Rok 1939. Historia i literatura | Luty
W styczniu 1939 roku Polska twardo mówi „nie” wobec wszystkich prób wymuszenia ustępstw na rzecz Niemiec. W lutym sytuacja nie zmienia się wiele. Z punktu widzenia dyplomacji kluczowe znaczenie ma wizyta ministra spraw zagranicznych Włoch Galeazzo Ciano, choć rozmowa nie przynosi żadnych efektów. W tym czasie umiera papież Pius XI, orędownik nowych stosunków pomiędzy Watykanem a tymi państwami, z którymi kontakty były trudne (m.in. w 1925 roku został podpisany konkordat z Polską), co jest nie bez znaczenia dla sytuacji Polski. W tym momencie nie można już powiedzieć, że kraje nie przygotowują się do wojny. 10 lutego do służby wchodzi okręt podwodny „Orzeł”. Ma to znaczenie symboliczne – następuje wzmocnienie polskiego potencjału obronnego nad Bałtykiem. Niedługo po porozumieniu o nieagresji z 1934 roku zostało podpisane również porozumienie prasowe, w ramach którego strony polska i niemiecka zobowiązały nie atakować się nawzajem w mediach. W roku 1939 miało to znaczące konsekwencje.
Życie teatralne jest wówczas niezwykle ożywione. Między innymi 4 lutego warszawscy widzowie mogli obejrzeć bardzo zróżnicowane pozycje teatralne. Wieczór jednoaktówek w Teatrze Nowym w reżyserii Aleksandra Zelwerowicza miał być przekrojem teatru poetyckiego. W tamtym czasie połączenie Cypriana Kamila Norwida, Tadeusza Ritnera i Józefa Czechowicza zaskoczyło publiczność i recenzentów. Tego samego wieczoru w Teatrze Buffo wystawiono farsę węgiersko-austriacką Niech przyjdzie pierwszego, co świadczy o doskonałym wówczas rozwoju scen rozrywkowych.
W audycji wykorzystano m.in. fragmenty Dzienników Marii Dąbrowskiej i Zofii Nałkowskiej oraz recenzji Wacława Syruczka i Antoniego Słonimskiego.
Rafał Habielski (ur. 1957) jest profesorem nauk humanistycznych i historykiem Instytutu Badań Literackich PAN oraz Instytutu Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego. Prowadzi ze studentami zajęcia z historii Polski XX wieku i historii prasy. Specjalizuje się w dziejach polskiej emigracji po drugiej wojnie światowej.
Tomasz Mościcki (ur. 1965) jest krytykiem teatralnym i dziennikarzem. Ukończył Wydział Wiedzy o Teatrze warszawskiej PWST. Od 1990 roku jest związany z Polskim Radiem. Zajmuje się również fotografią. Jako członek ZPAF otrzymał w 2009 roku od Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznakę honorową „Zasłużonego dla Kultury Polskiej”.
Piotr Śliwiński (ur. 1962) jest krytykiem literackim, specjalizuje się w polskiej poezji współczesnej. Jest autorem wielu artykułów i książek krytycznoliterackich (m.in. Przygody z wolnością. Uwagi o poezji współczesnej, Świat na brudno. Szkice o poezji i krytyce, 2007) oraz współautorem Literatury polskiej XX wieku (z Anną Legeżyńską i Bogumiłą Kaniewską), Literatury polskiej 1976-1998 (razem z Przemysławem Czaplińskim) i Poezji polskiej po 1968 roku (razem z Anną Legeżyńską). Od 2006 przewodniczy jury Nagrody Literackiej Gdynia.
Rok 1939. Historia i literatura to cykl audycji zrealizowanych przez Polskie Radio, w których o wydarzeniach politycznych w 1939 roku opowiada profesor Rafał Habielski, o życiu teatralnym krytyk Tomasz Mościcki, a o tym, co działo się w środowisku literackim mówi profesor Piotr Śliwiński. Ich wypowiedzi przeplatają się z fragmentami kalendarium pochodzącego z Almanachu 1939 wydanego przez Muzeum Powstania Warszawskiego.
ilustracja: fot. RAF, Wikimedia Commons, PD
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus