Fingertrips na 8 preparowanych wiolonczel | Sławomir Wojciechowski
Fingertrips Sławomira Wojciechowskiego na zespół 8 wiolonczel został zainspirowany pochodzącymi z różnych źródeł podręcznikowymi instrukcjami i konstatacjami dotyczącymi gry na tym instrumencie:
Na wstępie należy stwierdzić, że nie każda ręka zdolna jest osiągnąć wysoki a nawet choćby dostateczny stopień sprawności technicznej w grze na wiolonczeli. (…)
Do zdobycia niezależności palców dochodzi się drogą systematycznych, celowych ćwiczeń. (…)
Układów dłoni jest wiele, zależnie od tego jaką technikę się wykonuje. (…)
Palec wskazujący składamy tak, aby opuszką dotknął podstawy kciuka. Palec środkowy i serdeczny jest zgięty i opuszkami stykają się z opuszką kciuka. Kciuk lekko uciska zewnętrzną stronę palca wskazującego. Mały palec jest wyprostowany. (…)
Jeśli rękę w takiej pozycji podniesiemy na wysokość piersi, otrzymamy płożenie zasadnicze. Jest to tzw. instrumentalny punkt zerowy (wg Jana Ekiera). (…)
Zaokrągloną dłoń kładziemy na stole, tak żeby palce dotykały go tylko opuszkami, następnie drugą ręką podnosimy poszczególne palce i puszczamy je. (…)
Spację uderzamy kciukiem jednej z rąk, w zależności od sytuacji. Jest to tak zwana pozycja wyjściowa. Palce zawsze wracają na te pozycje po wykonaniu zadania. (…)
Gest machnięcia dwoma palcami w górę spowoduje przesunięcie zawartości w górę. Gest machnięcia dwoma palcami w lewo spowoduje przesunięcie zawartości w lewo. (…)
Koniec jednej pałeczki wkładamy pomiędzy kciuk a palec wskazujący, a przytrzymujemy ją palcem serdecznym i środkowym. (…)
Punkt drażliwy dużego palca, zawsze zgiętego na stawie, ma podbierać smyczek u dołu, u samego kraju karafułki, gdzie w dobrych smyczkach, robią majstrowie skórzana górkę. (…)
Vieuxtemps , radził uczniom, co sobie przyswoili prawidłowe trzymanie smyczka, wypisywać nim w powietrzu swe nazwiska, jak piórem. (…)
Prawidłowy ruch wibracyjny można przyrównać do masowania lub wygrażania komuś palcem. (…)
Istnieją jeszcze pewne sposoby o charakterze gimnastyki, ale realizowane na instrumencie. (…)
Z całą jednak pewnością muzyk gimnastykujący się jest zdrowszy bardziej sprężysty i wytrzymały, co przecież w końcu musi się zamanifestować i w grze. System ćwiczeń powinien objąć całe ciało muzyka i być połączony z prysznicem i rozcieraniem ciała. (…)
Rozmach jest jednym z najważniejszych, elementarnych czynników gry, bez którego staje się ona martwa. Żaden ruch nie powinien być wykonany bez rozmachu. (…)
Pod względem muzycznym dźwięki krótkie, szybko następujące po sobie, są do pewnego stopnia obiektywne; dźwięki zaś długie, ulegające wibracji, cechuje bardziej osobisty, a więc subiektywny wyraz i liryzm. W prawej ręce obiektywność ruchów wyraża się tym, że wykonujemy jak gdyby elastyczny rzut ku górze, po czym ramię z równą elastycznością, siłą ciężkości opada w dół. Poruszenia subiektywne, a więc powolne, są jak gdyby ciągnięte i kierowane. (…)
Kto posiada normalne wyczucie rytmiczne i mięśniowe oraz słuch muzyczny, wkrótce odróżni ruch elastyczny, płynny od ruchu sztywnego i twardego, czy też dźwięk czysty i piękny od dźwięku źle brzmiącego. (…)
Ponieważ, jak wiemy, rodzaj dźwięku zależy w dużej mierze od rodzaju ruchów i sposobu ich wykonywania, musimy zwracać uwagę na każdy ruch grającego. (…)
Oktet wiolonczelowy Fingertrips został wykonany premierowo podczas 5. Festiwalu Prawykonań, który odbył się 26 kwietnia 2013 roku w Katowicach. Wiolonczelistka Marta Kordykiewicz, jedna z instrumentalistek, która wzięła udział w tym wydarzeniu, tak wspominała pracę nad utworem:
W miarę postępu w pracach nad poszczególnymi fragmentami, okazywało się, że ta niezrozumiała wcześniej gmatwanina „zgrzytów, puknięć i świstów” jest logicznie skonstruowaną całością, z charakterystycznymi motywami, pojawiającymi się w kolejnych partiach; całością, pulsującą podskórnym, „maszynowym” rytmem. Kompozytor nie tylko pracował z nami nad zagadnieniami technicznymi, ale także wciągał nas w swój świat, w którym efekty dźwiękowe zaczynały przywodzić na myśl tu pracę dobrze naoliwionego mechanizmu, a gdzie indziej stary, skrzypiący statek, kołyszący się na morzu. Gdy opanowaliśmy już kwestie techniczne, praca nad utworem stała się subtelną przyjemnością i kapitalną zabawą, w której ciągle odkrywaliśmy nowe skojarzenia i zależności między naszymi partiami. Co więcej, nasz entuzjazm najwidoczniej udzielił się słuchaczom i utwór został bardzo dobrze przyjęty. (cały tekst na stronie rezonans.art.pl)
Kompozycję dofinansowano ze
środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu
„Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego
przez Instytut Muzyki i Tańca.
Sławomir Wojciechowski (ur. 1971) – kompozytor, publicysta i tłumacz. W latach 1995–1997
studiował kompozycję w Akademii Muzycznej w Warszawie. Odbył również studia w
Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie w zakresie
teorii muzyki i nowych mediów (1998–2002) oraz kompozycji (2000–2004). Jego
utwory były wykonywane na wielu festiwalach muzyki współczesnej w Polsce oraz
Niemczech. Jako wykonawca („ad hoc-spieler” na niekonwencjonalnych instrumentach)
występował z wieloma niemieckimi zespołami, m.in. z orkiestrą radiofonii SWR,
Kölner Philharmoniker, Bamberger Symphoniker. W 2007 roku współorganizował Festiwal
Musica Electronica Nova we Wrocławiu.
ilustracja: fot. Europeana, CC BY NC SA
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus