Oriza Hirata | Świat na scenie
Spektakle Hirata w Japonii odczytywane są jako próba przełamania dominującej w latach 70. i 80. wcześniejszej awangardy japońskiej: w miejsce imponujących inscenizacji i bardzo rozwiniętej akcji pojawia się kontemplacja, asceza, spektakle oparte na słowie. Hirata odcina się w swoich tekstach od deklaracji ideologicznych czy politycznych i pokazuje bieg egzystencji. Charakterystyczny dla twórcy jest zapis dramatów: swoista partytura, w której autor bardzo precyzyjnie rozpisuje dialogi prowadzone symultanicznie.
W audycji mowa jest przede wszystkim o sztuce Notatki tokijskie, która została opublikowana w piśmie Dialog. Tekst przełożył Henryk Lipszyc. Dramat ukazuje spotkanie różnych ludzi w jednej z tokijskich galerii na wystawie obrazów Vermeera, które znalazły się w Tokio, by uchronić je przed wojną w Europie. Na spektakl składają się przede wszystkim fragmentaryczne wypowiedzi, strzępy rozmów poszczególnych bohaterów i grup zwiedzających, z których wyłania się temat rosnących problemów w relacjach międzyludzkich.
Rozmowa przeplatana jest fragmentami spektakli, w których występują Dorota Landowska oraz Joanna Jeżewska.
ilustracja: fragment spektaklu w reżyserii Girisha Karnada, fot. bhisham pratap padha, Flickr, CC BY
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus