Idące Wilno | Finezje literackie | 5/5
W ostatniej audycji cyklu o grupie poetyckiej Żagary Aleksander Rymkiewicz (w nagraniu archiwalnym z 1977 roku) opowiada o życiu studenckim w przedwojennym Wilnie, swoim udziale w Żagarach, redagowaniu pisma pod tym samym tytułem, relacjach między poetami. Zaznacza też, że tak kojarzony z żagarystami katastrofizm pojawia się w ich poezji w połowie lat 30. Literaturoznawca Andrzej Zieniewicz także podejmuje wątek katastrofizmu w poezji żagarystów, ale zastanawia się nad jego zanikiem pod koniec lat 30., czyli przed samą wojną. Jest to punktem wyjścia do przedstawienia ewolucji poglądów grupy, której członkowie coraz większy nacisk kładą, poza twórczością, na biografię poety, poezję jako akcję, słowo jako czyn. Zaprezentowane w audycji wiersze Teodora Bujnickiego Północ i Cichy pokój czyta Stefan Knothe.
Finezje literackie to cykl audycji Polskiego Radia poświęcony znanym przedstawicielom świata literatury oraz zjawiskom literackim. W poszczególnych odcinkach poznajemy znanych twórców, słuchając fragmentów utworów, niekiedy w ich własnym wykonaniu, oraz przez wypowiedzi bliskich im osób, komentarze krytyków i historyków. Niniejszy cykl poświęcony został grupie poetyckiej Żagary.
Żagary – grupa poetycka, która powstała w Wilnie w 1931
roku, stworzona przez młodych pisarzy i działaczy społecznych,
studentów wileńskiego Uniwersytetu Stefana Batorego. Nazwa grupy oznacza
w gwarze wileńskiej suche patyki, chrust. W latach 1931-1934 grupa
wydawała czasopismo o tej samej nazwie, które ukazywało się z przerwami
jako dodatek do wileńskich dzienników: od kwietnia 1931 roku na łamach Słowa, a od maja 1932 roku do marca 1934 roku na łamach Kuriera Wileńskiego (do grudnia 1932 roku jako Piony, następnie, po przerwie, od listopada 1933 roku ponownie jako Żagary).
Poeci grupy Żagary pragnęli odnaleźć język dla poezji zaangażowanej
społecznie, wyrażającej ich radykalnie lewicowe poglądy. W połowie lat
30. w ich twórczości pojawiają się wątki katastroficzne, poczucie
kryzysu, schyłku współczesnego świata; elementy awangardowe łączą się z
dziedzictwem wizyjnego romantyzmu, ale też z tropami klasycznymi,
symbolicznymi, nawet groteskowymi. Do grupy należeli m.in.: Teodor
Bujnicki, Jerzy Putrament, Jerzy Zagórski, Czesław Miłosz, Aleksander
Rymkiewicz i Stefan Jędrychowski.
ilustracja: Wilno, fot. Liliana, Flickr, CC BY-NC
SKOMENTUJ
Dodaj komentarz.Poniżej znajduje się wtyczka systemu komentarzy DISQUS. Została ona napisana w html5, dlatego upewnij się czy Twój czytnik ekranu go wspiera. Oficjalnie wspierane przez DISQUS czytniki to VoiceOver i NVDA.
Przemieszczając się przyciskiem tab po kolejnych polach wtyczki, w 9 kroku (po pozycji udostępnij) możnesz wpisać treść komentarza. Jeśli jesteś już zalogowany zatwierdzić wysłanie Twojego komentarza możesz w kroku 10.
Jeśli nie jesteś zalogowany do systemu DISQUS możesz to zrobić w kroku 10. Możesz również logować się poprzez konta Facebook, Twitter lub Google+ w krokach kolejno 11, 12 i 13. W celu zarejestrowania nowego konta w DISQUS podaj swoje dane, w kroku 15 imię, 16 e-mail, 17 hasło. Zatwierdzić wysłanie komentarza można w kroku 18. comments powered by Disqus