Pasaż udręczony | Krzysztof Rutkowski
odtwarzaj/zatrzymaj - spacja|
przewiń w przód/przewiń w tył - strzałki prawo/lewo|
głośniej/ciszej - strzałki góra/dół|
jakość - q
Felieton Krzysztofa Rutkowskiego o melancholii oraz o jej wpływie na psychikę i ciało człowieka
Opis materiału
Felieton z cyklu Paryskie
pasaże, w którym Krzysztof Rutkowski, cytując starożytnych i
średniowiecznych myślicieli oraz Ojców Kościoła, mówi o acedii, czyli melancholii – według tradycji antycznej nieuleczalnej
chorobie duszy, oraz jej zgubnym wpływie na życie człowieka. Z audycji
dowiadujemy się m.in., kto ze starożytnych pierwszy użył tego terminu, że
według tradycji wschodniej acedia
była jednym z grzechów głównych , oraz w jaki sposób owa choroba duszy się przejawia.
Autor felietonu zastanawia się również nad pochodzeniem, znaczeniem i współczesnymi
tłumaczeniami słowa acedia.
Paryskie pasaże to cykl radiowych felietonów Krzysztofa Rutkowskiego, emitowanych na antenie polskiej sekcji Radio France Internationale. Tytuł pochodzi od zbioru esejów Rutkowskiego – wydanej po raz pierwszy w 1995 roku i później wielokrotnie wznawianej książki Paryskie pasaże. Opowieść o tajemnych przejściach (1995), w której autor, wychodząc od opowieści o ulicach, zaułkach, mniej i bardziej znanych miejscach w Paryżu, snuje szersze refleksje historyczno-literacko-kulturoznawcze.
Krzysztof Rutkowski (ur. 1953) – literaturoznawca, historyk literatury romantycznej, eseista, dziennikarz, tłumacz, wykładowca. Absolwent polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie obronił również doktorat. Jest autorem licznych zbiorów esejów i tekstów poświęconych literaturze romantycznej, do najważniejszych należą: Paryskie pasaże. Opowieść o tajemnych przejściach (1995), Mistrz. Widowisko (1996) oraz Wokulski w Paryżu (2010). W 1984 roku wyjechał do Francji. W Paryżu współpracował m.in. z Uniwersytetem Paris VIII, Centre du Dialogue księży Pallotynów, „Kulturą“ i Instytutem Literackim. W 1989 roku otrzymał Nagrodę im. Kościelskich. Jest członkiem Stowarzyszenia Pisarzy Polskich.
ilustracja: Pasja, 1480-1490, Wikimedia Commons, PD
Paryskie pasaże to cykl radiowych felietonów Krzysztofa Rutkowskiego, emitowanych na antenie polskiej sekcji Radio France Internationale. Tytuł pochodzi od zbioru esejów Rutkowskiego – wydanej po raz pierwszy w 1995 roku i później wielokrotnie wznawianej książki Paryskie pasaże. Opowieść o tajemnych przejściach (1995), w której autor, wychodząc od opowieści o ulicach, zaułkach, mniej i bardziej znanych miejscach w Paryżu, snuje szersze refleksje historyczno-literacko-kulturoznawcze.
Krzysztof Rutkowski (ur. 1953) – literaturoznawca, historyk literatury romantycznej, eseista, dziennikarz, tłumacz, wykładowca. Absolwent polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie obronił również doktorat. Jest autorem licznych zbiorów esejów i tekstów poświęconych literaturze romantycznej, do najważniejszych należą: Paryskie pasaże. Opowieść o tajemnych przejściach (1995), Mistrz. Widowisko (1996) oraz Wokulski w Paryżu (2010). W 1984 roku wyjechał do Francji. W Paryżu współpracował m.in. z Uniwersytetem Paris VIII, Centre du Dialogue księży Pallotynów, „Kulturą“ i Instytutem Literackim. W 1989 roku otrzymał Nagrodę im. Kościelskich. Jest członkiem Stowarzyszenia Pisarzy Polskich.
ilustracja: Pasja, 1480-1490, Wikimedia Commons, PD
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus