Partita II (Inuit) na flet, orkiestrę smyczkową i media elektroniczne | Krzysztof Knittel
Kompozytor planował stworzenie cyklu sześciu kompozycji na instrumenty solowe i różne składy orkiestrowe. Pierwsza z nich nosiła tytuł Partita I (Koori) na saksofony altowy i sopranowy.
Partita II (Inuit) na flet, orkiestrę smyczkową i media elektroniczne skomponowana została dla flecistki Jadwigi Kotnowskiej oraz orkiestry AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia. Jej podtytuł Inuit pochodzi od nazwy grupy ludów arktycznych zamieszkujących Zatokę Hudson, Alaskę, Syberię i Grenlandię. Nagrania ich śpiewu pojawiają się w końcowej części kompozycji.
W partyturze zastosowanych zostało kilka różnych technik
zapisu: tradycyjny zapis nutowy, zapis graficzny będący zarówno
rodzajem inspiracji, jak i notacją symboliczną oddającą zarys linii melodycznych oraz strukturę czasową
poszczególnych dźwięków; wreszcie metoda Conduction, w której dyrygent za pomocą kilkunastu znaków i gestów kieruje improwizacją zespołu orkiestrowego. Ten rodzaj improwizacji dyrygowanej stworzył i przez lata używał wybitny trębacz jazzowy i dyrygent Lawrence „Butch”
Morris (1922-2013).
Rejestrację prawykonania utworu zrealizowano 19 października 2013 roku w Sali Teatralnej Impart we Wrocławiu w ramach koncertu inaugurującego 5. edycję festiwalu Musica Electronica Nova.
Utwór został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.
Krzysztof Knittel (ur. 1 maja 1947 w
Warszawie) – kompozytor,
wykonawca i wykładowca. Studiował reżyserię dźwięku, kompozycję oraz muzykę komputerową
w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie; jest również absolwentem
Instytutu Matematycznego PAN. Od 1973 współpracuje ze Studiem Eksperymentalnym
Polskiego Radia. Współzakładał grupy
twórcze: Grupę Kompozytorską KEW, Niezależne Studio Muzyki Elektroakustycznej i
European Improvisation Orchestra, zespół Pociąg Towarowy, a następnie Studio
CH&K przekształcone w trio CH&K&K. Należy również do zespołu
Kawalerowie Błotni. Jako kompozytor i wykonawca swoich utworów Krzysztof
Knittel brał udział w prestiżowych festiwalach muzyki współczesnej, m.in. „Warszawskiej Jesieni”, ISCM w
Paryżu, Fylkingen w Sztokholmie, Living in A Virtual World w Toronto,
Experimentelle Musik Festival w Monachium, Dresdner Tage der zeitgenössischen
Musik czy Melos-Etos w Bratysławie. Realizuje utwory komputerowe i
elektroakustyczne, komponuje muzykę baletową, tworzy instalacje dźwiękowe,
pisze utwory na orkiestrę, chóry, zespoły kameralne. Jest laureatem wielu
polskich i zagranicznych nagród. Otrzymał również Srebrny Medal „Zasłużony
Kulturze Gloria Artis” oraz złoty medal Opiekuna Miejsc Pamięci Narodowej. Od 1986 prowadzi wykłady na temat nowej muzyki, m.in.
w Warszawie, Łodzi, Krakowie, Monachium, Bostonie, Filadelfii, Barcelonie, Alicante,
Budapeszcie i Viitasaari. Jest współzałożycielem i działaczem wielu organizacji
muzycznych.
Biogram opracowany na podstawie strony Polskiego Centrum Informacji Muzycznej.
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus