Kwartet smyczkowy No. 14 | Krzysztof Meyer
Krzysztof Meyer nazywany jest specjalistą od kwartetów
smyczkowych. Kompozytor przyznaje, że do pisania utworów na taki właśnie zespół
zachęcił go zaprzyjaźniony Kwartet Wilanowski, który zresztą był wykonawcą
większości z nich. Tym razem jednak związany z Krakowem twórca spotkał się z
innymi instrumentalistami. Kompozycja opatrzona numerem 14. została wykonana przez
Kwartet Śląski – jej premiera zbiegła się z otwarciem sali kameralnej NOSPR-u.
Sam kompozytor tak opowiada Kwartecie smyczkowym No. 14:
Wykonawcy:„Pełna kontrastów jest […]faktura utworu, a także jego kolorystyka i dynamika. Pod względem czasu trwania XIV Kwartet jest konstrukcją symetryczną, bowiem środkowa część jest najbardziej rozbudowana i najsilniej zróżnicowana. Także symetryczna jest budowa każdej części, które rozpoczynają się i kończą w oparciu o ten sam materiał. Dramaturgia utworu obfituje w różnorodne perypetie: zahamowania i przyspieszenia rozwoju, zróżnicowania artykulacji, a uważny słuchacz rozpozna powroty do występujących wcześniej fragmentów.”
Kwartet Śląski
Utwór dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”
Krzysztof Meyer (ur. 1943) – kompozytor, pianista i pedagog. Absolwent Szkoły Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Krakowie oraz tamtejszej Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej, gdzie studiował kompozycję, w klasie Stanisława Wiechowicza oraz u Krzysztofa Pendereckiego, a także teorię u Aleksandra Frączkiewicza. Edukację muzyczną uzupełniał w Paryżu i Fontainebleau, gdzie odbył studia w zakresie kompozycji i gry na fortepianie pod kierunkiem Nadii Boulanger. W 1966 otrzymał stypendium im. Aarona Coplanda. W latach 60. współpracował jako pianista z krakowskim zespołem muzyki współczesnej „MW2”. Wykładał kompozycję i przedmioty teoretyczne w Akademii Muzycznej w Krakowie (gdzie był prorektorem), kompozycję w Hochschule für Musik w Kolonii, był także profesorem Zakładu Muzykologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wykładał muzykę współczesną w Austrii, Brazylii, Francji, Niemczech, Szwajcarii, Wenezueli i Związku Radzieckim. Jego kompozycje wielokrotnie wydawano i wykonywano, m.in. w Carnegie Hall w Nowym Jorku, Berlińskiej Filharmonii i wiedeńskim Wiener Musikverein, na najważniejszych festiwalach europejskich, m.in. podczas Warszawskiej Jesieni, Muzicki Biennale Zagreb, SIMC, Holland Festival, Musikprotokoll-Graz, Festiwalu w Aldeburgh, w Schleswig-Holstein, Biennale w Wenecji i Lucerne Festival. Otrzymał wiele nagród, m.in– Grand Prix de Composition Musicale Fundacji Księcia Pierre de Monaco (1970), dwukrotnie wyróżnienie na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu (1969, 1970) I nagrodę na Konkursie im. Karola Szymanowskiego w Warszawie (1974), Medal Rządu Brazylii (1975, 1977), Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki (1973, 1975), Złoty Krzyż Zasługi (1974), Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich (1992), Nagrodę Fundacji im. Alfreda Jurzykowskiego w Nowym Jorku (1994), Nagrodę im. Johanna Stamitza w Mannheim (1996), Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski (1997) oraz Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski (2003).
Biogram opracowano na podstawie strony Polskiego Centrum Informacji Muzycznej.
ilustracja: Stephen Morris, Flickr, CC BY 2.0
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus