00:01:33 Myślę, że sednem jest pokazywanie piękna
- 00:01:38 wbrew temu, co się dookoła dzieje.
- 00:01:40 Ja, szczerze mówiąc, mam dosyć brzydoty, obrzydlistwa,
- 00:01:46 złej energii,
- 00:01:49 mówienia, że wszystko jest do dupy,
- 00:01:52 że wszystko jest złe,
- 00:01:54 że wszystko jest przekrzywione,
- 00:01:56 że nie można nic pozytywnego wygenerować,
- 00:02:03 że to jest wręcz wstydliwe,
- 00:02:05 to jest jakiś absurd.
- 00:02:07 Nie zgadzam się z tym totalnie i uważam, że
- 00:02:09 to co Bałtycki Teatr Tańca próbuje przekazać,
- 00:02:14 to jest pewna nadzieja na opamiętanie.
- 00:02:17 Na to, że taniec jest czymś więcej,
- 00:02:21 niż tylko coraz bardziej upraszczającym się
- 00:02:26 schodzeniem gdzieś do pantomimy,
- 00:02:30 chociaż pantomima jest czymś pięknym.
- 00:02:34 Bałtycki Teatr Tańca jest naprawdę niebywałym odkryciem.
- 00:02:38 MUZYKA POWAŻNA, ŚPIEW OPEROWY
- 00:03:01 Oczywiście to jest ciekawe, że mamy różne rzeczy,
- 00:03:05 ale na tle tych różnych rzeczy
- 00:03:07 myślę, że tutaj my się wyróżniamy i będziemy się wyróżniać
- 00:03:11 pewnym szacunkiem do człowieka
- 00:03:15 i do tego, że jest stworzony do budowania.
- 00:03:19 MUZYKA POWAŻNA, ŚPIEW OPEROWY
- 00:03:31 Uważam, że taniec
- 00:03:33 wymaga pewnej poprzeczki umiejętności.
- 00:03:37 Od pewnego pułapu możemy wogóle zacząć rozmawiać o budowaniu sztuki,
- 00:03:42 o robieniu spektakli
- 00:03:43 i też dla mnie jest ważne to, że oczywiście tancerz
- 00:03:49 zawodowy, profesjonalny, nie musi mieć szkoły baletowej.
- 00:03:54 MUZYKA POWAŻNA
- 00:03:59 To jest ktoś, kto ma wysokie umiejętności,
- 00:04:03 kto potrafi przyciągnąć uwagę widza,
- 00:04:06 kto ma niesamowitą osobowość,
- 00:04:08 kto ma też piękną duszę
- 00:04:09 i potrafi wciągnąć widza w jego świat.
- 00:04:13 Ale to wszystko wymaga pewnych umiejętności,
- 00:04:17 to nie jest tak, że po prostu z ulicy sobie możemy coś takiego wykonać
- 00:04:21 i każdy to może zrobić.
- 00:04:23 Nie jest tak.
- 00:04:25 MUZYKA POWAŻNA, DYNAMICZNA, SZYBKA
- 00:04:41 W naszym zespole na pierwszym planie jest taniec.
Taniec_PL to cykl krótkich reportaży, które mają za zadanie ukazać panoramę polskiego tańca współczesnego. Pierwotnie znalazły się one na dwuczęściowej płycie dvd taniec_PL/edycja 2012 (dance/edition 2012), wydanej przez Instytut Muzyki i Tańca z okazji Internationale Tanzmesse NRW – Międzynarodowych Targów Tańca, odbywających się w Düsseldorfie w dniach 29 sierpnia – 1 września 2012 roku. Wydawnictwo zaprezentowało większość spośród aktywnie działających w Polsce zawodowych twórców tańca z różnych obszarów i gatunków: zarówno twórczość zespołów państwowych i instytucjonalnych, jak i niezależnych twórców oraz kolektywów tanecznych. Materiały filmowe oprócz wypowiedzi twórców i kierowników artystycznych zawierają fragmenty spektakli i prac choreograficznych; równolegle opatrzone są również podpisami i tłumaczeniami w języku angielskim.
W krótkim reportażu poświęconym Bałtyckiemu Teatrowi Tańca o zespole i celach przyświecających mu w jego działalności opowiada Izadora Weiss, dyrektorka artystyczna i choreografka Teatru. Założycielka BTT mówi o teatrze tańca, który najbardziej kocha: o robieniu teatru tańcem. To właśnie szczególna rola tańca w jego spektaklach wyróżnia Teatr na tle innych współczesnych zespołów tanecznych tego typu. Podkreśla też, że w jej spektaklach chodzi o pokazywanie piękna wbrew powszechnym tendencjom do epatowania brzydotą i złą energią oraz o przeciwstawienie się upraszczaniu tańca: tancerze BTT dysponują ogromnymi umiejętnościami (w tym aktorskimi) i możliwościami technicznymi. W materiale pojawiają się fragmenty spektakli Bałtyckiego Teatru Tańca w choreografii Izadory Weiss: Windows, Święta wiosny oraz Czekając na…
Bałtycki Teatr Tańca – autorski teatr tańca Izadory Weiss działający przy Państwowej Operze Bałtyckiej. Powstał 1 marca 2010 roku. Przygotowuje spektakle w choreografii Izadory Weiss i zapraszanych artystów – m.in. Emila Wesołowskiego i Wojciecha Misiuro.
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus