Dwory i dworki polskie | Finezje literackie | 1/5
odtwarzaj/zatrzymaj - spacja|
przewiń w przód/przewiń w tył - strzałki prawo/lewo|
głośniej/ciszej - strzałki góra/dół|
jakość - q
O obrazie dworu w polskiej literaturze XIX wieku
Opis materiału
Finezje literackie to cykl audycji Polskiego Radia poświęcony znanym przedstawicielom świata literatury oraz zjawiskom literackim. W poszczególnych odcinkach poznajemy znanych twórców, słuchając fragmentów utworów, niekiedy w ich własnym wykonaniu, oraz przez wypowiedzi bliskich im osób, komentarze krytyków i historyków. Niniejszy cykl poświęcony został etosowi dworów i dworków polskich.
W pierwszym odcinku cyklu Dwory i dworki polskie historyczka literatury Ewa Ihnatowicz mówi o obrazie dworu w polskiej literaturze XIX wieku. Jej zdaniem ma on pewne stałe cechy. W rzeczywistości porozbiorowej to dwór bowiem zyskuje znamię polskości, stanowi tę przestrzeń, do której nie mają wstępu zaborcy. Ihnatowicz podkreśla, że dwór zwykle ukazywany był jako ostoja wolności, jedynej wolności, która dana była wówczas Polakom. Ihnatowicz wskazuje również, że obraz dworu w XIX-wiecznej literaturze wiąże się również z kultywowaniem tradycji rodzinnej. To patriarchalność istnieje w tych opisach jako gwarancja porządku. Wszystkie te cechy, mówi Ihnatowicz, ma dwór soplicowski. W audycji czytane są również (przez Krzysztofa Kumora) fragmenty zbiorowej pracy Dziedzictwo – ziemianie polscy pod redakcją profesora Tadeusza Chrzanowskiego.
W pierwszym odcinku cyklu Dwory i dworki polskie historyczka literatury Ewa Ihnatowicz mówi o obrazie dworu w polskiej literaturze XIX wieku. Jej zdaniem ma on pewne stałe cechy. W rzeczywistości porozbiorowej to dwór bowiem zyskuje znamię polskości, stanowi tę przestrzeń, do której nie mają wstępu zaborcy. Ihnatowicz podkreśla, że dwór zwykle ukazywany był jako ostoja wolności, jedynej wolności, która dana była wówczas Polakom. Ihnatowicz wskazuje również, że obraz dworu w XIX-wiecznej literaturze wiąże się również z kultywowaniem tradycji rodzinnej. To patriarchalność istnieje w tych opisach jako gwarancja porządku. Wszystkie te cechy, mówi Ihnatowicz, ma dwór soplicowski. W audycji czytane są również (przez Krzysztofa Kumora) fragmenty zbiorowej pracy Dziedzictwo – ziemianie polscy pod redakcją profesora Tadeusza Chrzanowskiego.
ilustracja: Dworek Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli, fot. Inqv, Wikimedia Commons, PD
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus