Stanisław Dygat | Finezje literackie | 2/5
W kolejnym odcinku cyklu Stanisław Dygat mówi o tym, że bycie pisarzem traktuje jako sprawę drugorzędną, na pierwszym miejscu stawiając samo życie i branie w nim „bezpośredniego udziału”. W dalszej części audycji wspomina swoje sukcesy sportowe z okresu młodości (był wyróżniającym się tenisistą) i opowiada ze swadą o swojej krętej drodze edukacyjnej, której zwieńczeniem była refleksja, że „pisanie jest chyba najłatwiejsze ze wszystkiego, a coś w życiu trzeba robić”. Krytyk Waldemar Chołodowski, w rozmowie z Anną Borkowską, mówi o fizjonomii i osobowości bohatera audycji oraz jego – rzadkiej w środowisku artystycznym – miłości do sportu. Eryk Lipiński, satyryk i karykaturzysta, wspomina swoją przyjaźń ze Stanisławem Dygatem, która datuje się od czasów ich młodości, mówi także o zróżnicowanych zainteresowaniach pisarza. Mamy też okazję wysłuchać fragmentu debiutanckiego opowiadania Stanisława Dygata pt. Różowy kajecik, który czyta Andrzej Łapicki.
Stanisław Dygat (ur. 5 grudnia 1914 roku w Warszawie, zm. 29 stycznia 1978 roku tamże) – pisarz, dramaturg, tłumacz, autor popularnych felietonów i scenariuszy filmowych, jedna z czołowych postaci powojennego życia literackiego, barwna postać warszawskiej bohemy artystycznej. Pochodził z rodziny polsko-francuskiej. Studiował początkowo w Wyższej Szkole Handlowej w Warszawie, następnie na Politechnice Warszawskiej (architekturę) i na Uniwersytecie Warszawskim (filozofię). Ostatecznie żadnych studiów nie ukończył. Debiutował w 1938 roku na łamach prasy opowiadaniem Różowy kajecik. Po kampanii wrześniowej 1939 roku jako obywatel francuski został internowany i przez kilka miesięcy przebywał w zaangażował się w podziemne życie kulturalne. Po wojnie mieszkał kolejno w Krakowie, Łodzi i Wrocławiu, w Warszawie osiadł na stałe w 1950 roku. Należał do Związku Literatów Polskich. Jako jedna z centralnych postaci życia artystycznego i towarzyskiego stolicy, skupiał wokół siebie liczne grono pisarzy, filmowców oraz – jako zapalony tenisista i bokser – sportowców. W 1964 roku podpisał słynny List 34 w obronie wolności słowa. Do jego najbardziej znanych powieści należą Jezioro Bodeńskie (1946), Pożegnania (1948) i Disneyland (1965); wszystkie one zostały przeniesione na ekran. Opublikował kilka zbiorów opowiadań, był też współautorem dwóch sztuk teatralnych: Zamachu (1946, z Tadeuszem Brezą) i Nowego Świętoszka (1950, z Janem Kottem). Współpracował z wieloma czasopismami, m.in. z „Życiem Literackim”, „Przeglądem Kulturalnym”, „Literaturą” oraz „Polityką”, a jako wielki miłośnik kina – również z „Filmem” i „Ekranem”. Sporą popularnością cieszyły się jego felietony z cyklu Rozmyślania przy goleniu, publikowane na łamach „Przeglądu Kulturalnego” na przełomie lat 50. i 60. i wydane następnie w zbiorku pod tym samym tytułem. Tłumaczył z angielskiego, francuskiego, czeskiego i rosyjskiego. Był znawcą kina amerykańskiego oraz popularnym scenarzystą i twórcą dialogów filmowych. W życiu prywatnym związany był z aktorkami Władysławą Nawrocką i Kaliną Jędrusik.
Finezje literackie to cykl audycji Polskiego Radia poświęcony znanym przedstawicielom świata literatury oraz zjawiskom literackim. W poszczególnych odcinkach poznajemy znakomitych twórców słuchając fragmentów utworów, niekiedy w ich własnym wykonaniu, oraz przez wypowiedzi bliskich im osób, komentarze krytyków i historyków. Ten cykl Finezji poświęcony został twórczości Stanisława Dygata.
ilustracja: Stanisław Dygat, fot. Władysław Miernicki, Wikimedia Commons, PD
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus