Kino Dźwięku | Ałła Zagajkiewicz | While Falling Asleep: To Wake Up... While Flying Up: To Submerge…
odtwarzaj/zatrzymaj - spacja|
przewiń w przód/przewiń w tył - strzałki prawo/lewo|
głośniej/ciszej - strzałki góra/dół|
jakość - q
Kompozycję ukraińskiej artystki można odczytywać jako przebudzenie i powrót na aktualną mapę muzyki nowej. Utwór został zaprezentowany podczas wrocławskiego festiwalu Musica Electronica Nova w 2013 roku
Opis materiału
...While Falling Asleep: To Wake Up... While Flying Up: To
Submerge... Ałły Zagajkiewicz ma przypominać o tym, że przez wiele lat muzyka ukraińska była prawie
całkowicie odcięta od kultury zachodniej. Nawet jeśli rzeczywiście była w
śpiączce, to dzięki kompozytorom awangardy kijowskiej zaowocowała utworami,
które stały się klasyką nowej muzyki. „Muzyka ukraińska wynurza się z
zapomnienia i powraca na aktualną mapę Europy” – napisał Ostap Manulyak w
kuratorskim artykule, powołując się właśnie na kompozycję Zagajkiewicz. Sam
utwór został zaś przygotowany w ramach wystawy Mavka or Ukraine still hasn’t died, która obyła się w 2009 roku i
podejmowała temat ukraińskiego mitu wolności. Utwór został zaprezentowany na wrocławskim festiwalu Musica Electronica Nova w 2013 roku.
Ałła Zagajkiewicz (ur. 1966) – kompozytorka, absolwentka Ukraińskiej Narodowej Akademii Muzycznej w Kijowie. Po zakończeniu studiów kontynuowała naukę we francuskim Centrum Badawczo-Koordynacyjnego Akustyki i Muzyki (IRCAM), a także podczas międzynarodowych kursów w Darmstadt, japońskim Takefu i w podparyskim opactwie Royaumont. Komponuje zarówno muzykę kameralną, jak i utwory na orkiestrę. Dużą część jej dorobku stanowią utwory elektroakustyczne. Zagajkewicz jest założycielką Studia Elektronicznego na kijowskiej akademii. Początkowo tworząca w estetyce serializmu, dziś w swojej twórczości chętnie sięga po algorytmy i syntezę dźwięku.
Kino Dźwięku opowiada historie bez pomocy słów i obrazu. Ten kuratorski projekt miał premierę w 2011 roku podczas Europejskiego Kongresu Kultury we Wrocławiu. Realizowany przez Patryka Zakrockiego we współpracy z Narodowym Instytutem Audiowizualnym zachęca do świadomego słuchania i postrzegania dźwięku jako treści, a nie jedynie przekaźnika informacji muzycznej. Kino Dźwięku zaprasza i promuje artystów poruszających się w obszarze sound-artu, elektroakustyki czy muzyki konkretnej. To propozycja zarówno dla tych, którzy z nostalgią wspominają artystyczne słuchowiska radiowe, jak i dla fanów nowej muzyki elektronicznej.
ilustracja: fot. tanakawho, Flickr, CC BY
Ałła Zagajkiewicz (ur. 1966) – kompozytorka, absolwentka Ukraińskiej Narodowej Akademii Muzycznej w Kijowie. Po zakończeniu studiów kontynuowała naukę we francuskim Centrum Badawczo-Koordynacyjnego Akustyki i Muzyki (IRCAM), a także podczas międzynarodowych kursów w Darmstadt, japońskim Takefu i w podparyskim opactwie Royaumont. Komponuje zarówno muzykę kameralną, jak i utwory na orkiestrę. Dużą część jej dorobku stanowią utwory elektroakustyczne. Zagajkewicz jest założycielką Studia Elektronicznego na kijowskiej akademii. Początkowo tworząca w estetyce serializmu, dziś w swojej twórczości chętnie sięga po algorytmy i syntezę dźwięku.
Kino Dźwięku opowiada historie bez pomocy słów i obrazu. Ten kuratorski projekt miał premierę w 2011 roku podczas Europejskiego Kongresu Kultury we Wrocławiu. Realizowany przez Patryka Zakrockiego we współpracy z Narodowym Instytutem Audiowizualnym zachęca do świadomego słuchania i postrzegania dźwięku jako treści, a nie jedynie przekaźnika informacji muzycznej. Kino Dźwięku zaprasza i promuje artystów poruszających się w obszarze sound-artu, elektroakustyki czy muzyki konkretnej. To propozycja zarówno dla tych, którzy z nostalgią wspominają artystyczne słuchowiska radiowe, jak i dla fanów nowej muzyki elektronicznej.
ilustracja: fot. tanakawho, Flickr, CC BY
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus