Schulz - rzeczywistość przesunięta | Świat według Schulza
W audycji Witolda Malesy z udziałem dr. Łukasza Kossowskiego usłyszymy o wystawie Rzeczywistość przesunięta, która prezentowana była w warszawskim Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza i została poświęcona twórczości Brunona Schulza. „Rzeczywistość przesunięta” to termin, stworzony przez krytyczkę sztuki Joannę Pollakównę, odnoszący się do specyficznej wersji surrealizmu okresu międzywojnia, znajdującego się na granicy realizmu magicznego, groteski i ekspresjonizmu. W malarstwie, Joanna Pollakówna określała ten styl mianem malarstwa przesuniętej rzeczywistości i zaliczała do niego takich artystów jak Bronisław Linke, Rafał Malczewski, Jan Spychalski czy Wojciech Weiss. Plastyczny styl Brunona Schultza zdaje się idealnie pasować do tego opisu.
Świat według Schulza to cykl audycji zrealizowanych przez Program Drugi Polskiego Radia w ramach programu Zakładka Literacka, poświęcony życiu i twórczości Brunona Schulza. W 2012 roku przypadła 120. rocznica urodzin oraz 70. rocznica śmierci pisarza z Drohobycza.
Bruno Schulz urodził się 12 lipca 1892 roku w Drohobyczu w rodzinie galicyjskich Żydów. Grafik, rysownik, jeden z ciekawszych pisarzy polskiej literatury. W Drohobyczu uczęszczał do gimnazjum im. Cesarza Franciszka Józefa (1902-1910), w którym był jednym z najlepszych uczniów. Studiował architekturę na Lwowskiej Politechnice, przerwał jednak studia z powodu złego stanu zdrowia. Próbował je potem kontynuować we Wiedniu, gdzie chodził na zajęcia na Akademii Sztuk Pięknych, ale ostatecznie – głównie z powodu wojny – nie ukończył żadnego kierunku. Znana Księga Bałwochwalcza, czyli rysunki z lat 1920-1922, początkowo nie zrobiły zbyt wielkiego wrażenia, na późniejszych wystawach wywołały skandal, a jeszcze później już uznane weszły do kanonu dzieł XX wieku. Od 1924 roku pracował jako nauczyciel rysunku w szkole, którą sam ukończył – o tej pracy też często wspomina w listach do przyjaciół. Jego pisarski talent zostaje odkryty dzięki Zofii Nałkowskiej; w 1934 roku ukazały się po raz pierwszy Sklepy cynamonowe. Od tego momentu teksty Schulza ukazują się częściej; charakteryzują się metaforycznym, soczystym językiem pełnym subtelnych niuansów. W dziedzinie rysunku był samoukiem; pozostawił po sobie liczne szkice i grafiki, docenione w zasadzie dopiero współcześnie. Zmarł od strzału na ulicy 19 listopada 1942 roku.
ilustracja: Bruno Schulz, Spotkanie. Żydowski młodzieniec i dwie kobiety w zaułku miejskim, 1920, PD
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus