V Symfonia „Koreańska” | Krzysztof Penderecki
odtwarzaj/zatrzymaj - spacja|
przewiń w przód/przewiń w tył - strzałki prawo/lewo|
głośniej/ciszej - strzałki góra/dół|
jakość - q
Posłuchaj więcej utworów w Kolekcji specjalnej TRZEJ KOMPOZYTORZY
Opis materiału
V
Symfonią Penderecki zrealizował zamówienie
Międzynarodowego Towarzystwa Kulturalnego Korei. Dzieło miało uczcić 50-lecie
wyzwolenia tego kraju spod okupacji japońskiej. Stąd podtytuł, który nie jest
jednak oficjalnie zapisany w partyturze. Próżno też poszukiwać w utworze
Pendereckiego jakichkolwiek bezpośrednich odniesień do historycznych wydarzeń, prócz drobnego, pojawiającego się kilkakrotnie cytatu. To
stara, zakazana podczas japońskiej okupacji, koreańska pieśń patriotyczna –
symbol walki o niepodległość. Oparta na zaledwie trzech dźwiękach melodia jest
na przykład podstawą Passacaglii, ale
ucho europejskiego słuchacza ma małe szanse, by ją zidentyfikować. W emocjonalnej
i symbolicznej sferze utworu ważna jest za to
idea walki i heroizmu, przeplatająca się z nastrojem zadumy, tragizmu czy
wreszcie – na koniec – triumfu. Istotną rolę odgrywają więc w Piątej Pendereckiego tematy o
„wojskowym” charakterze, jak śpiewno-marszowa
melodia wprowadzona w środku Scherza
jako rodzaj tria, która przywołana jest też w finale, gdy gra ją usytuowany za
sceną waltornista. Fragment ten brzmi niemal tonalnie i jest zdecydowanie
łatwiejszy do usłyszenia niż wspomniany cytat.
V Symfonia jest przede wszystkim reprezentacją dojrzałego stylu symfonicznego Pendereckiego. Zawiera wiele zwrotów tonalnych, przyjaznych uchu akordów i motywów, nie unika też jednak zwrotów dysonansowych, niekiedy nawet klasterowych. Z zasady dzieło jest jednoczęściowe, lecz wewnętrznie wyraziście rozczłonkowane. Kompozytor nieustannie odnawia i transformuje materiał tematyczny, korzystając z polifonii i balansując między tutti a kameralnymi, czy nawet solistycznymi fakturami.
V Symfonia jest przede wszystkim reprezentacją dojrzałego stylu symfonicznego Pendereckiego. Zawiera wiele zwrotów tonalnych, przyjaznych uchu akordów i motywów, nie unika też jednak zwrotów dysonansowych, niekiedy nawet klasterowych. Z zasady dzieło jest jednoczęściowe, lecz wewnętrznie wyraziście rozczłonkowane. Kompozytor nieustannie odnawia i transformuje materiał tematyczny, korzystając z polifonii i balansując między tutti a kameralnymi, czy nawet solistycznymi fakturami.
Zapewne podczas komponowania Penderecki miał silną świadomość,
że odkąd „Koreańska” zacznie żyć swym własnym, niezależnym od zamówienia
życiem, będzie jego Piątą nie tylko
ze względu na numerację. Motywy walki i „tytanicznego zmagania” wiążą ją
przecież wyraźnie z Beethovenowską V
Symfonią – „symfonią
losu”, motywy marszowo-scherzowe z V
Symfonią Dymitra Szostakowicza, a całość jawi się jako jedna z najbardziej
przekonujących „wizytówek” noworomantycznego stylu polskiego kompozytora.
fot. Marek Suchecki
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus