Andrzej Wajda o muzyce filmowej Wojciecha Kilara | Wojciech Kilar
Jeżeli chodzi o Pana Tadeusza, to można powiedzieć, że byłem cyniczny, bo wiedziałem, że tylko Wojciech Kilar może się z tą muzyką zmierzyć – mówi w krótkim filmie Wajda. – I zaproponowałem mu to przed filmem. Nie miałem żadnych wątpliwości, że to jest on. A on dał mi fantastyczną odpowiedź. My tu jeszcze się przygotowujemy do filmu […] i nagle przychodzi płyta oraz list od Kilara. Na płycie jest nagrany polonez, a w liście jest napisane: «Drogi Andrzeju, przygotowałem dla ciebie propozycję muzyki, która będzie w filmie i chciałbym, żebyś słuchając tej muzyki zrozumiał, jaki robisz film». Krótko mówiąc, to mnie zachwyciło.
Reżyser bardzo cenił sobie fakt, że kompozytor nie bał się korzystać z artystycznej wolności. Dzięki temu jego muzyka nie było po prostu ilustracją. Wnosiła do dzieła coś swojego, była autonomiczna, a jednak – by użyć słów Wajdy – łączyła się z filmem na śmierć i życie. Kilar rozumiał, że ścieżka dźwiękowa nie może być tylko wzmocnieniem opowieści czy podtrzymaniem panującej atmosfery. Tę artystyczną odwagę reżyser szczególnie sobie cenił.
Andrzej Wajda – (1926–2016) jeden z najwybitniejszych polskich reżyserów filmowych i teatralnych. Choć pierwotnie studiował malarstwo w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, ostatecznie ukończył studia reżyserskie w Łódzkiej Szkole Filmowej. Jego fabularnym debiutem było Pokolenie – film później zaliczany do słynnej trylogii wojennej obok Kanału i Popiołu i diamentu. Wajda uznawany jest za współtwórcę, a jednocześnie czołowego przedstawiciela polskiej szkoły filmowej. Dokonał ekranizacji wielu dzieł literackich, m.in. Wesela, Ziemi obiecanej, Panien z Wilka i Pana Tadeusza. Pięć obrazów w jego reżyserii nominowanych było do Oscara, w tym Powidoki – film nakręcony niedługo przed śmiercią. W swojej twórczości teatralnej często sięgał do prozy Fiodora Dostojewskiego. Wystawił m.in. Biesy, Zbrodnię i karę oraz spektakl Nastasja Filipowna oparty na motywach z Idioty. Wyreżyserował 38 przedstawień, wśród nich m.in. Noc listopadową, Wesele, Sprawę Dantona, Emigrantów, Gdy rozum śpi, Z biegiem lat, z biegiem dni, Dybuka oraz Antygonę. Przez wiele lat związany był z krakowskim Teatrem Starym oraz Teatrem Powszechnym w Warszawie. W swojej karierze otrzymał m.in. Złotą Palmę, Cezara i Europejską Nagrodę Filmową „Felix”, całokształt jego twórczości został nagrodzony Oscarem (2000), Złotym Niedźwiedziem (2006) i Złotym Lwem (1998).
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus