Lilla Weneda | Juliusz Słowacki | 1/2
odtwarzaj/zatrzymaj - spacja|
przewiń w przód/przewiń w tył - strzałki prawo/lewo|
głośniej/ciszej - strzałki góra/dół|
jakość - q
Nagrodzone na festiwalu Dwa Teatry słuchowisko według dramatu Juliusza Słowackiego z muzyką zespołów Lautari i Sutari
Opis materiału
Lilla Weneda to
dramat Juliusza Słowackiego z 1839 roku, w którym w stylistyce bliskiej
mitologii celtyckiej przedstawiona została historia upadku starożytnego ludu
Wenedów zamieszkującego brzegi jeziora Gopło. Szlachetny lud zostaje najechany
przez wojowniczych Lechitów pod wodzą krwawej królowej Gwinony (Danuta Stenka). Tytułowa Lilla
(Eliza Rycembel) pragnie ocalić swój ród i poddanych, a ma jej w tym pomóc królewska harfa ojca,
która jednak – wraz z uwięzieniem króla Derwida (Wiesław Komasa) – trafia w ręce wrogów. Wróżba
Rozy (Katarzyna Dąbrowska), siostry Lilli, nie pozostawi nadziei – klęska Wenedów jest nieunikniona. Na
ich rodzie ciąży bowiem klątwa, która musi się wypełnić.
Słowacki w Lilli Wenedzie nawiązywał do propagowanej w tamtym okresie przez historyków teorii podboju, wyjaśniającej źródła struktury narodu polskiego i dwoistość jego istoty. Utwór powstał po upadku powstania listopadowego, którego klęski poeta dopatrywał się w braku bohaterstwa Polaków, dwoistości ideowej narodu, jego fatalizmie dziejowym i biernym oczekiwaniu na niezwykłe przemiany.
W nagrodzonym na festiwalu Dwa Teatry 2017 słuchowisku Dariusza Błaszczyka brzmi muzyka zespołów Lautari i Sutari czerpiących z tradycji muzyki korzeni, która podkreśla atmosferę baśniowych, przedchrześcijańskich wydarzeń.
ilustracja: fot. Zygmunt Put, Wikimedia Commons, CC BY SA
Słowacki w Lilli Wenedzie nawiązywał do propagowanej w tamtym okresie przez historyków teorii podboju, wyjaśniającej źródła struktury narodu polskiego i dwoistość jego istoty. Utwór powstał po upadku powstania listopadowego, którego klęski poeta dopatrywał się w braku bohaterstwa Polaków, dwoistości ideowej narodu, jego fatalizmie dziejowym i biernym oczekiwaniu na niezwykłe przemiany.
W nagrodzonym na festiwalu Dwa Teatry 2017 słuchowisku Dariusza Błaszczyka brzmi muzyka zespołów Lautari i Sutari czerpiących z tradycji muzyki korzeni, która podkreśla atmosferę baśniowych, przedchrześcijańskich wydarzeń.
ilustracja: fot. Zygmunt Put, Wikimedia Commons, CC BY SA
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus