Do Ciebie, Panie, wzdycha moje serce | Mikołaj Gomółka
odtwarzaj/zatrzymaj - spacja|
przewiń w przód/przewiń w tył - strzałki prawo/lewo|
głośniej/ciszej - strzałki góra/dół|
jakość - q
Korzystając z przekładu Jana Kochanowskiego, kompozytor opracował pełen cykl biblijnych Psalmów. W tym wypadku jest to Psalm 25., zaliczany do psalmów pochwalnych
Opis materiału
Opracowywanie muzyczne tekstów zaczerpniętych z biblijnej Księgi Psalmów było bardzo rozpowszechnione w XVI wieku. Te poetyckie utwory o zróżnicowanym charakterze doskonale nadawały się do wychwalania Boga, a zarazem do osobistej modlitwy. Pełne cykle 150 psalmów opracowali – przed Gomółką – kompozytor francuski Claude Goudimel i przedstawiciel polifonii niderlandzkiej – Jacob Clemens non Papa. W każdym przypadku posługiwali się tekstami przełożonymi na ich ojczysty język, starając się stworzyć kompozycje niezbyt skomplikowane, przeznaczone do powszechnego muzykowania. Mikołaj Gomółka wykorzystał mistrzowski przekład Jana Kochanowskiego, ale istniały też inne próby tłumaczenia łacińskich psalmów na język polski. Wacław z Szamotuł w swoich dwóch psalmach sięgnął po teksty Mikołaja Reja.
Tematyka psalmów jest zróżnicowana: jedne mają charakter radosny, jak Psalm 47. Kleszczmy rękoma, inne natomiast utrzymane są w tonie smutnym, lamentacyjnym, jak Psalm 137. Siedząc po niskich brzegach. Za każdym razem muzyka podąża za znaczeniami i emocjami zawartymi w poetyckim tekście. Do psalmów pochwalnych zalicza się Psalm 25. Do Ciebie, Panie, wzdycha serce moje, w którym wierni pokładają ufność w Panu Bogu i proszą go o wsparcie. Mikołaj Gomółka odmalowuje za pomocą środków muzycznych nastrój pokornej modlitwy. Służą temu bardzo subtelne zabiegi, świadczące o wyobraźni i talencie kompozytora: wzdychanie oddane jest chwilowym zawieszeniem wszystkich czterech głosów na krótkiej pauzie, zaś „nieprzyjacielskie śmiechy” – wprowadzeniem nagłego dysonansu (c–cis) pomiędzy altem i sopranem. Szczegóły te nie są łatwe do wychwycenia przy pierwszym słuchaniu utworu – kompozytor zachęca nas do głębszych studiów nad odwiecznym związkiem muzyki i poezji.
dr Paweł Gancarczyk
“Praying Hands”, Albrecht Dürer, Wikimedia Commons, PD
Tematyka psalmów jest zróżnicowana: jedne mają charakter radosny, jak Psalm 47. Kleszczmy rękoma, inne natomiast utrzymane są w tonie smutnym, lamentacyjnym, jak Psalm 137. Siedząc po niskich brzegach. Za każdym razem muzyka podąża za znaczeniami i emocjami zawartymi w poetyckim tekście. Do psalmów pochwalnych zalicza się Psalm 25. Do Ciebie, Panie, wzdycha serce moje, w którym wierni pokładają ufność w Panu Bogu i proszą go o wsparcie. Mikołaj Gomółka odmalowuje za pomocą środków muzycznych nastrój pokornej modlitwy. Służą temu bardzo subtelne zabiegi, świadczące o wyobraźni i talencie kompozytora: wzdychanie oddane jest chwilowym zawieszeniem wszystkich czterech głosów na krótkiej pauzie, zaś „nieprzyjacielskie śmiechy” – wprowadzeniem nagłego dysonansu (c–cis) pomiędzy altem i sopranem. Szczegóły te nie są łatwe do wychwycenia przy pierwszym słuchaniu utworu – kompozytor zachęca nas do głębszych studiów nad odwiecznym związkiem muzyki i poezji.
dr Paweł Gancarczyk
“Praying Hands”, Albrecht Dürer, Wikimedia Commons, PD
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus