Federico Garcia Lorca | Finezje literackie | 2/5
W drugiej części cyklu tłumaczka poezji Irena Kuran-Bogucka, w nagraniu z 1985 roku, kontynuuje opowieść o hiszpańskiej grupie poetyckiej Pokolenie 27. Mówi o popularności Lorki i jego słynnego cyklu Romancero cygańskie, którego pieśni zaczęły być niemal natychmiast powszechnie śpiewane. Mamy też okazję posłuchać wierszy Trzy rany Miguela Hernandeza, Plaża Jorge Guilléna oraz Romancy o księżycu Federico Garcíi Lorki w przekładzie Ireny Kuran-Boguckiej.
Finezje literackie to cykl audycji Polskiego Radia, poświęcony znanym przedstawicielom świata literatury oraz zjawiskom literackim. W poszczególnych odcinkach poznajemy znanych twórców, słuchając fragmentów utworów, niekiedy w ich własnym wykonaniu, oraz przez wypowiedzi bliskich im osób, komentarze krytyków i historyków. Ten cykl poświęcony został twórczości Federica Garcíi Lorki.
Federico García Lorca (ur. 5 czerwca 1898 roku w Fuente Vaqueros w pobliżu Granady, zm. 19 sierpnia 1936 roku w okolicach Granady) – jeden z największych dramaturgów i poetów hiszpańskich, czołowy przedstawiciel grupy poetyckiej Pokolenie 27. Studiował literaturę i filozofię, najpierw w Granadzie, następnie w Madrycie. Tam nawiązał znajomość m.in. z Salvadorem Dalí i Luisem Buñuelem. Pierwszy tom opowiadań, Impresje i pejzaże, opublikował nakładem własnym jeszcze w Granadzie, w 1918 roku; pierwsza sztuka, El maleficio de la mariposa, została wystawiona w Madrycie w 1920 roku, szybko jednak zdjęto ją z afiszy; Lorca za swój pierwszy utwór dramatyczny uznawał później Marianę Pinedę z 1927 roku. Uznanie jako poecie przyniósł mu zbiór wierszy Romancero cygańskie z 1928 roku. W latach 1929-1930 przebywał w USA, głównie w Nowym Jorku. Z tego okresu pochodzi tomik wierszy Poeta w Nowym Jorku oraz sztuki Así que pasen cinco años i El público. W latach 1931-1936 zajmował się głównie reżyserią teatralną i aktorstwem, napisał też wówczas swoje najgłośniejsze sztuki: Krwawe gody i Dom Bernardy Alba oraz wiersze, m.in. ze zbiorów Sześć poematów galicyjskich i Sonety ciemnej miłości. Został zamordowany na początku hiszpańskiej wojny domowej przez ultraprawicową bojówkę. Okoliczności zabójstwa nie zostały do końca wyjaśnione, jednak najwyraźniej motywom politycznym towarzyszyły obyczajowe: poeta posiadał lewicowe poglądy i nie ukrywał swojej homoseksualnej orientacji, a jego bliskim przyjacielem był brat przywódcy bojówki. Miejsce pochówku Lorki nie jest znane.
ilustracja: spektakl Bodas de Sangue (na podstawie sztuki Federico Garcii Lorci), reż. Julio Castronuovo, fot. ESMAE, Europeana, CC BY-NC-ND
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus