Samuel Beckett | Finezje literackie | 2/3
odtwarzaj/zatrzymaj - spacja|
przewiń w przód/przewiń w tył - strzałki prawo/lewo|
głośniej/ciszej - strzałki góra/dół|
jakość - q
O aktualności twórczości Becketta, dramatach „Czekając na Godota” i „Końcówka”, a także o charakteryzującej wielkich twórców konsekwencji w prezentowaniu wciąż na nowo tego samego tematu
Opis materiału
W drugiej części audycji redaktor Anna Borkowska rozmawia z
reżyserem radiowym Andrzejem Jarskim na temat aktualności twórczości Becketta, dramatów
Czekając na Godota i Końcówka, a także o charakteryzującej
wielkich twórców konsekwencji w prezentowaniu wciąż na nowo tego samego tematu –
w przypadku Becketta – tragizmu i nędzy ludzkiej egzystencji. W programie
pojawiają się ponadto: fragment audycji Samuel
Beckett albo epoka absurdu Jerzego Tuszewskiego z 1983 roku oraz fragment
słuchowiska Którzy upadają Samuela
Becketta (przekład Krzysztof Zarzecki) w reżyserii Zdzisława Dąbrowskiego z
1977 roku, w którym mamy okazję usłyszeć Franciszka Pieczkę.
Samuel Beckett (ur. 13 kwietnia 1906 roku w Foxrock na przedmieściach Dublina, zm. 22 grudnia 1989 roku w Paryżu) – irlandzki dramaturg, prozaik i eseista piszący po francusku, jeden z twórców teatru absurdu. Urodził się w rodzinie protestanckiej. Studiował filologię romańską w Trinity College w Dublinie, gdzie później również jakiś czas wykładał. Doktorat poświęcił twórczości Marcela Prousta. Po śmierci ojca, epizodzie depresji oraz okresie podróży i bezskutecznych poszukiwań zatrudnienia osiadł na stałe w Paryżu. Był sekretarzem Jamesa Joyce'a, w czasie II wojny światowej brał czynny udział we francuskim ruchu oporu. W 1969 roku otrzymał literacką Nagrodą Nobla. Do jego najbardziej znanych utworów należą dramaty: Czekając na Godota (1952), Końcówka (1957), Ostatnia taśma Krappa (1959) oraz Szczęśliwe dni (1961). W twórczości, skrajnie pesymistycznej w swojej wymowie, Beckett skupiał się na zasadniczych problemach ludzkiej egzystencji.
Finezje literackie to cykl audycji Polskiego Radia, poświęcony znanym przedstawicielom świata literatury oraz zjawiskom literackim. W poszczególnych odcinkach poznajemy znanych twórców słuchając fragmentów utworów, niekiedy w ich własnym wykonaniu, oraz poprzez wypowiedzi osób, które ich znały, cytowane fragmenty listów, komentarze krytyków i historyków.
ilustracja: Samuel Beckett, fot. John Minihan, Europeana, CC BY NC ND
Samuel Beckett (ur. 13 kwietnia 1906 roku w Foxrock na przedmieściach Dublina, zm. 22 grudnia 1989 roku w Paryżu) – irlandzki dramaturg, prozaik i eseista piszący po francusku, jeden z twórców teatru absurdu. Urodził się w rodzinie protestanckiej. Studiował filologię romańską w Trinity College w Dublinie, gdzie później również jakiś czas wykładał. Doktorat poświęcił twórczości Marcela Prousta. Po śmierci ojca, epizodzie depresji oraz okresie podróży i bezskutecznych poszukiwań zatrudnienia osiadł na stałe w Paryżu. Był sekretarzem Jamesa Joyce'a, w czasie II wojny światowej brał czynny udział we francuskim ruchu oporu. W 1969 roku otrzymał literacką Nagrodą Nobla. Do jego najbardziej znanych utworów należą dramaty: Czekając na Godota (1952), Końcówka (1957), Ostatnia taśma Krappa (1959) oraz Szczęśliwe dni (1961). W twórczości, skrajnie pesymistycznej w swojej wymowie, Beckett skupiał się na zasadniczych problemach ludzkiej egzystencji.
Finezje literackie to cykl audycji Polskiego Radia, poświęcony znanym przedstawicielom świata literatury oraz zjawiskom literackim. W poszczególnych odcinkach poznajemy znanych twórców słuchając fragmentów utworów, niekiedy w ich własnym wykonaniu, oraz poprzez wypowiedzi osób, które ich znały, cytowane fragmenty listów, komentarze krytyków i historyków.
ilustracja: Samuel Beckett, fot. John Minihan, Europeana, CC BY NC ND
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus